معرفی رسمی سدان الکتریکی نیو eT7 با بُرد 1000 کیلومتر!
شرکت چینی نیو سرانجام اولین سدان الکتریکی خود بنام eT7 را رسماً معرفی کرده است. این ماشین که ادعای رقابت با تسلا را دارد، از ویژگیهای قابلتوجهی مثل سقف شیشهای با لایهٔ محافظ، گرمکن، تهویه و ماساژور صندلیها در هردو ردیف، سیستم صوتی با 23 بلندگو و ضریب درگ پایین 0.23 برخوردار است.
نیو همزمان با رونمایی از eT7، رسماً باطریهای جدید خود را هم معرفی کرده است. این باطریهای جدید در قالب پکیجی 150 کیلووات ساعتی با سلولهای حالتجامد و چگالی انرژی فوقالعاده بالا هستند. نیو در ابتدا در سال 2018 کار خود را با باطریهای 70 کیلووات ساعتی آغاز کرد و سپس نمونههای 84 کیلووات ساعتی را در سال 2019 و 100 کیلووات ساعتی را در اواخر سال 2020 معرفی کرد. این باطریها قابل ارتقاء بودند که این یعنی خودروهای قدیمی میتوانستند به باطریهای جدید مجهز شوند. حالا نیز همهٔ محصولات نیو قابلیت تعویض و ارتقای باطریهای خود به این نمونههای جدید 150 کیلووات ساعتی را خواهند داشت. البته این باطریهای جدید فعلاً در دسترس نیستند و تحویل پکیجهای جدید به خریداران از سهماههٔ چهارم سال 2022 آغاز خواهد شد.
به گفتهٔ نیو، این باطریهای 150 کیلووات ساعتی حالتجامد جدید از چگالی انرژی فوقالعاده بالای 360 وات بر کیلوگرم برخوردارند که این 50 درصد بیشتر از چگالی باطریهای 100 کیلووات ساعتی قبلی این شرکت است. نیو همچنین وعده داده است که این باطریهای جدید عمر خوب و راندمان شارژ بالاتری هم خواهند داشت؛ اما بزرگترین خبر این است که سدان جدید eT7 با این باطریهای 150 کیلووات ساعتی با هر بار شارژ میتواند بیش از 1000 کیلومتر را طی کند.
البته این خودرو بهصورت استاندارد با باطریهای 70 کیلووات ساعتی عرضه میشود که بُردی بیش از 500 کیلومتر را فراهم میکنند. همچنین باطریهای 100 کیلووات ساعتی با بُردی بیش از 700 کیلومتر هم برای eT7 قابل انتخاب هستند. قیمت این سدان الکتریکی در چین از 378 هزار یوآن معادل 58,300 دلار آغاز میشود اما این قیمت بدون باطریها است و خریداران باید باطریها را از نیو اجاره کنند. البته امکان خرید eT7 با باطری هم وجود دارد که در این صورت قیمت پایهٔ آن به 448 هزار یوآن معادل 69,200 دلار افزایش پیدا کند.
نیو علاوه بر معرفی باطریهای جدید، روی سیستمی برای سریعترین سرویس تعویض باطری جهان با نام Power Swap Station هم کار میکند که امکان تعویض کاملاً خودکار باطریها را در کمتر از سه دقیقه فراهم میکند. در طول این فرایند، باطریها و سیستم الکتریکی خودرو هم بررسی میشود. جایگاههای تعویض باطری فقط حدود سه جای پارک خودرو را میگیرند و میتوانند در مناطق مختلف شهر احداث شوند. هر جایگاه میتواند سیزده پکیج باطری را در خود جای دهد و توانایی انجام حداکثر 312 تعویض در روز را دارد. نیو پیشبینی میکند که تعداد کل این جایگاههای جدید تا پایان سال 2021 به 500 عدد برسد.
eT7 به سیستم رانندگی خودکار جدید نیو هم مجهز خواهد بود که بهصورت اشتراکی با هزینهٔ تقریبی 105 دلار در ماه ارائه میشود. این سیستم به دوربینی با رزولوشن 8 مگا پیکسلی (در مقایسه با دوربین 1.2 مگا پیکسلی تسلا) و پردازندههای انویدیا مجهز است که گفته میشود 7 برابر بیشتر از کامپیوترهای سیستم خودران تسلا قدرت پردازش دارند. eT7 همچنین به سنسورهای لیدار هم مجهز خواهد شد تا بهتر بتواند محیط اطراف خود را درک کند. این سنسور از لیزری 1550 نانومتری، میدان دید 120 درجه و بُرد 500 متری برخوردار است و امکان تشخیص دقیق اشیاء را فراهم میکند. این تکنولوژی قبلاً توسط ایلان ماسک رد شده بود. سدان الکتریکی نیو همچنین از یک رادار موج 5 میلیمتری، 12 سنسور اولتراسونیک و 2 واحد موقعیتیاب با دقت بالا هم سود میبرد.
این سدان الکتریکی چینی 644 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. تحویل eT7 در سهماههٔ اول سال 2022 در چین آغاز میشود اما در ابتدا فقط با پکیجهای باطری 70 و 100 کیلووات ساعتی قابل خریداری خواهد بود. در حال حاضر نیز امکان پیشخرید این ماشین با پرداخت مبلغی در حدود 770 دلار وجود دارد.