شورلت

کوروت Z06 در درگ رفت و برگشتی چقدر از استینگری سریع‌تر است؟

کوروت Z06 نسخه‌ای قوی‌تر، مجهزتر و توانمندتر از استینگری است اما در درگ U شکل رفت و برگشتی، چقدر از برادر ضعیف‌تر خود سریع‌تر خواهد بود؟

بدون شک، کوروت C8 Z06 یکی از بهترین نسخه‌ها در تاریخ این سوپرکار آمریکایی محسوب می‌شود. این خودرو از هر نظر از C8 استینگری بهتر است اما در یک درگ متفاوت، Z06 چقدر از استینگری سریع‌تر خواهد بود؟ ادموندز در جدیدترین قسمت U-Drags خود با قرار دادن یک استینگری در برابر یک Z06 مجهز به پکیج Z07 می‌خواهد پاسخ این سؤال را پیدا کند. هرچند هدف اصلی این مسابقه نشان دادن عملکرد دو خودرو در مسافت ۴۰۰ متر است اما چالش‌های دیگری شامل ترمز گیری شدید، هندلینگ و مسابقهٔ رولینگ هم در این فرایند وجود دارد.

بله میدانیم که Z06 هم قدرت بیشتری دارد و هم در دیگر توانایی‌های پرفورمنس نسبت به استینگری برتری دارد و بنابراین قطعاً برادر ضعیف‌تر را در گردوغبار خود رها خواهد کرد اما بااین‌حال، دیدن تفاوت آن‌ها در یک مسابقهٔ واقعی جالب خواهد بود. جالب اینکه در آغاز درگ، دو خودرو پابه‌پای هم پیش رفتند اما استینگری فقط حدود ۱۵ متر توانست همپای Z06 پیش برود و پس از آن اعداد روی کاغذ خود را نشان دادند. در ادامهٔ مسیر، Z06 قدرت بیشتر، لاستیک‌های بزرگ‌تر، ترمزهای قوی‌تر و آئرودینامیک بهتر خود را به رخ برادر ضعیف‌تر کشید. البته بااین‌حال، عملکرد استینگری نیز هنوز قابل‌توجه بود خصوصاً وقتی اختلاف قیمت زیاد آن‌ها را در نظر بگیریم.

این درگ یک سؤال مهم را مطرح می‌کند. کوروت E-Ray در برابر Z06 چگونه عمل خواهد کرد؟ این نسخهٔ هیبریدی به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، در ۴۰۰ متر کمی از Z06 سریع‌تر است ولی بااین‌حال، Z06 به لطف لاستیک‌های بهتر، سیستم تعلیق متفاوت و وزن سبک‌تر، در پیست به‌مراتب بهتر از همتای هیبریدی خود عمل می‌کند. بااین‌حال، فعلاً نمی‌توانیم تقابل این دو نسخهٔ کوروت را ببینیم زیرا E-Ray تا اواخر امسال برای فروش عرضه نخواهد شد.

مشخصات فنی

کوروت Z06

کوروت استینگری

پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۶۷۰ اسب بخار ۴۹۵ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر ۶۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۶۷۰ کیلوگرم ۱۶۵۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۱۰۹,۲۹۵ دلار ۵۹,۹۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۶۰,۵۰۵ دلار ۸۰,۶۶۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (6807 ديدگاه)

    قیمت رو نگاه فقط
    چقدر مناسبه و برای همه قابل دسترس هست
    نه پشت قیمت الکی گرون پنهان شده و نه پشت تولید محدود بودن و استفاده از چرم گوسفندهای کوهای الپ
    70 ساله که فقط با اصالت و پرفورمنس به علاوه قیمت مناسبش خواب رو از تولید محدوهای الکی گرون گرفته

    موافقم 52
    مخالفم 26
    1. (Ali(chevynova

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (6807 ديدگاه)

      حالا برا درک بهتر پرفورمنس کوروت بهتره برگردیم به اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70
      در اون برهه مهم تاریخی کوروت با مدلzr1 که مجهز به انجین 427 خودش غوغا کرد و جالبه بدونید انجین 427 شوی تمام المینیوم و دست ساز بوده:

      427 cu in (7.0 L) Big-Block V8 1968–1969 390 hp (291 kW; 395 PS)
      427 cu in (7.0 L) Big-Block Tri-Power V8 1968–1969 400 hp (298 kW; 406 PS)
      435 hp (324 kW; 441 PS)
      427 cu in (7.0 L) ZL1 aluminum V8 1969 460 hp (343 kW; 466 PS) gross, 376 hp (280 kW; 381 PS) net[54]

      همینطور که مشخصه در بالاترین نمونه 460 اسب قدرت تولید میکند درسال 1969
      کاربراتش هم 4 دهنه هولی بود

      موافقم 26
      مخالفم 14
    2. (Ali(chevynova

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (6807 ديدگاه)

      اینم یه متن دیگه از پرفورمنس کوروت در دهه 70:

      In 1969, GM enlarged their small-block again to 350 in³ (5.7 L), and in 1970 the 427 big-block was enlarged to 454 in³ (7.4 L). Power peaked in the 1970 and 1971 models, with the 1970 LT-1 small-block putting out 370 hp (276 kW) and the 1971 454 big-block having its last year of big power with 425 hp (317 kW). In 1972

      اوایل سال 1972 کوروت با انجین454 قدرتش 425 اسب بود و همچنان با قیمت معقول میرسید دست مشتری
      سال 1970هم انجین اسمال بلاک شوی با370 اسب عرضه میشد که LT1 نام داشت

      موافقم 23
      مخالفم 14
    3. R/T

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (962 ديدگاه)

      واقعا نسبت به پولی که میدن می ارزه

      موافقم 22
      مخالفم 3
    4. محمد

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      باشه

      موافقم 8
      مخالفم 22
      1. (Ali(chevynova

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (6807 ديدگاه)

        واقعیت دیگه معلومه باید بگی باشه

        موافقم 22
        مخالفم 16
  2. Siyavash

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (662 ديدگاه)

    عالی…خیلی جذاب و هیجان انگیز بود…واقعا این نسل شاهکار هست…۸سیلندر ۶۷۰ اسب……..خیلی حرفه….نمیخام طعنه به کمپانی هایه دیگه بزنم ولی با ۱۰ سیلندر به هزار بدبختی ۶۴۰ اسب میگیرن،اما کوروت با ۸ سیلندر چه جادویی کرده….دوستان بد برداشت نکنید از ۱۰ سیلندر و ۶۴۰ اسب…فقط میخواستم بدونید چه مهندسی پشت این انجین هست که این قدرت قابل توجه رو گرفته…موتور ۶ سیلندر ۴لیتری پورشه هم یه هیولا به تمام معنا هست…فقط یه سوال از دوستان که بیشتر وارد هستن..لکسس تویه lfa که ۱۰ سیلندر بود چرا ازش ۵۷۰ اسب قدرت گرفت و گشتاوردش که دیگه خیلی کم بود فکر کنم کمتر از ۵۰۰ نیوتن بود…کسی میتونه جواب بد خیلی برام جایه سوال داره..عاشق اون صدایه دیوانه کننده lfaهستم آدم رو دیونه میکنه…اگه کسی میدونه چرا ازش قدرت کم گرفتن میشه بگه…البته خودم فکر میکنم از ۱۰ سیلندر تویه دوره خودش همون قدرت هم بالا محسوب می‌شد ولی به گالاردو که نگاه میکنم اونم از ۱۰ سیلندر قدرت بیشتر و گشتاورد بیشتری گرفته بود همینطور فراری ۴۵۸ از ۸ سیلندر نازش قدرت و گشتاورد بیشتری از لکسس گرفته بود با وجود ۲ سیلندر کمتر…از دوج وایپر که دیگه چیزی ازش نگم بهتره….

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. R@min

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1671 ديدگاه)

      اولین موضوع حجم هست موتور کوروت ۵.۵ لیتریه و موتور لکسوس ۴.۸ لیتر.

      دلیل دوم هم ساختار موتور هست، موتور میل لنگ تخت قدرت و دور موتور بالاتری ارائه میده هر چند لکسوس هم ۹۰۰۰ دور در دقیقه بود با اینکه میل لنگ تخت نیست.

      دلیل سوم مهندسای لکسوس این قدرت رو کافی دونستن و قدرت متناسب با وزن، تحمل شاسی و تعلیق تنظیم میشه.‌ البته قدرت لکسوس زمان خودش خوب بود و نباید با محصولات یه دهه بعدش مقایسه شه.

      موافقم 10
      مخالفم 3
    2. JDM سابق

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (376 ديدگاه)

      گشتاور نیازمند تعداد سیلندر کمتر و استروک بیشتر شاتون هست(حرکت طولی و طول شاتون منظورمه) یعنی اگر همون لکسس یه موتور V8 با ۶ لیتر حجم میزد شاهد گشتاور بیشتری بودیم اما دلیلی که اینکارو نمیکنن بخاطر اینکه موتور های V8 عظیم گشتاور زیادشون باعث هرزگردی در هنگام حرکت از سکون میشه اما تو دور های پایین که در حال حرکت هستن و رول ریس بی نهایت وحشی هستن برای مثال چلنجر موقع حرکت از سکون ممکن از یه اسپورت ۴۰۰ اسب بخاری هم بخوره ولی تو رول ریس ماشینایی رو میزنه که واقعاً مغز آدمو درگیر میکنه البته V8 ها مزایای بیشتری مثل پاور بند و دوام و قابلیت تیونینگ و….دارن که وقتش برسه کاملاً توضیح میدم
      البته مصرف بنزینشون هم جا خودشون

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1671 ديدگاه)

        مثال چلنجر راجب هرزگردی گشتاور موتورهای V8 درست نیست. اینکه چلنجر هرزگردی داره بخش اعظمش به ساختار تک محور هست اون حجم قدرت نباید رو دو چرخ خالی شه، این موضوع راجب ماستنگ و کامارو هم صادقه اما از اونجایی که سیستم چهارچرخ یه وزن اضافی به هیکل گنده این ماشین ها اضافه می کنه و از طرفی ماسل چهارچرخ هواداری نداره و اضافه کردن یه سیستم لانچ کنترل که بتونه این حجم گشتاور رو کف آسفالت بدون هرزگردی و نابودی محور پیاده کنه، بسیار گرونه و رو این ماشین ها منطقی نیست پس به یه لانچ کنترل ساده و تغییراتی تو ضریب محور بسنده می کنن. برای حل این موضوع یا باید یه راننده باتجربه باشی یا سیستم لانچ کنترلی در حد محصولات فراری و مک لارن بزاری که دیگه قیمت و پیچیدگی اون چلنجر خیلی بالا میره.

        اصلا فلسفه ماشینی مثل LFA با یه ماسل مثل چلنجر که موتور پوشراده کاملا متفاوته و مقایسه از اساس اشتباه هست. فلسفه موتور V10 مبتنی بر گرفتن حداکثر قدرت و دور با کمترین حجم هست به عبارتی مرزی بین V8 و V12. البته صدای خاصش هم یکی از دلایل اصلیش هست. دلیل پایین اوردن گشتاور در LFA همونطور که مهندسینش گفتن دسترسی به حداکثر گشتاور در پایین ترین دور ممکن بود، 90% گشتاور زیر 3700 دور در دسترسه که این عدد خارق العاده هست و از طرفی دور موتورش از صفر تا 9000 تو کمتر از 1 ثانیه بالا می رفت که یه رکورد تو گینس هست. نمی دونم جدیدا موتوری به این رکورد رسیده یا نه. با بالا بردن قدرت و گشتاور به این اعداد نمی رسیدن چون گراف گشتاور بالا دور گرفتن رو کند می کنه و همونطور که گفتم مهندسینشون این حجم قدرت و گشتاور رو کافی دونستن. حرفتون هم راجب طول شاتون درسته اما ربطی به موتور LFA نداره.

        موافقم 6
        مخالفم 5
        1. M@M@DRZ911

          ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (357 ديدگاه)

          بله گوردون موری t50 شکونده
          دور گیری موتورش از دور درجا تا ردلاین 0.3 ثانیه طول میکشه .
          اما اینکه توی گینس ثبت شده یا نه رو نمی دونم .

          موافقم 3
          مخالفم 0
        2. JDM سابق

          ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (376 ديدگاه)

          عزیز تقریباً لانچ کنترلی وجود نداره که بتونه گشتاوری این چنین عظیم که روی محوری که وزنی هم روش نیست رو مهار کنه مگر اینکه لاستیک درگ رادیالی مثل هوسیر یا میکی تامپسون و.. تو پیست درگ استریپ توسط یه راننده حرفه ای تایم گیری بشه اون فلسفه چهار چرخ هم میذاریمش کنار اگر ماسل چهار چرخ بشه دیگه ماسل نیست. اتفاقا موتورهای حجیم تو دور پایین گشتاور بیشتری دارن(چون دورشون کمه) مثال موتور پوشراد و بخاطر این زدم چون بخاطر ساختارشون حجمشون از بقیه بیشتره . این قضیه گشتاور درباره هلکت هم صدق میکنه هلکت زیره ۴ هزار تا ۸۰۰ نیوتن گشتاور داره هلکت رد آی رو ۲۳۰۰ دور بالا ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور داره که لانچ کردن رو وحشتناک سخت میکنه. ال اف ای با ایجاد تعادل بین حجم موتور و تعداد سیلندر ها هم سبک سازی کامل سرسیلندر و قطعاتش و تراکم بالا موتور و سیستم VVT هوشمندی که داره تونسته دور بالایی به ارمغان بیاره میتونستن توربو کنن ولی خب ساختار موتوری این چنین هیجان انگیزی پدید نمیومد

          موافقم 1
          مخالفم 0
  3. حالا یکی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (160 ديدگاه)

    راننده استینگری مهارت بیشتری داشت؛ با وجود اینکه در مسیر رفت خیلی عقبتر بود مدیریتش روی ترمز و کنترل ماشین باعث شد تقریباً(نه دقیقاً) همزمان با Z06 در تقاطع دور بزنن اما پرفورمنس بالاتر Z06 بازم به داد رانندش رسید.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. زیزیگولو

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4867 ديدگاه)

    تا قبل از معرفی کوروت Z06 کوروت استینگری C8 قویترین کوروت ساخته شده بود

    موافقم 13
    مخالفم 2
  5. R/T

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    جنگ خانوادگیه

    موافقم 11
    مخالفم 2
  6. TESLA

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    این نسل zo6 به معنای واقعی یه اعجوبست 😍🇺🇸🇺🇸🚀🚀🚀

    موافقم 9
    مخالفم 3
  7. Vally(Chevy impala)

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    زنده باد شورولت
    آمریکا همیشه بهترین خودروها رو ساخته

    موافقم 11
    مخالفم 15
    1. (Ali(chevynova

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (6807 ديدگاه)

      به به فیک منم اومد

      موافقم 18
      مخالفم 11
  8. Hamilton1970

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (528 ديدگاه)

    آقا دعوا خانوادگیه دخالت نکنید!😂
    ولی جدا از شوخی نسبت به قیمتش پرفورمنس خوبی ارائه میده و بازه قیمتی خوبی داره از ۶۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰ دلار خیلی خوبه
    پ ن: قابل توجه دوستانی که الان میان میگن آمریکایی فنه، من فن هیچ طرفی نیستم. نه کره نه ژاپن نه آلمان نه آمریکا. همشون قابل احترامن و نباید بهشون گارد گرفت صرفا چون یکی دیگه رو دوست داری

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا