مرور نسل‌های مختلف شورولت بلیزر؛ 54 سال بعد از تولد

یک‌شنبه 2 مرداد 1401 - 16:30
مطالعه 7 دقیقه
chevrolet_k5_blazer-e_
شورولت بلیزر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای تاریخ خودروسازی امریکا، با یک مدل اندازه متوسط مجهز به پیشرانه‌ی تمام برقی جای‌گزین شده است....
تبلیغات

شورولت بلیزر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای تاریخ خودروسازی امریکا، با یک مدل اندازه متوسط مجهز به پیشرانه‌ی تمام برقی جای‌گزین شده است. تفاوت این خودرو با نسل‌های قدیمی، پایان دوران باشکوه بلیزر در کلاس دودرهای پهن‌پیکر را نشان می‌دهد.

دهه‌ی 60 میلادی برای اقتصاد امریکا، شکوفایی و رشد چشمگیر به همراه داشت. بعد از پایان جنگ جهانی و ثبات نسبی در سراسر دنیا ، سوخت ارزان نیز در اختیار مردم ایالات متحده قرار گرفت تا مشکلی برای خرید خودروهای پرمصرف و بزرگ‌جثه‌ی امریکایی وجود نداشته باشد.  هم‌زمان با بهبود وضعیت معیشت عمومی و درآمدهای فردی، علاقه به سفرهای بین شهری و طبیعت‌گردی نیز افرایش یافت. این شرایط، خودروسازان امریکایی را به ساخت شاسی‌بلندهای لوکس و پهن‌پیکر تشویق کرد.

در سال 1961، خودروسازی اینترنشنال هاروستر (International Harvester) که تولیدکننده‌ی ماشین‌آلات کشاورزی مثل تراکتور بود، تنوع خودروهای سواری مناسب فروش عمومی را افزایش داد و یک شاسی‌بلند دودر به نام اسکات (Scout) معرفی کرد. نسل‌های مختلف اسکات تا سال 1981 توسط اینترنشنال هاروستر تولید شدند. بعد از ورشکستگی شرکت سازنده در سال 1985، شاسی بلند اسکات نیز به تاریخ پیوست اما نسل اول این خودرو، الهام‌بخش فورد برانکو و آغازگر سبک خاصی از شاسی‌بلندهای دودر بود.

رونمایی از برانکو در سال 1966، مرحله‌ی جدیدی از رقابت فورد با جنرال موتورز و کرایسلر را شروع کرد. مشابه موستانگ در کلاس اسپرت دودر اندازه کوچک، برانکو هم با استقبال بسیار خوب بازار امریکا مواجه شد. این خودروها سودآوری فورد را به شدت افزایش داده و رقبا را برای ساخت محصول مشابه ترقیب کردند.

شورولت برای رقابت با فورد برانکو، نسل اول بلیزر را در سال 1969 با کد K5 رونمایی کرد. دوج هم با تاخیر چشمگیر، سال 1974 وارد کلاس شاسی‌بلندهای دودر شد و یک مدل جدید با نام رم‌چارجر (Ramcharger) به بازار امریکا فرستاد. هم‌زمان با این خودرو، دیگر زیرمجموعه‌ی کرایسلر نیز جیپ چروکی را معرفی کرد. هرچند که استقبال مردم از برانکو و بلیزر بیش از دوج‌رم بود؛ اما هر سه خودرو در سال‌های آخر قرن بیستم با توقف تولید مواجه شدند. جیپ چروکی دودر هم فقط با یک نسل از سال 1974 تا 1983 روی خط مونتاژ باقی ماند.

افزایش قیمت سوخت، حضور پرتعداد مدل‌های خوش‌قیمت ژاپنی و مشکلات رانندگی با خودروهای بزرگ در ترافیک شهری، مهم‌ترین عوامل بازنشستگی برای شاسی‌بلندهای پهن‌پیکر امریکایی در دهه‌ی 90 میلادی بودند.

بازار جهانی خودرو در زمان حاضر، علاقه‌مند کراس‌اورهای اندازه متوسط خانوادگی است. حتی سیستم دو دیفرانسیل هم برای بسیاری از مردم دنیا، اهمیت چندانی ندارد. از سویی دیگر، پیشرانه‌های کم‌مصرف، فناوری هیبرید و خودروهای تمام‌برقی، به شدت مورد توجه هستند. این شرایط، خودروسازان بزرگ مثل شورولت را به تولید کراس‌اورهای جدید با استفاده از نام‌های مشهور قدیمی تشویق کرده است.

بلیزر الکتریکی مدل 2023، از نظر ظاهری و فنی با نسل‌های مختلف بلیزر کلاسیک، تفاوت‌های بسیار دارد. این خودرو جدید، عامه‌پسند و قابل خرید برای غالب خانواده‌های امریکایی است؛ درحالی‌که مدل‌های قدیمی، نسبتا گران‌قیمت و مناسب استفاده‌ی جوانان ماجراجو بودند. با شرایط موجود می‌توان اطمینان داشت که دودرهای پهن‌پیکر، هرگز به تولید انبوه بازنگردند.

کپی لینک

نسل اول شورولت بلیزر - 1969

از سال 1969 تا 1972، دو مدل شاسی‌بلند دودر توسط جنرال موتورز عرضه شدند. شورولت بلیزر و GMC جیمی با تجهیزات فنی مشابه، ظاهر متفاوت داشتند. چهار پیشرانه با حجم‌های 4/1 تا 5/7 لیتر روی این خودروها نصب شد. گیربکس دستی و اتوماتیک هم برای بلیزر یا جیمی قابل سفارش بود.

نسل اول بلیزر در مقایسه با برانکو و هاروستر اسکات، لوکس‌تر و زیباتر به نظر می‌رسید. پیش از تولید شورولت بلیزر، شاسی‌بلند لوکس دودر با تجهیزات مناسب آفر‌ود تولید نشده بود. نسل اول بلیزر، فاقد سیستم دو دیفرانسیل و صرفا با ساختار محرک متصل به محور عقب عرضه شد.

کپی لینک

نسل دوم شورولت بلیزر - 1973

تا سال 1982، ساخت بلیزر تک‌دیفرانسیل ادامه داشت. نسل دوم که بین سال‌های 1973 تا 1991 روی خط تولید بود، ابعاد بزرگ‌تر و تجهیزات بیشتر نسب به مدل اولیه ارائه کرد. تنوع پیشرانه‌ و جعبه‌دنده نیز فراتر از انتظار بود. در مجموع، 6 موتور بنزینی با حجم‌های 4/1 تا 6/6 لیتر، همراه پیشرانه‌ی V8 دیزلی 6/2 لیتر روی بلیزر نسل دوم نصب شد.

دهه‌ی 80 میلادی برای بلیزر، سرشار از موفقیت بود. این خودرو به کشورهای مختلف صادر شد و نهادهای نظامی، امدادی و محیط‌‌‌بانی در طبیعت، شاسی‌بلند دودر شورولت را خریداری کردند. بلیزر نسل دوم با قدرت پیشرانه‌ی 105 تا 210 اسب بخار، 251 تا 407 نیوتن‌متر گشتاور داشت. این خودرو با برند GMC  و نام جیمی نیز تولید شد. بلیزر نسل دوم با ارتفاع سقف دو متر در حالت استاندارد، بلندقدترین شاسی‌بلند تاریخ خودروسازی امریکا محسوب می‌شود.

کپی لینک

نسل سوم شورولت بلیزر - 1991

در نسل سوم، GMC یوکان جای‌گزین جیمی شد. مدل چهادر با نام شورولت تاهو در بازار امریکا حضور داشت و نسخه‌ی دودر، بلیزر و یوکان بودند. در بعضی کشورهای امریکای لاتین، شورولت تاهو چهاردر با نام گرند بلیزر فروخته شد. بلیزر نسل سوم، افزایش طول و فاصله محورها را ادامه داد تا بزرگ‌ترین نمونه در مقایسه با مدل‌های قبلی باشد. این خودرو با طول 4/77 متر، عرض 2 متر و فاصله محوری 2/8 متر، ارتفاع سقف 1/83 متر در حالت استاندارد داشت. وزن خالص بلیزر نسل سوم، 2 هزار کیلوگرم بود.

پیشرانه‌ی بنزینی 5/7 لیتر و دیزلی 6/2 لیتر، تنها قوای محرک قابل سفارش برای بلیزر در سال‌های 1991 تا 1994 بودند. گیربکس دستی 5 سرعته و اتوماتیک 4 سرعته نیز برای این خودرو وجود داشت. مدل بنزینی از بلیزر نسل سوم، 210 اسب بخار قدرت و 407 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد.

کپی لینک

بلیزر EV برقی - 2023

جدیدترین محصول الکتریکی شورولت، طراحی عامه پسند مطابق سلیقه‌ی نسل امروزی دارد. بلیزر برقی در نسخه‌های متنوع با قیمت ۴۷ تا ۶۶ هزار دلار، سال 2023 تولید می‌شود. هنوز اطلاعات کامل از مشخصات فنی بلیزر EV در دسترس نیست. تا زمان نگارش این مطلب، مشخص شده که نسخه‌ی SS به عنوان مدل فول آپشن، سیستم دو دیفرانسیل با مجموع قدرت ۵۵۷ اسب بخار و گشتاور ۸۷۹ نیوتن‌متر خواهد داشت.

بلیزر EV، حالت رانندگی جدیدی به نام WOW مخفف Wide Open Watts ارائه خواهد کرد که مخصوص شتاب‌گیری سریع خواهد بود. این فناوری، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت کمتر از ۴ ثانیه فراهم می‌کند. همچنین، شارژر جریان متناوب AC با قدرت ۱۱/۵ کیلووات و DC جریان مستقیم ۱۹۰ کیلووات برای بلیزر EV SS قابل استفاده خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.