جادوی پیشرانهٔ کوروت Z06 برای تولید حداکثر گشتاور در دورهای مختلف چیست؟
میدانیم که پیشرانهٔ شورلت کوروت Z06 جدید با نام LT6 قویترین موتور V8 تنفس طبیعی تولیدی دنیا محسوب میشود. میللنگ تخت و قدرت بالای این موتور بالا قطعاً توجهات را به خود جلب کردهاند اما پیشرانهٔ LT6 ویژگی جذاب دیگری هم دارد که آن منیفولد هوای هوشمند برای ارائهٔ حداکثر قدرت و گشتاور در گسترهٔ وسیعی از دور موتور است.
این پیشرانهٔ 5.5 لیتری DOHC در Z06 جدید 670 اسب بخار قدرت خود را در 8,400 rpm تولید میکند که تنها 200 rpm از ردلاین 8,600 rpm آن کمتر است. این نقطهٔ اوج قدرت برای پیشرانهای بدون پرخوران که قوانین آلایندگی را هم رعایت میکند بسیار چشمگیر است. این پیشرانه همچنین حداکثر گشتاور 625 نیوتن متری خود را هم در دور 6,300 rpm تولید میکند اما در دنیای واقعی و رانندگی در خیابانها، این اعداد چشمگیر همیشه لذتبخش نخواهند بود زیرا همیشه نمیتوان دور موتور را اینقدر بالا برد.
به همین دلیل، مهندسین شورلت با استفاده از ترفندی در منیفولد هوای موتور LT6 کاری کردهاند که در دورهای پایین هم گشتاور زیادی تولید شود. بهطور خلاصه، در اینجا از «رزونانس هلمهولتز» یا پدیده تشدید هوا در حفره استفاده شده که فشار را در منیفولد افزایش میدهد. این فشار با استفاده از سه سوپاپ که در دور موتورهای مختلفی باز یا بسته میشوند، تعدیل شده و جریان هوا را در دورهای مختلف برای تولید قدرت بیشتر بهینه میکند. دوتا از این سوپاپها در دور 2 هزار rpm و سومی در 5,800 rpm باز میشود.
به لطف این طراحی، LT6 به پیشرانهای تبدیل شده که از لحاظ فنی در دور 6,300 rpm به حداکثر گشتاور خود میرسد اما بخش عمدهای از این گشتاور را در دورهای پایینتر هم تولید میکند. درواقع، این موتور 5.5 لیتری V8 چندین نقطهٔ اوج گشتاور دارد. البته بهینهسازی جریان هوای ورودی به موتور برای تولید قدرت بیشتر در دورهای پایین در پیشرانههای دور بالا مفهوم جدیدی نیست اما مطمئناً مهندسان شورلت این ترفند را در LT6 به نهایت رساندهاند. همهٔ این ویژگیهای جذاب و پیشرفته باعث میشود بیصبرانه منتظر نشستن پشت فرمان کوروت Z06 جدید در اواخر امسال باشیم.