حراج شورلت XP-64، خاص‌ترین و ارزشمندترین کوروت تاریخ

دوشنبه 17 دی 1403 - 10:30
مطالعه 3 دقیقه
Corvette-SS-Project-XP-64-1
کوروت SS پروجکت XP-64 مسابقه‌ای که در سال 1957 فقط در یک نمونه توسط زورا دانتوف ساخته شد، ارزشی بین 5 تا 7 میلیون دلار دارد.
تبلیغات

یکی از افسانه‌ترین و خاص‌ترین کوروت‌های تاریخ در شرف یافتن مالکی جدید است. این اما فقط یک خودرو نیست بلکه قطعه‌ای از تاریخ مسابقات است. این ساختهٔ منحصربه‌فرد شورلت که با نام کوروت SS پروجکت XP-64 شناخته می‌شود، محصول نبوغ «زورا دانتوف» است. طبق تخمین‌ها، این کوروت خاص که تاریخچه‌ای غنی در مسابقات دارد، ارزشی بین 5 تا 7 میلیون دلار خواهد داشت.

دانتوف پس‌ازاینکه نشان داد رانندهٔ مسابقهٔ استقامتی موفقی است، وظیفهٔ ساخت یک خودروی مسابقه‌ای جدید برای شورلت را بر عهده گرفت. در ابتدا، جنرال موتورز ایدهٔ نصب پیشرانهٔ شورلت روی جگوار E تایپ را مطرح کرد ولی دانتوف برنامه‌های بزرگ‌تری داشت. وی تصمیم گرفت یک خودروی مسابقه‌ای اختصاصی در مرکز مهندسی شورلت تولید کند. بدین منظور، یک شاسی لوله‌ای سبک‌وزن ساخته شد و سپس بدنه‌ای از منیزیوم روی آن قرار گرفت. هدف این بود که XP-64 تا حد امکان سبک باشد این هدف محقق شد زیرا خودروی نهایی تنها 840 کیلوگرم وزن داشت که حدود 450 کیلوگرم از کوروت تولیدی معمولی کمتر بود.

پیشرانهٔ این ماشین هم یک نمونهٔ 4.6 لیتری V8 با سرسیلندرهای آلومینیومی و سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بود که حدود 300 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعته دستی صورت می‌گرفت. ساخت XP-64 و شروع آزمایش‌های آن پنج ماه طول کشید و نهایتاً اولین رقابت این خودرو در پیست در مسابقه 12 ساعته سبرینگ در سال 1957 رقم خورد. هرچند این کوروت بسیار سریع بود ولی در طول مسابقه با مشکلاتی مواجه شد و بدنه منیزیومی خودرو کابین را به‌طور غیرقابل‌تحملی داغ کرد.

با وجود این مشکلات، شورلت انجام اصلاحاتی را برای XP-64 برنامه‌ریزی کرده بود که باعث می‌شود بتواند در مسابقه 24 ساعته لمان همان سال حضور رقابتی داشته باشد. بااین‌حال، مدت کوتاهی پس از مسابقه سبرینگ، انجمن خودروسازان موافقت کردند که به برنامه‌های مسابقه‌ای خود با پشتیبانی کارخانه پایان دهند و درنتیجه، پروژه XP-64 ناتمام ماند. البته کوروت SS پروجکت XP-64 علیرغم حضور کوتاه‌مدت در مسابقه، در تاریخ فراموش نشد زیرا در سال 1967 دانتوف آن را به موزه ایندیاناپلیس اهدا کرد و به یکی از جاذبه‌های اصلی این موزه تبدیل شد.

این کوروت همچنین در طول سال‌ها در رویدادهای مسابقه‌ای مختلف در سراسر آمریکا هم حضور پیدا کرد. حال چندین دهه پس از اولین حضور مسابقه‌ای XP-64 در سبرینگ، قرار است این ماشین مالک جدیدی پیدا کند. این حراجی توسط ساتبیز انجام خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.