درگ چلنجر دیمن و کوروت Z06، تقابل سنت و مدرنیته آمریکایی

سه‌شنبه 29 آذر 1401 - 08:00
مطالعه 3 دقیقه
iIzi90-MG9chd
چند سال پیش، دوج چلنجر دیمن همه را شگفت‌زده کرد. این یک هیولای خاص درگ بود که از تکنولوژی‌های فراوانی برای این هدف بهره می‌برد. بااین‌حال، از آن...
تبلیغات

چند سال پیش، دوج چلنجر دیمن همه را شگفت‌زده کرد. این یک هیولای خاص درگ بود که از تکنولوژی‌های فراوانی برای این هدف بهره می‌برد. بااین‌حال، از آن زمان تاکنون شاهد معرفی خودروهای اسپرت آمریکایی جدیدی با پرفورمنس واقعاً قابل‌توجه بوده‌ایم. جدیدترین این خودروها، شورلت کوروت Z06 است که با تمام پیشینیان خود تفاوت دارد. این یک سوپرکار کاملاً مدرن است که اثری از ویژگی‌های سنتی آمریکایی در آن دیده نمی‌شود. حال تراتل هاوس دیمن را در برابر Z06 قرار داده است تا ببینیم کوپهٔ سنتی و قدرتمند دوج در برابر سوپرکار مدرن شورلت چگونه عمل می‌کند.

مشخصات فنی دوج دیمن لرزه بر اندام دیگر خودروهای پرفورمنس می‌اندازد. نیروگاه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ این ماشین در مناسب‌ترین حالت خود حداکثر 840 اسب بخار قدرت و 1045 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که اعداد شگفت‌انگیزی بوده و به‌مراتب نسبت به کوروت برتری دارند اما دیمن با وزن 1940 کیلوگرمی، بسیار هم سنگین‌تر است. از سوی دیگر، موتور کوچک‌تر 5.5 لیتری V8 تنفس طبیعی کوروت 670 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها تحویل می‌دهد. Z06 با وجود قدرت کمتر، تنها 1560 کیلوگرم وزن دارد که نزدیک به 400 کیلوگرم از رقیب سبک‌تر است.

در آغاز درگ، کوروت شروع فوق‌العاده‌ای داشت و دوج را که در لانچ روی آسفالت نامناسب برای درگ به مشکل خورده بود جا گذاشت. در ادامه نیز دیمن نتوانست اختلاف زیادی که با کوروت ایجاد شده بود را جبران کند و Z06 با اختلافی به‌اندازهٔ طول چند خودرو زودتر از خط پایان عبور کرد. قدرت بسیار زیاد پیشرانهٔ 6.2 لیتری سوپرشارژ دوج بیش از توان تحمل لاستیک‌ها است و این مشکل راننده را مجبور به تعدیل قدرت با کمتر فشردن پدال گاز می‌کند. مسابقهٔ رولینگ اما این مشکل را برطرف کرد و دوج بهتر توانست تمام قدرت خود را به آسفالت منتقل کند.

البته در رولینگ هم کوروت ابتدا جلو افتاد اما دوج این بار توانست همپای رقیب پیش رفته و اختلاف را کمتر کند. بااین‌حال، دیمن فضای کافی برای پیشی گرفتن نداشت و با اختلاف چند ده سانتی‌متر شکست خورد. به‌طورکلی، هرچند دوج قدرت بیشتری نسبت به شورلت دارد اما توانایی استفاده از تمام این قدرت نیز بسیار مهم است. کشش کلید مسابقهٔ درگ است و در برابر کوروتی که پیشرانهٔ خود را روی محور عقب قرار داده است، دوج شانسی نخواهد داشت.

مشخصات فنی

 

شورلت کوروت Z06

دوج چلنجر دیمن

پیشرانه

5.5 لیتری V8

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

670 اسب بخار

840 اسب بخار

گشتاور

625 نیوتن متر

1045 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

عقب

وزن

1560 کیلوگرم

1940 کیلوگرم

قیمت

106 هزار دلار

85 هزار دلار

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.