ایران، بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

جمعه 1 اسفند 1393 - 13:26
مطالعه 5 دقیقه
Geely EC7
علیرغم تمامی حرف و سخن‌هایی که در جای‌جای جامعه‌مان برعلیه خودروهای چینی گفته و یا شنیده می‌شود، فروش آن‌ها در سرزمین مان به نحو اعجاب‌آوری در حال...
تبلیغات

علیرغم تمامی حرف و سخن‌هایی که در جای‌جای جامعه‌مان برعلیه خودروهای چینی گفته و یا شنیده می‌شود، فروش آن‌ها در سرزمین مان به نحو اعجاب‌آوری در حال افزایش است، شاید این امر را بتوان از شگفتی‌های تاریخ برشمرد که در اقلیمی که در آن کمابیش حال و هوای نسبتاً منفی نسبت به ساخته‌های چینی حاکم است، فروش خودروهای این کشور تنها در عرض یک سال به بیش از 2 برابر آن افزایش یابد.

بنابر گزارشی که چند روز پیش در سایت «CHINAAUTOWEB» چین انتشار یافته و برگردان آن در اینجا تقدیمتان می‌شود، ایران به لحاظ عددی، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده خودروهای چینی در سال 2014 میلادی معرفی گردیده است. مهم علل ایجاد این وضع را نیز می‌توان ناشی از بی‌اعتنایی خودروسازان داخلی به مقوله‌هایی همچون طراحی، تنوع و نیز مشتری مداری و حتی کیفیت دانست، البته تمامی این‌ها بخشی از مواردی است که چینی‌ها در آن از ما پیشی گرفته‌اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

بنا به آمار اداره گمرکات چین، صادرات خودروهای این کشور در سال 2014 میلادی نسبت به سال پیش از آن، 2.8 درصد افت نموده و به 897,000 دستگاه کاهش یافته است. با این حال، ارزش دلاری این حجم از صادرات افزایش یافته و با 4.6 درصد رشد به 12.53 میلیارد دلار بالغ گردیده است. بهای متوسط خودروهای صادر شده نیز 13,967 دلار بوده که نسبت به سال 2013 میلادی 7.7 درصد افزایش یافته است.

خودروهای سواری با تعداد 371,000 دستگاه،41.3 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. بهای میانگین خودروهای سواری چینی هم معادل 7,908 دلار آمریکا بوده است.33 درصد از صادرات نیز شامل خودروهای باری و تجاری (تراک ها) و 11 درصد هم به مینی ون‌ها اختصاص یافته است و مابقی هم به خودروهای دیگر. در مجموع صادرات خودروهای سواری به لحاظ تعداد، رشد منفی 12.5 درصد و از نظر ارزش دلاری، افت 5.5 درصدی را نسبت به سال 2013 تجربه نموده است که بین وسایل نقلیه صادراتی از همه بالاتر است اما از سوی دیگر، خودروهای SUV (4WD) ساخت این کشور هم بیشترین رشد را در بین وسایل نقلیه صادراتی تجربه نموده‌اند که به لحاظ تعداد 70.9 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 87.3 درصد بوده است.

87.5 درصد از حجم کل صادرات خودروهای چینی روانه بازارهای کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین گردید. در سال 2014 میلادی، ایران با پیشی گرفتن از الجزایر به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی در خارج از مرزهای چین شناخته شد. فروش خودروهای چینی در این ایران با 113 درصد رشد نسبت به سال 2013 به 109,000 دستگاه افزایش یافت.

بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی

تعداد(دستگاه)

رشد عددی نسبت به پارسال (%)

ارزش صادرات (میلیون دلار)

رشد به لحاظ ارزش نسبت به پارسال (%)

میانگین بهای وسیله نقلیه (دلار)

ایران

109,000

113.8

1,060

115.2

9,569

منطقه ASEAN

83,000

25.7

1,740

12.3

20,934

الجزایر

82,000

-29.5

850

2.6

10,460

روسیه

62,000

-31

720

-23.8

11,705

مصر

53,000

49.8

310

53.7

5,867

کلمبیا

47,000

25.3

330

22.2

7,067

شیلی

40,000

-49.4

340

-49.1

8,586

عربستان سعودی

31,000

30.8

690

49.6

22,247

ونزوئلا

31,000

40.5

610

102.4

19/790

ویتنام

31,000

76.3

610

98.4

19,779

در جدول ذیل میزان فروش خودروهای چینی را در بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی آن، مشاهده می فرمایید.

توضیح: منطقه ASEAN (آسه آن) شامل کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند، سنگاپور، برونئی، لائوس، میانمار، کامبوج و ویتنام می‌گردد که در جدول فوق نام کشور ویتنام جداگانه ذکر شده است.

همان‌طور که در جدول ملاحظه می‌کنید، ایران از رشد حیرت‌آوری در زمینه واردات خودروهای چینی برخوردار بوده است و مکان نخست جدول را چه به لحاظ تعداد و چه از نظر درصد رشد به خود اختصاص داده است. پس از آن کشورهایی همچون مصر و ویتنام و نیز ونزوئلا و عربستان سعودی بیشترین رشد را به لحاظ تعداد به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین افت هم مربوط به کشورهای شیلی و روسیه بوده است. از لحاظ ارزش دلاری هم کشورهای منطقه ASEAN بالاترین مکان جدول را از آن خود نموده‌اند.

در خاتمه می‌توان گفت که در سال 2014 میلادی، بازار ایران به لحاظ تعداد 12.15 درصد و از نظر ارزش دلاری، 8.5 درصد از کل صادرات خودرویی چین را به خود اختصاص داده است.

نوشته: سام کاویانی

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.