شورلت کامارو ZL1 مدل 2002، عضلانی کمیاب و ناشناخته با 600 اسب بخار
ZL1 یکی از مشهورترین نسخههای شورلت کامارو محسوب میشود که پیشینهٔ آن به نسل اول و سال 1969 بازمیگردد اما شاید هیچکس نداند که در نسل چهارم کامارو هم نسخهٔ ZL1 ساخته شد. دقیقاً مثل اولین کامارو ZL1، این خودرو هم ابتدا بهعنوان یک محصول کارخانهای کوپو (COPO مخفف سفارش تولید دفتر مرکزی) متولد شد اما بعداً برای افزایش پرفورمنس توسط GMMG ارتقاءهایی را تجربه کرد.
نام ZL1 در اصل از پیشرانهٔ هشت سیلندری گرفته شد که برای مسابقه طراحی شده بود. در سال 1969، شخصی نام «فرد گیب» 50 دستگاه کامارو را از طریق برنامهٔ کوپو با موتور ZL1 سفارش داد و اینگونه بود که یک افسانه متولد شد. خودرویی که در اینجا میبینیم یعنی کاماروی نسل چهارم مدل 2002 هم همین مسیر را طی کرد. این خودرو از طریق همان برنامهٔ کوپو سفارش داده شد و سپس برای اصلاحات بیشتر به GMMG فرستاده شد.
GMMG مدتها است که ورشکسته و تعطیل شده است اما این شرکت در دوران فعالیت خود خودروهای پرفورمنس فوقالعادهای مثل سیلورادو Intimidator SS و همین نسل چهارم کامارو را تولید کرد. GMMG کامارو را در سه فاز مختلف تولید میکرد که تفاوت اصلی آنها در پیشرانه بود. فازهای I و II به ترتیب به نسخههای 400 و 475 اسب بخاری پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 مجهز بودند اما پرچمدار این سری، خودرویی بود که در اینجا میبینید و فاز III نام داشت. این نسخه با تجهیز به پیشرانهٔ 7 لیتری V8، پرفورمنس را به سطح جدیدی ارتقاء داد. این موتور 600 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشد.
GMMG مجموعاً 69 دستگاه کامارو ZL1 تولید کرد که فقط 37 نمونهٔ آن از فاز III بودند. این 69 خودرو از طریق 12 نمایندگی شورلت برای فروش ارائه شدند. برای اینکه بهتر متوجه شوید کامارو ZL1 فاز III در زمان خود چقدر قدرتمند بوده در نظر بگیرید که کوروت Z06 بهعنوان یک سوپرکار قدرتمند در سال 2002 تنها 405 اسب بخار قدرت داشت و موتور V10 لامبورگینی گالاردو در آن سالها 570 اسب بخار قدرت تولید میکرد. به همین دلیل است که GMMG این کامارو را ZL1 سوپرکار نامگذاری کرده بود.
البته این ماشین فقط یک کاماروی نسل چهار با پیشرانهای قدرتمند زیر کاپوت نیست و ارتقاءهای مختلفی را تجربه کرده است که ازجملهٔ آنها میتوان به فنرهای قابل تنظیم پنسکه، آنتیرول بار منحصربهفرد، بازوهای کنترل تعلیق 1LE و ترمزها و مجموعهٔ کلاچ برگرفته از کوروت Z06 آن زمان اشاره کرد. این کامارو در بیرون هم با نوارهای روی کاپوت و سقف، برچسبهای کناری، جلوپنجرهٔ فلزی ذغالی با لوگوی شورلت مشابه نمونهٔ 1969 و پانل مشکیرنگ عقب با نوشتهٔ CAMARO از نسخههای معمولی متمایز شده بود. در داخل خودرو هم دستهدندهٔ کوتاه با سر دندهٔ توپی شکل و یک پلاک ویژه روی داشبورد ارائه شده بود.
حال یک نمونه از کامارو ZL1 فاز III با کارکرد تنها 670 کیلومتر بری فروش گذاشته شده است. این خودرو قبلاً در سال 2022 در حراجی برت جکسون با قیمت 115,500 دلار فروخته شد و فروشنده حالا قیمت 150 هزار دلار را برای آن اعلام کرده است. شاید چنین رقمی برای یک کاماروی نسل چهار خیلی زیاد به نظر برسد اما قطعاً ارزش این عضلانی کمیاب در سالهای آینده بیشتر خواهد شد.