نبرد موتورمیانی؛ شورلت کوروت Z06 در برابر پورشه کیمن GT4 RS

جمعه 26 خرداد 1402 - 08:39
مطالعه 9 دقیقه
Corvette-Porsche-1
کوروت بازهم به مصاف یک پورشه رفته است اما این بار با ترکیب موتور وسط، در زمین بازی یکسانی با رقیب سنتی مبارزه می‌کند.
تبلیغات

در طول تاریخ، شورلت کوروت و پورشه 911 بارها در برابر هم قرار گرفته‌اند اما این خودروها همیشه باهم متفاوت بودند. در این رقابت‌ها، همواره یک کوروت ارزان‌قیمت با موتور V8 پوشراد در جلو در برابر یک پورشهٔ گران‌قیمت موتور عقب قرار می‌گرفت که هیچ‌گاه نمی‌توانست بیش از شش سیلندر داشته باشد؛ اما در کوروت C8 همه‌چیز عوض شده و موتور به سمت وسط حرکت کرده تا سقف پرفورمنس موتور جلوی این خودرو را بشکند. در نسخهٔ Z06 حتی موتور پوشراد هم کنار رفته و یک پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 با میل‌لنگ تخت و چهار میل‌سوپاپ روی سرسیلندر، جایگاه شایسته‌تری را برای کوروت بین سوپراسپرت‌های جهان فراهم کرده است؛ اما حالا که کوروت به یک سوپراسپرت تمام‌عیار تبدیل شده است، باید آن را در برابر کدام 911 قرار دهیم؟

مطمئناً منطقی‌ترین گزینه 911 GT3 خواهد بود اما این خودرو هم گران‌تر از Z06 است و هم مکان نصب پیشرانهٔ آن متفاوت است؛ بنابراین، برای اینکه مقایسه‌ای کاملاً منصفانه و برابر داشته باشیم، باید پورشه‌ای پیدا کنیم که مثل Z06 باشد؛ یعنی یک مدل موتور وسط پیست محور، چیزی شبیه کیمن GT4 RS. درواقع، این اولین بار است که پیشرانهٔ یک کوروت تولیدی در مکان مشابهی با یک پورشه نصب شده است. البته این یک 911 نیست ولی کیمن GT4 RS زیر پوست خود جادوی 911 را دارد و از همان پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت 911 GT3 استفاده می‌کند که برگرفته از مسابقات است. در همین حال، موتور کوروت هم از مسابقات آمده است.

البته موتور شش سیلندر GT4 RS هم مثل GT3 قدرت کمتری نسبت به V8 شورلت دارد اما همین موتور حتی با تنها 500 اسب بخار قدرت، وقتی در شاسی کوچک‌تر کیمن قرار می‌گیرد حداکثر پتانسیل خود را ارائه می‌کند. لیست شباهت‌های این دو ماشین اما همچنان ادامه دارد. هردو از گیربکس‌های دوکلاچه استفاده می‌کنند، هردو ارتقاء آیرودینامیک قابل‌توجهی داشته‌اند و هردو به رینگ‌های سبک‌وزن (فیبر کربنی در کوروت و منیزیومی در پورشه) مجهز هستند.

اگر تنها یک ویژگی قدیمی کوروت همچنان در مقابل پورشه وجود داشته باشد قیمت است. کیمن معمولی ممکن است خودروی اسپرت پایهٔ پورشه باشد اما در نسخهٔ GT4 RS قیمت آن از 151,850 دلار آغاز می‌شود که ده‌ها هزار دلار از Z06 با قیمت 132,540 دلار بیشتر است. در نمونهٔ آزمایشی دو خودرو نیز که به‌خوبی با اکثر آپشن‌های قابل سفارش تجهیز شده‌اند، 30 هزار دلار اختلاف قیمت وجود دارد و پورشه به 200 هزار دلار نزدیک شده است. البته کیمن به‌خوبی قیمت بالای خود را توجیه می‌کند زیرا GT4 RS در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت، پیمودن پیست Figure-8، شتاب جانبی و ترمز گیری تقریباً با کوروت بسیار قوی‌تر از خود همگام است.

این یعنی کیمن ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، از همین سرعت در 29.2 متر متوقف می‌شود و شتاب جانبی 1.15 جی را ثبت می‌کند. این‌ها اعدادی هستند که در سوپراسپرت‌ها می‌بینیم و فاصلهٔ چندانی با 911 GT3 ندارند. کیمن GT4 RS که 170 اسب بخار قدرت کمتری نسبت به کوروت دارد، نشان می‌دهد که وزن چه تأثیری روی پرفورمنس می‌گذارد. با بیش از 200 کیلوگرم وزن کمتر، نسبت قدرت به وزن این پورشه نزدیک به کوروت است و به همین دلیل فاصلهٔ بین اعداد پرفورمنس آن‌ها کمتر از اختلاف قدرتشان است.

همچنین قیاس کیمن و کوروت تأثیر وزن روی احساس خودرو را هم به‌خوبی نشان می‌دهد. GT4 RS هنگام رانندگی گویی روی ریل قرار دارد درحالی‌که کوروت نسبت به آن بسیار بزرگ‌تر احساس می‌شود. در پیچ‌ها، هردو خودرو با کمی فرمان دادن وارد پیچ می‌شوند اما کیمن به لطف فاصلهٔ محوری کوتاه‌تر احساس چابک‌تری دارد. البته کوروت هم با وجود اندازهٔ بزرگ‌تر، احساس خوبی دارد و هیچ‌یک از آزمایش‌کنندگان گلایه‌ای در مورد توانایی تغییر جهت آن نداشتند. همچنین به نظر نمی‌رسد اندازهٔ بزرگ روی پرفورمنس Z06 تأثیر منفی گذاشته باشد زیرا سوپرکار آمریکایی با اینکه در شتاب اولیه نزدیک به کیمن عمل کرد اما در پیست Figure-8 فاصله گرفت و 0.4 سریع‌تر از رقیب بود.

علاوه بر این، با افزایش سرعت نیز فاصلهٔ کوروت با کیمن بیشتر می‌شود و در طول مسافت 400 متر، Z06 به لطف موتور بزرگ خود به‌سادگی کیمن را پشت سر می‌گذارد. همچنین هرچند هردوی این خودروها برای بلعیدن پیست‌ها طراحی شده‌اند اما کوروت برای استفاده‌های روزمره خودروی بسیار بهتری است درحالی‌که GT4 RS با پشتی ثابت صندلی‌ها، سواری سفت و سروصدای کابین که با موتور جت رقابت می‌کند، خودرویی تک‌بعدی احساس می‌شود.

در GT4 RS، پورشه به‌طور ماهرانه‌ای ورودی‌های هوا را در قسمت لچکی‌های عقب تعبیه کرده است به‌گونه‌ای که هوا ابتدا از طریق این پنجره‌های کوچک پشت صندلی‌ها وارد کابین شده و سپس به پیشرانه می‌رسد. سروصدایی که این ورودی‌های هوا تولید می‌کنند اما در نزدیکی ردلاین می‌تواند گوش‌خراش باشد. البته چند بار اولی که این صدا را می‌شنوید جالب خواهد بود اما پس از آن باعث سردرد می‌شود تا جایی که حتی با وجود کلاه ایمنی مسابقه‌ای، استفاده از محافظ گوش برای جلوگیری از سوت کشیدن گوش‌هایمان پس از چند دور زدن در پیست ضروری بود. در یک خودروی اسپرت پرفورمنس بالا، هیچ‌کس دوست ندارد قید رسیدن به ردلاین را بزند اما GT4 RS راننده را وادار به این کار می‌کند.

همچنین سرنشینان پورشه حتی اگر بتوانند با این آلودگی صوتی کنار بیایند، خود را در کابین بسیار ساده و لخت کیمن خواهند یافت که با تسمه‌های پارچه‌ای بجای دستگیرهٔ در و صندلی‌های ثابت فاقد تنظیمات، از خودروهای مسابقه‌ای الهام گرفته است. کوروت اما در مقایسه با این کیمن با صندلی‌های مجهز به تهویه و تنظیم برقی چند جهتهٔ برقی و همین‌طور سیستم تعلیق قابل تنظیم با سواری واقعاً راحت در حالت «تور»، شبیه اسکالید احساس می‌شود.

کپی لینک

جمع‌بندی

در این رقابت کوروت Z06 با اختلاف پیروز می‌شود. این خودرویی ارزان‌تر، سریع‌تر و چسبنده‌تر است که صدای جذاب‌تری دارد. کوروت در پیست به همان اندازهٔ پورشه خوب و یا حتی بهتر است درحالی‌که در استفاده‌های روزمره و خیابان‌ها کلاً در کلاس متفاوتی قرار دارد. البته طبیعتاً کوروت را باید در برابر رقیب دیرینهٔ خود یعنی 911 قرار دهیم و ببینیم چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود اما در حال حاضر، جهش بزرگ کوروت به جلو آن را در برابر کیمن کوچک‌تر قرار داده و پیروزی را به ارمغان آورده است.

کپی لینک

مقام دوم: پورشه کیمن GT4 RS

نقاط قوت: صدای باورنکردنی موتور، بازخورد فوق‌العاده نسبت به درخواست‌های راننده، توانایی بالا در پیست

نقاط ضعف: سروصدای کرکننده در ردلاین، مقداری ارتعاش در قسمت دماغه، قیمت فضایی

کپی لینک

مقام اول: شورلت کوروت Z06

نقاط قوت: صدای باورنکردنی موتور، محدودیت‌های فوق‌العاده بالا، قابلیت استفادهٔ روزمره

نقاط ضعف: ظاهری که عامه‌پسند نیست، پرفورمنسی که خیلی بهتر از Z06 قبلی نیست، احساس بزرگی

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

کوروت Z06 Z07

کیمن GT4 RS

پیشرانه

5.5 لیتری V8

4.0 لیتری H6

قدرت

670 اسب بخار

500 اسب بخار

گشتاور

625 نیوتن متر

450 نیوتن متر

ردلاین

8,500 rpm

9,000 rpm

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

نسبت وزن به قدرت

2.5 کیلو/اسب بخار

2.5 کیلو/اسب بخار

فاصلهٔ محوری

2,723 میلی‌متر

2,484 میلی‌متر

طول

4,722 میلی‌متر

4,455 میلی‌متر

عرض

2,024 میلی‌متر

1,821 میلی‌متر

ارتفاع

1,234 میلی‌متر

1,267 میلی‌متر

دایرهٔ چرخش

11.1 متر

11.4 متر

وزن خالص

1672 کیلوگرم

1466 کیلوگرم

توزیع وزن

40 به 60 جلو/عقب

44 به 56 جلو/عقب

حجم صندوق بار

357 لیتر

125+135 لیتر

ظرفیت سرنشین

2 نفر

2 نفر

شتاب صفر تا 96

2.8 ثانیه

2.9 ثانیه

شتاب صفر تا 160

6.3 ثانیه

6.8 ثانیه

مسافت 400 متر

10.8 ثانیه

11.0 ثانیه

توقف از 96

28.9 متر

29.2 متر

شتاب جانبی

1.16 جی

1.15 جی

تایم پیست Figure 8

21.9 ثانیه

22.3 ثانیه

ظرفیت باک

70 لیتر

64 لیتر

مصرف سوخت

16.8 لیتر ترکیبی

14.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

132,540 دلار

151,850 دلار

قیمت تست‌شده

164,805 دلار

195,100 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.