شورلت

ارتقاء کوروت به سطحی جدید با ZR1 توئین توربو و زورا هیبرید 1000 اسب بخار

کوروت با نسخهٔ ZR1 توئین توربو با ۸۰۰ اسب بخار قدرت و زورا هیبریدی با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت به قلمروی فراری، مک‌لارن و لامبورگینی وارد خواهد شد.

زمانی که نسل هشتم کوروت با پیشرانهٔ پشت سرنشینان و تناسبات یک فراری موتور وسط وارد بازار شد، شایعات فراوانی پشت آن به راه افتاد. از دل همهٔ این شایعات اما خبری نسبتاً قطعی بیرون آمده است که کوروت C8 نهایتاً سراغ محصولات بالا ردهٔ فراری، مک‌لارن و لامبورگینی خواهد رفت. این اخبار طی چند سال آینده با ورود دو کوروت پرفورمنس بالا بنام‌های ZR1 و زورا به حقیقت مبدل می‌شود. این مدل‌ها هردو از بسیاری قطعات Z06 درخشان کنونی مثل پیشرانهٔ V8 میل‌لنگ تخت، بدنهٔ پهن‌تر، لاستیک‌های بزرگ و ترمزهای کربن سرامیکی استفاده می‌کنند اما قوای محرکه، پرفورمنس و هدف ZR1 و زورا باهم متفاوت است.

کوروت ZR1

ZR1 به نسخهٔ توئین توربوی پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری هشت سیلندر Z06 مجهز می‌شود که ظاهراً قدرت را به بیش از ۸۰۰ اسب بخار می‌رساند. ZR1 نیز مثل Z06 همچنان محرک عقب باقی خواهد ماند اما احتمالاً به عناصر آیرودینامیکی فعال مثل بال عقب و اسپلیتر جلو مجهز می‌شود و پکیجی مخصوص پیست به سبک Z07 را ارائه خواهد کرد. هرچند وزن ZR1 به دلیل توربوشارژرها و نیاز به خنک‌کنندگی بیشتر موتور احتمالاً حدود صد کیلوگرم نسبت به Z06 افزایش پیدا خواهد کرد ولی پیش‌بینی می‌شود به لطف قدرت بیشتر بتواند در کمتر از ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این سریع‌ترین کوروت در پیست مسابقه خواهد بود و درعین‌حال در خیابان راحتی Z06 را خواهد داشت. ZR1 از لحاظ پرفورمنس در برابر سوپراسپرت‌هایی مثل مک‌لارن ۷۵۰S و پورشه ۹۱۱ توربو S قرار می‌گیرد اما با قیمت پایه‌ای که تخمین می‌زنیم ۱۵۰ هزار دلار باشد، بسیار ارزان‌تر از رقبا خواهد بود.

کوروت زورا

شورلت قصد دارد از نام مشهورترین مهندس ارشد خود یعنی «زورا آرکوس دانتوف» برای پرچم‌دار خانوادهٔ کوروت C8 استفاده کند. وی در بیرون کشیدن کوروت از دوران تاریک دهه ۵۰ با ترکیبی از قدرت V8 آمریکایی با تکنولوژی‌های جدید آن زمان مثل ترمزهای دیسکی، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، تعلیق مستقل عقب نقشی اساسی داشت و این دقیقاً همان کاری است که زورا در نسل C8 انجام خواهد داد. تکنولوژی جدید این دوران الکتریکی‌سازی است و قوای محرکهٔ زورا ترکیبی از پیشرانهٔ توئین توربوی ZR1 با موتور الکتریکی ۱۶۰ اسب بخاری خواهد بود که هم‌اکنون در دماغهٔ کوروت E-Ray نصب شده است. سیستم هیبریدی E-Ray به قدرت موتور ZR1 می‌افزاید و مجموع قدرت زورا را به ۱۰۰۰ اسب بخار می‌رساند.

البته زورا می‌تواند ۱۹۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد اما به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، بهترین عملکرد خانوادهٔ کوروت را در خط مستقیم خواهد داشت تا جایی که انتظار می‌رود در حدود ۲ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه طی کند. بااین‌حال، زورا به دنبال رکورد زدن در پیست‌ها نخواهد بود و قصد دارد نسخه‌های با ویژگی‌های لوکس و سواری راحت برای سفرهای طولانی باشد. قیمت این نسخه از حدود ۲۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود ولی قدرت و پرفورمنس زورا آن را در برابر قوی‌ترین سوپراسپرت‌های بازار مثل لامبورگینی روولتو و فراری SF90 قرار خواهد داد که بسیار گران‌تر هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. دوستدار خودروی برقی

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (192 ديدگاه)

    کلا طراحی این کوروت مثل اینه که یه پسر چهار ساله که یه کم هم چشماش با دستاش هماهنگ نیست با مقوا و چسب برق کاردستی درست کرده ببره مهد کودک

    موافقم 17
    مخالفم 90
    1. (Ali(chevynova

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (6818 ديدگاه)

      ماشالاه امریکن شوی کوروت اصالت داره ۷۰ ساله که تونسته این حجم از قدرت رو با قیمتی بده که در دسترس همه باشه
      این قسمت متن هم از همه مهم تر بود:

      ((قیمت این نسخه از حدود ۲۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود ولی قدرت و پرفورمنس زورا آن را در برابر قوی‌ترین سوپراسپرت‌های بازار مثل لامبورگینی روئلتو و فراری SF90 قرار خواهد داد که بسیار گران‌تر هستند.))

      موافقم 35
      مخالفم 17
      1. فرشاد

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        بالاخره فراری سوارشدن با شورلت سوار شدن باید فرق داشته باشه

        موافقم 14
        مخالفم 16
        1. (Ali(chevynova

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (6818 ديدگاه)

          صد در صد
          شورلت اصالت داره دیگه

          موافقم 14
          مخالفم 16
        2. فرشاد

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (932 ديدگاه)

          شورلت به جای فراری؟🤦🤦🤦🤦🤦
          یه جوری ام میگی شورلت اصالت داره انگار فراری یه چی تو مایه های تاتای هند یا اشکودا هس

          موافقم 3
          مخالفم 5
  2. کافر مقدس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    نه تنها از نظر فنی و قیمتی و کیفی این ماشین عجیب غریب متفاوته بلکه بدجوری هم پتانسیل ارتقاء دارند

    از این نسل کوروت بعد ها در تاریخ بیشتر یاد خواهند کرد

    موافقم 61
    مخالفم 2
  3. Wanted

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    0 تا 100 حدود دو ثانیه
    قیمت 200هزارتا
    پرفورمنس هم در حد رعد
    وهزاران ناگفته دیگر

    موافقم 55
    مخالفم 3
  4. blackwing

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (895 ديدگاه)

    این همون چیزیه که طرفدارهای کوروت و خانواده شورولت منتظرش هستن..
    این میتونه نقطه اوج مهندسی تیم کوروت و سرمایه‌گذاری شورولت در بخش ریسینگ و به چالش کشیدن اروپایی‌ها باشه 👌🏼🤘🏼

    موافقم 34
    مخالفم 2
  5. MasouD

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    واقعا جذاب ترین اتفاق چند سال اخیر خودرویی همین بوده
    شورولت میتونست خط تولیدشو با چندتا کراس اور و شاسی بلند بزرگ و کوچیک یا جاروبرقی پر کنه و سوددهی عالی داشته باشه
    اما دمش گرم
    شوی،داج

    موافقم 31
    مخالفم 1
  6. R@min

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1680 ديدگاه)

    این مقاله صرفا تحلیل های شخصی هست و کسی نمی دونه باید منتظر موند، خیلیا میگن زورا دو موتوره پلاگین خواهد بود.

    راجب خود شخص زورا هم، مدیران جی ام بزرگترین ظلم هارو در حق این آدم کردن. ایشون می خواست کوروت رو از نسل ۳ موتور وسط کنه و رقیب مستقیم محصولات فراری و… قرار بده و حتی موتورهای پوشراد جی ام رو هم کنار بزاره که با مخالفت مدیران جی ام روبرو شد، چون اونا دنبال رقابت با اروپایی ها نبودن و صرفا یه محصول مخصوص سلیقه آمریکایی می خواستن.

    بخاطر ملیت بلژیکی که داشت و سال های زیادی تو اروپا بود برنامه های زیادی برای حضور کوروت تو لمان ریخت و پروتوتایپ هایی مثل cerv II ساخته شد که گیربکس ساندویچی و یه موتور SOHC کاملا متفاوت داشت و ارقام خارق العاده ای در دهه ۶۰ به ثبت رسونده بود مثل شتاب ۲.۸ ثانیه و تاپ اسپید ۳۳۸ کیلومتر هم متاسفانه کنار گذاشته شد.

    این آدم باید شهرتی در حد شلبی می داشت اما تو مجموعه ای که کلی براش تلاش کرد و دوسش داشت بیشترین بی مهری رو دید.

    موافقم 20
    مخالفم 1
  7. Mostafa

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (131 ديدگاه)

    و البته خانواده کوروت قرار با شاسی بلند هم تکمیل بشه
    اونجوری که بوش میاد از پلتفرم فعلی ct5 که همون آلفا باشه و البته موتور های سوپر شارژ شاسی بلند رقیب برای خودرو هایی مثل کاین بسازه
    البته شایعه ای هم هست که نسخه تمام الکتریکی شاسی بلند کوروت دارن توسعه میدن که تا اواخر امسال کانسپت رو نمایی میکنن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  8. corvette

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    اضافه وزن زورا عیبی نداره
    احتمالا سوپر کار جاده ای هستش نه پیست

    ولی امیدوارم جی ام وزن زد آر وان رو بتونه متعادل کنه

    موافقم 16
    مخالفم 2
  9. arshiaSVJ

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    دو حالت داره
    یا اروپاییان دارن بیش از اون چیزی که خیلیامون فک میکنیم پول برند میگیرن
    یا شورلت قراره از یه جایی به بعد روی هر ماشین ضرر بده وگرنه این اعداد و این قیمت اصلا هیچ جوره به هم نمیخورن

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. (Ali(chevynova

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (6818 ديدگاه)

      اروپاییها الکی گرونن

      موافقم 15
      مخالفم 9
    2. حسن

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1351 ديدگاه)

      وین رونی سال 2015 یه ب ام و ای 8 خرید 115 هزار دلار یا پوند یادم نیست دقیقا سال بعدش فروختش 65 هزار دلار هزار بار مصاحبه کرد و گفت من پول چی را دادم که الان رو ماشین نیست چرا باید 50 هزار دلار از ماشین من کم کنن و بخرنش .

      موافقم 9
      مخالفم 3
    3. کیانوش

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (788 ديدگاه)

      ضرر که نمده فدات شم اما تو نباید بیای زنجیره تامین جنرال موتورز رو با فراری و مک لارن مقایسه کنی که فدات شم همون اوایل معرفی کوروت گفتن که دلیل قیمت کمش قدرت زنجیره تامین جنرال موتورز هستش و اینکه در کل از نظر مهندسی هم کورورت در حد فراری یا مک لارن نیست خودمونیم تعارف که نداریم اما خب به نصبت قیمتش ارزش بیشتری داره و اینکه خب بله قطعا اروپایی ها هم ازبرندشون نون در میارن اگه قرار باشه فراری خودرو هاش روصدهزار دلار بفروشه که یکسال هم دووم نمیاره کوروت اگه ضرر هم بده واسه جنرال موتورز مهم نیست اما مخصولات فراری ضرر بده یاسود کمی داشتهباشنکمپانی بگا میره یا مک لارن خیلی وقته مشکلات مالی داره مثلا لکسوس ی سوپر اسپورت ارائه کرد با قیمت زیر چهارصد هزار دلار فکر کنم اویل میداد ال اف ای رو همون رو اگر فراری میساخت یا لامبورگینی قطعا ژیر یک میلیون دلار نمیدادن درسته انجینش ده سیلندر بود اما بقیه چیزاش همه در حد هیاپر کار ها بودن و ده سیلندر کردنشم دلایل مهندسی داست و اتفاقا بهترین انتخاب بود واسش یکیداز بهترین انحین های تاریخه درکل میگم تو بحث قیمت سوپر اسپرت ها باید قدرت زنجیره تامین و دارای و. سرمایه اون کمپانی یا مالک رو در نظر داست اروپای ها خیلی اهل این نیستن که محصولات ضرر ده رو تولیدش رو ادامه بدن مگر اینکه محصول تولید محدود باشه و به خاطر سود توسعه داده نشده باشه مثل پورشه ۹۱۸ اما خب مکل لارن و فراری قضیه شون با پورشه فرق داره اونا احتیاح به سود کردن هم داشتن ازلافراری و پی وان برعکس پورشه که سودش روازشاسی بلند نا و ۹۱۱ در میاورد

      موافقم 3
      مخالفم 4
      1. R@min

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1680 ديدگاه)

        سه تا مولفه قیمت تمام شده رو در محصولات رده بالا تعیین می کنن: برندینگ، هزینه توسعه و ساخت و تکنولوژی.

        اتفاقا جی ام این نسل رو داره با حداقل سود ارائه میده و دلیلش هم فلسفه کوروت هست که از یه سوپراسپرت در دسترس برای اکثریت بود و هست. برای مثال محصولات فراری، مک لارن و لامبو بخش اعظم قیمت گذاری به خاطر هزینه های سبک سازی هست و اکثرشون هم کیفیت داخلی در حد مثلاً بنتلی ندارن اما قطعات موتور از آلیاژ های سبک و گرون هست، محفظه موتور با فیبر کربن پوشش داده میشه، شاسی اصلاحات سبک سازی های خیلی زیادی رو می بینه و برندینگ هم قاطیش میشه و قیمت گذاری بالای ۲۵۰k تعیین میشه.

        تو مقام مقایسه با کوروت، مدل پایه یه موتور پوشراد ارزون داره و از فیبر کربن هم خیلی کم استفاده شده، اما z06 ضعف تکنولوژی نداره و داره با سود خیلی پایین میده چون موتور و گیربکس و قطعات فیبر کربنی این مدل بسیار گرون تموم میشه و برای کاهش هزینه ساخت تصمیم گرفتن مسائل سبک سازی رو انجام ندادن برای همین اختلاف وزن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو با رقباش داره که این نقیصه رو با قدرت بیشتر برطرف کرده.

        اتفاقا سود برندهایی مثل مک لارن و فراری نسبت به هزینه های توسعه و تکنولوژی بالا نیست. برای همین به قول معروف همیشه هشتشون گرو نهشون هست.

        موافقم 7
        مخالفم 3
  10. فرشاد

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    آها حالا میشه درباره این حرف زد
    ولی حریفاش یه عمریه تو این کارن این کوروت هم از شانسش بدموقعی اومده
    اس اف نود و روئلتو به این راحتیا به یه تازه کار میدون نمیدن

    موافقم 5
    مخالفم 16
  11. کیانوش

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (788 ديدگاه)

    یه همین دلیله که احترام زیادی واسه جنرال موتورز قائلم واقعا ولی ای کاش کوروت رو انجین جلو باقی میذاشت در کل کاری ندارم کاش ایم مدل رو با ی اسم جدید ارائه میکرد و کوروت رو همون حوری ادامه میداد

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا