مروری بر ویژگی‌های برجستهٔ کوروت C4 ZR1، یکی از بهترین کوروت‌های تاریخ

شنبه 27 اسفند 1401 - 08:30
مطالعه 4 دقیقه
Corrvette-C4-ZR1-1
کوروت C4 ZR1 که در سال 1990 به بازار آمد، با پرفورمنس فوق‌العاده و پیشرانه‌ای که توسط لوتوس توسعه پیدا کرد، یکی از بهترین کوروت‌های تاریخ بود.
تبلیغات

از زمانی که کوروت C3 معرفی شده تا به امروز، نام ZR1 در خانوادهٔ این ماشین همیشه یک معنا داشته است: حد نهایی پرفورمنس. نام ZR1 برای اولین بار در کوروت C3 سال 1970 دیده شد. این پکیجی شامل موتور 5.7 لیتری V8، گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک توانمندتر، خنک‌کنندگی بهتر، ترمزهای بهبودیافته و چند تغییر در سیستم تعلیق بود. از این خودرو بین سال‌های 1970 تا 1972 تنها 60 دستگاه ساخته شده و 18 سال طول کشید تا شورلت دوباره از نام ZR1 در کوروت استفاده کند.

کپی لینک

کوروت C4 ZR1 چه زمانی به بازار آمد؟

پس از سال 1972 نام ZR1 ناپدید شد تا کوروتی که واقعاً شایستگی این نام را داشت متولد شود. این خودرو C4 سال 1990 بود. تلاش‌هایی که شورلت برای توسعهٔ این ماشین کرد قابل‌تحسین هستند زیرا می‌توانست صرفاً قدرت کوروت معمولی را کمی افزایش دهد و آن را ZR1 بنامد اما چیزی که درواقع اتفاق افتاد، C4 معمولی را به یک سوپرکار واقعی تبدیل کرد. C4 ZR1 می‌توانست به حداکثر سرعت 290 کیلومتر بر ساعت برسد و ظرف تنها 4.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در سال 1990 این اعداد دیوانه کننده بودند. بین سال‌های 1990 تا 1995 تنها حدود 7 هزار دستگاه از این خودرو ساخته شد.

کپی لینک

چه چیزی کوروت C4 ZR1 را خاص کرد؟

اصلی‌ترین ویژگی کوروت C4 ZR1 پیشرانهٔ آن بود. این موتور بسیار پیشرفته بود و برای اولین بار شورلت برای توسعهٔ آن از زیر چتر جنرال موتورز خارج شد. این موتور 5.7 لیتری V8 که LT5 نام داشت و توسط لوتوس طراحی شد، اولین پیشرانه میل‌سوپاپ بالا (DOHC) در کوروت بود. LT5 شبیه هیچ‌کدام از موتورهای V8 شورلت نبود. این پیشرانه در هر سیلندر دو انژکتور داشت که یکی در دورهای پایین کار می‌کرد و دیگری از دور 3,500 rpm وارد عمل می‌شد. این ویژگی باعث عملکرد عالی موتور در دورهای پایین و بالا می‌شد. لوتوس اما غیر از موتور، سیستم تعلیق تطبیقی بلیستین ZR1 را هم طراحی کرده بود که فقط در هایپرکارهایی مثل پورشه 959 دیده می‌شد.

کپی لینک

موتور LT5 در کوروت C4 ZR1 چقدر قدرت داشت؟

موتور LT5 در ابتدا 375 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما در مدل 1993 این ارقام به 405 اسب بخار و 522 نیوتن متر افزایش پیدا کردند. طبق شایعات، لوتوس روی نسخهٔ 475 اسب بخاری این موتور هم کار می‌کرده اما فروش پایین ZR1 و پیشرفت‌های جنرال موتورز در موتورهای V8 خودش اجازهٔ تولید این نسخه را نداد. بااین‌حال، درس‌هایی که از لوتوس در موتور LT5 گرفته شد به توسعهٔ موتور نمادین LS1 کمک کرد.

کپی لینک

پرفورمنس کوروت C4 ZR1 چطور بود؟

C4 ZR1 در مقایسه با سوپرکارهای هم‌دورهٔ خود فوق‌العاده سریع بود. در آزمایش‌ها، این کوروت در مقایسه با پورشه 911 توربو نسل 964 در پیچ‌ها سریع‌تر بود، ترمز گیری بهتری داشت و حتی مصرف سوخت آن‌هم کمتر بود! علاوه بر این، C4 ZR1 رکورد سرعت استقامتی 24 ساعته را هم شکست و طی 24 ساعت میانگین سرعت 283 کیلومتر بر ساعت را به ثبت رساند.

کپی لینک

قیمت کوروت C4 ZR1 چقدر بود؟

ZR1 نسخهٔ بسیار گرانی بود و تقریباً دو برابر C4 معمولی قیمت داشت. در سال 1994 درحالی‌که قیمت C4 پایه از 36,285 دلار آغاز می‌شد، نسخهٔ ZR1 به این رقم 32,308 دلار اضافه می‌کرد و قیمت را به 69,143 دلار می‌رساند. این رقم با نرخ امروزی بیش از 125 هزار دلار است! یکی از دلایلی که باعث شد ZR1 علیرغم پرفورمنس فوق‌العاده فروش بالایی نداشته باشد، همین قیمت گزاف بود.

کپی لینک

آیندهٔ نام ZR1 چه شد؟

پس از خاتمهٔ تولید C4 ZR1 در سال 1995 این نام دوباره ناپدید شد تا اینکه در کوروت C6 بازگشت. این ماشین به پیشرانهٔ سوپرشارژ LS9 با 638 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. نسل C7 هم نسخهٔ ZR1 داشت که با 755 اسب بخار قدرت، قوی‌ترین کوروت تاریخ محسوب می‌شد. برای آینده نیز طبق شایعات، C8 ZR1 از نسخهٔ توئین توربوی موتور 5.5 لیتری میل‌لنگ تخت Z06 استفاده خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.