معرفی پرتیراژترین پیشرانه درونسوز تاریخ خودروسازی
درست همانند مشهورترین خودروهای تاریخ، چندین پیشرانه وجود دارند که در سراسر جهان شناخته شدهاند. نکته مثبت این نیروگاههای آهنین به تقاضای زیاد آنها مربوط میشود و بنابراین پیشرانههایی همچون 6 سیلندر 3800 بیوک و 6 سیلندر تخت پورشه روی چندین میلیون خودرو نصب شدهاند و هماکنون خرید آنها کار راحتی به شمار میرود. وقتی صحبت از تولید انبوه باشد، یک پیشرانه بهطور خاص دیگران را پشت سر میگذارد. ما درباره پیشرانه 8 سیلندر بلوک کوچک شورولت صحبت میکنیم که حدود 70 سال در خط تولید قرار داشته است. بیش از 100 میلیون نسخه از این پیشرانه تولید شده تا به این ترتیب عنوان پرتیراژترین پیشرانه درونسوز تاریخ خودروسازی را به خود اختصاص دهد. در ادامه به برخی حقایق جالب درباره پیشرانه 8 سیلندر بلوک کوچک شورولت اشاره میکنیم:
- برای اولین بار در سال 1954 تولید شده است
- اولین بار روی شورولت کوروت C1 سال 1955 نصب شده است
- کوروت های اولیه را از خطر حذف از بازار نجات داده است
- بیش از 108 میلیون نسخه از آن تولید شده است
ایده تولید پیشرانه بلوک کوچک شورولت از یک ناامید خاموش شروع شد. در سال 1954 بود که شورولت کوروت جدید خیلی دنیای خودرو را تکان نمیداد و همین موضوع ناراحتی مدیران شورولت و تیمی کوچک به سرپرستی زورا آرکوس دانتوف پدر کوروت را در پی داشت. مشکل کوروت به پیشرانه 6 سیلندر خطی مشهور به شعله آبی مربوط میشد. این پیشرانه حداکثر 115 اسب بخار قدرت داشت و به همین خاطر مالکان کوروت های اولیه از آن راضی نبودند. اوضاع کوروت به حدی وخیم بود که مدیران جنرال موتورز روی ایده لغو کامل آن کار میکردند اما فردی به نام اد کول وظیفه قویتر کردن کوروت را بر عهده گرفت. به همین خاطر او با پونتیاک برای طراحی بخشهایی از پیشرانه جدید تماس گرفت و کار را پیش برد.
خروجی کار یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی بود که فرایند طراحی از صفر تا تولید آن تنها 15 هفته طول کشید، فرایندی که در آن دوران اصلاً دیده نشده بود. این پیشرانه زمانی که آماده تولید شد روی کوروت 1955 و بل ایر نصب گردید. زمانی که نیروگاه 8 سیلندر جدید شورولت با کاربراتور چهار دهنه روچستر همراه میشد 180 اسب بخار قدرت تولید میکرد که 65 واحد بیشتر از قدرت شعله آبی بود. ناگهان تقاضا برای کوروت افزایش یافت و از آن زمان تاکنون به موفقیتهای خود ادامه داد. به همین خاطر ریشه پیروزیهای کوروت را میتوان اد کول و واکنش سریع تیمش دانست. البته بین 15 هفته تولید این پیشرانه تا به امروز، پیشرانه بلوک کوچک شورولت کاملاً خبرساز بوده است.
اکثر افراد نسخه 350-CID پیشرانه 8 سیلندر بلوک کوچک شورولت را میشناسند اما نسخههای دیگری از آن نیز بین دهه 50 میلادی تا 2003 تولید شدهاند. حجم این پیشرانه حتی به 6.6 لیتر نیز رسیده تا آن را وارد قلمروی پیشرانه بلوک بزرگ کند. از جمله نسخههای متنوع این پیشرانه میتوان به 262 CID، 302 CID، 400 CID، 5.7 لیتری، 6 سیلندر 4.3 لیتری و... اشاره کرد. اساساً این پیشرانه برای همه طراحی شده بود هرچند اصلیترین نقش آن تولید قدرت برای خودروهای عضلانی شورولت و همچنین کوروت در دهه 60 و 70 میلادی بود. البته خودروهای بسیار زیادی به این پیشرانه مجهز شدهاند که از جمله آنها میتوان به اکثر وانت پیکاپ های شورولت و جی ام سی اشاره کرد. شورولت بل ایر، شاسیبلند سابربن و تاهو، S-10 بلیزر و... نیز از این نیروگاه آهنین بهره بردهاند.
یکی از مهمترین مزایای پیشرانهای که تیراژ فراتر از 100 میلیون نسخهای داشته کاتالوگ گستردهای از قطعات است که میتوان آنها را بکار گرفت. نیازی به گفتن نیست که به خاطر اینکه پیشرانه موردبحث تقریباً فقط به حالت 8 سیلندر خورجینی تولید شده بنابراین از همان زمان معرفی در موتور اسپرت نیز کاربرد داشته است؛ بنابراین بهبودهای پرفورمنس نیز برای آن قابلتصور بوده و میلیونها مالک از مزیت تیونینگ این پیشرانه سود بردهاند. برای مثال میتوانیم به شورولت مالیبو 1971 با پیشرانه بلوک کوچک L65 350-CID اشاره کنیم. شما خواهان قدرت بیشتر هستید اما بودجه کافی ندارید. اگر به یک نمایندگی فروش قطعات پرفورمنس مراجعه کنید میتوانید کاربراتور کاراتر، سر سیلندرهای ارتقا یافته AFR و... را با قیمت حدود 2 هزار دلار خریداری کنید. با این کار قدرت خودرو بسیار بیشتر از خروجی 240 اسب بخاری مدل استوک خواهد بود.
تا زمان خاتمه تولید نسل اول پیشرانه بلوک کوچک شورولت در سال 2003، جنرال موتورز توسعه نسخه جانشین آن با نام LS را مدتها قبلتر شروع کرده بود. این پیشرانه جدید اولین بار روی کوروت C5 سال 1997 نصب شد و 345 اسب بخار قدرت داشت. از آن زمان تاکنون پیشرانه LS کاربردهای گستردهای داشته و بیش از 40 نسخه متنوع از آن تولید شده است. جدیدترین نسخه پیشرانه 8 سیلندر LS با پسوند LT7 شناخته میشود که در کوروت ZR1 مدل 2025 وجود دارد و قدرت قابلتوجهی تولید میکند. بنا به گفته شورولت، خروجی پیشرانه LT1 حدود 1064 اسب بخار است.
با اینکه جهان منتظر عرضه جدیدترین پیشرانه بلوک کوچک جنرال موتورز است اما نگاه به گذشته و تماشای تاریخچه این نیروگاه پرتیراژ اهمیت زیادی دارد. اولین نسخه پرتیراژترین پیشرانه درونسوز تاریخ خودروسازی که 180 اسب بخار قدرت تولید میکرد یکی از تأثیرگذارترین پیشرانههای تاریخ خودروسازی بوده و باعث دستیابی میلیونها نفر به یک نیروگاه کمهزینه، مطمئن، ارزانقیمت و پرقدرت شده است.