خودروهای چینی

بائوجون، برند چینی با نشان ایران‌خودرو!

برای ما مردمان این گوشه از عالم که سالیان مدیدی است با انواع و اقسام خودروهای چینی دمخوریم، تغییر آرم برندهای چینی، امر غریب و شگفت‌آوری نیست چراکه پیش از این، یعنی حول‌وحوش یک دهه پیش، کمپانی نوبنیادی همچون چری به این خواسته سازندگان ایرانی گردن نهاد و تولیدات خود را با نام ام‌وی‌ام (MVM) روانه بازار داخلی نمود و یا حتی اخیراً هم کمپانی برلیانس به پارس‌خودرو این مجوز را داد تا بلکه آرم و نشان خود را بر روی پیشانی محصولات این شرکت حک نماید و حتی پرسیس نامی را، برای سدان میان سایز (H230) این کمپانی برگزیند. در بازار خودروهای تجاری هم کمابیش چنین وضعی برقرار است و معدودی از کامیون‌های چینی من‌جمله هوو و… هم با نام‌های ایرانی عرضه می‌شوند؛ اما در اینجا ما با وضعی متفاوت و بی‌سابقه‌ای مواجه ایم و آن هم حضور یک برند چینی در بازار است که قدمتش به ۶ سال هم نمی‌رسد ولی از همان آغاز تولیدش در آن سرزمین، با آرمی کاملاً مشابه و همسان با محصولات ایران‌خودرو عرضه گردید! منظورم نشان سر اسبی است که بر روی جلوپنجره خودروهایی همچون سمند و رانا دیده می‌شود. این خودروساز چینی بائوجون نام دارد و یکی از شرکای نوین جنرال‌موتورز در چین است.

BAOJUN 630
BAOJUN 630
برند بائوجون (BAOJUN) در سال ۲۰۱۰ میلادی و با مشارکت میان کمپانی‌های جنرال‌موتورز آمریکا و نیز شرکت‌های چینی سایک (SAIC) و وولینگ (WULING)، بنیان نهاده شد. از کل سهام این مجموعه، حدود ۴۳ درصد آن متعلق به جنرال‌موتورز و مابقی‌اش هم در اختیار دو شریک چینی‌اش می‌باشد. هدف از تأسیس این برند، ارائه محصولاتی جانشین و ارزان برای دیگر تولیدات جنرال‌موتورز در چین، ازجمله بیوک و یا شورولت بوده است. در حال حاضر، تولیدات این شرکت با برندهای داخلی چین همچون چری و جیلی رقابت نموده و خودروهای تجاری آن نیز تخت نام وولینگ (WULING) در بازار عرضه می‌شود.

BAOJUN 630
BAOJUN 630
در سطور ذیل، به نحو اجمالی و گذرا شما را با محصولات فعلی این شرکت آشنا می‌نماییم.

بائوجون ۶۳۰
نخستین محصول کمپانی بائوجون، یک سدان چهار درب با نشان ۶۳۰ است. تولید این محصول از ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز و فروش آن هم از ماه آگوست همین سال شروع شد. این خودرو در شهر لیوژو (LIUZHU) در استان گوآنگزی ژوآنگ (GUANGXI ZHUANG) چین ساخته می‌شود. این خودرو در مرکز تکنیکی خودروسازی سایک – جی‌ام (PATAC) واقع در شهر شانگهای، تکوین و توسعه یافته است. با آنکه خودروی مذکور از جنبه بصری با دیگر محصولات جنرال‌موتورز شباهتی ندارد ولی بر مبنای پلت فرم خودروی بیوک اکسل (EXCELL) تکوین یافته و از پیشرانه‌های کاملاً یکسانی نیز با این خودرو بهره می‌برد.

BAOJUN 630
BAOJUN 630
نکته جالب اینجاست که نسخه فعلی این خودرو، به عنوان نخستین محصول بائوجون، نه تنها از آرمی مشابه با محصولات ایران‌خودرو سود می‌برد بلکه طرح عقب آن نیز از شباهت‌های فراوانی با خودروی رانا برخوردار است! البته این وضع هم قرار است که به‌زودی دگرگون شود زیرا اخیراً یک فیس‌لیفت جزئی بر روی این خودرو صورت پذیرفته و جلوپنجره، سپرهای جلو و عقب و همچنین چراغ‌های عقب آن دستخوش تحول شده و کابین آن نیز تحت اصلاح و بروزرسانی قرار گرفته است. این نسخه فیس‌لیفت شده از بائوجون ۶۳۰ هم در آینده‌ای نزدیک، یعنی در فصل نخست سال ۲۰۱۶ میلادی روانه بازار می‌گردد.

BAOJUN 630
BAOJUN 630
همچنین، این خودرو در سال ۲۰۱۴ میلادی، با نام شورولت اپترا (OPTRA) در کشورهایی همچون مصر و الجزایر به نمایش درآمد.
پیشرانه‌های نصب شده در این خودرو، از لحاظ فرم چهار سیلندر هستند ولی در دو حجم متفاوت ۱.۵ و ۱.۸ لیتری عرضه می‌شوند. توان خروجی این دو پیشرانه به ترتیب معادل ۱۱۰ و ۱۴۳ اسب بخار و گشتاورشان نیز برابر با ۱۴۶ و ۱۷۷ نیوتن متر است. البته در این میان، نسخه‌ای ۱.۵ لیتری هم به نام P-TEC وجود دارد که از لحاظ گشتاور و توان نیم الی یک و نیم واحد نسبت به نسخه معمولی (۱.۵ لیتری) آن قوی‌تر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با دو جعبه‌دنده متفاوت ۵ سرعته دستی و نیز ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود.

BAOJUN 630
BAOJUN 630
بهای خودروی مذکور در بازار چین، بسته به نوع پیشرانه و تجهیزات رفاهی، بین ۶۵/۸۰۰ الی ۹۵/۸۰۰ یوآن می‌باشد. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۵۹۷/۱۷۳۶/۱۴۶۲ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با ۲۶۴۰ میلی‌متر است. وزن خالص آن هم بین ۱۲۰۶ الی ۱۲۳۰ کیلوگرم متغیر است.

بائوجون ۶۱۰
از دیگر محصولات این شرکت که می‌خواهیم به آن بپردازیم نسخه‌ای هاچ‌بک از بائوجون است که ۶۱۰ نام دارد. خودروی مذکور در سال ۲۰۱۴ میلادی روانه بازار شد و از لحاظ نوع پیشرانه و قوای محرکه، کاملاً مشابه و همسان با نمونه سدان ۶۳۰ می‌باشد. این خودرو در حال حاضر تنها با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری از نوع P-TEC در بازار چین عرضه می‌شود. این پیشرانه هم از توانی معادل ۱۱۱.۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۶.۵ نیوتن متر برخوردار است. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، این مدل کاملاً مشابه با سدان ۶۳۰ بوده و با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و نیز ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. در حال حاضر این خودرو، بسته به نوع تجهیزات رفاهی، با بهایی بین ۶۵,۸۰۰ تا ۸۵,۸۰۰ یوآن به فروش می‌رسد. طول/عرض/ارتفاع بائوجون ۶۱۰ معادل ۴۴۰۱/۱۷۳۶/۱۴۶۲ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با ۲۶۴۰ میلی‌متر است. وزن خالص این خودرو هم بسته به مدل، بین ۱۲۰۶ الی ۱۲۲۰ کیلوگرم متغیر است.

BAOJUN 610
BAOJUN 610
بائوجون لچی (LECHI)
از دیگر مدل‌های این شرکت یک خودروی سوپر مینی به نام لچی (LECHI) است. این خودرو نمونه‌ای ری‌بج شده (RE-BADGED) از نسل نخست شورولت اسپارک یا همان دوو ماتیز می‌باشد. ظاهراً این‌گونه به نظر می‌آید که چینی‌ها علاقه وافری به نسل اول دوو ماتیز دارند! زیرا همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید، برای اولین بار این کمپانی چری بود که در سال ۲۰۰۳ میلادی، کپی بی‌شرمانه‌ای! را از روی طرح این خودرو انجام داد. این عمل ناشیانه چری هم شکایت جنرال‌موتورز را به دنبال خود داشت و این دو شرکت را وارد یک دعوای حقوقی دامنه‌دار با یکدیگر نمود که از سال‌های ۲۰۰۳ الی ۲۰۰۵ میلادی ادامه داشت ولی علیرغم ارائه شواهد محکم، جنرال‌موتورز نتوانست هیچ خسارتی را از چری مطالبه نماید و درنهایت هم تحت فشار دولت چین مجبور به مصالحه با این کمپانی شد. خوشبختانه این قضیه برای شرکتی همچون بائوجون صدق نمی‌کند، زیرا به دلیل شراکت و ارتباط تنگاتنگش با جنرال‌موتورز، مجوز این کار را از او دریافت نموده و مدل تولیدی این شرکت هم یک محصول کاملاً قانونی است!

baojun lechi
baojun lechi
بائوجون LECHI با دو پیشرانه متفاوت ۱ و ۱.۲ لیتری به بازار عرضه می‌شود که هر دوی آن‌ها از لحاظ فرم ۴ سیلندر هستند. این دو پیشرانه هم به ترتیب، از توانی معادل ۶۹ و ۸۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۹۰ و ۱۰۸ نیوتن متر برخوردارند. نمونه‌های ۱ و ۱.۲ لیتری این خودرو اندکی از لحاظ ابعاد با هم تفاوت دارند و ابعاد نمونه ۱.۲ لیتری این خودرو در طول/عرض/ارتفاع معادل ۳۵۶۵/۱۵۱۵/۱۵۱۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن نیز برابر با ۲۳۴۰ میلی‌متر است. وزن خالص این خودرو هم معادل ۸۸۰ کیلوگرم است. بهای نمونه‌های یک لیتری این خودرو بسته به تیپ رفاهی بین ۳۹,۸۰۰ الی ۴۶,۸۰۰ یوآن و نمونه ۱.۲ لیتری آن از ۴۲,۸۰۰ الی ۴۹,۸۰۰ یوآن متغیر است. این خودرو تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود.

بائوجون ۵۶۰
جدیدترین خودروی این لیست، بائوجون ۵۶۰ نام دارد که نخستین خودروی شاسی‌بلند این برند هم محسوب می‌شود. این خودرو برای نخستین بار، در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی، در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد و در نیمه دوم این سال نیز روانه بازار شد. خودروی مذکور علیرغم جدید بودن توانست موفقیت بسیاری را نصیب شرکت سازنده خود کند به‌گونه‌ای که مقام دومین شاسی‌بلند پرفروش بازار چین را در ماه اکتبر سال جاری (۲۰۱۵ میلادی)، از آن خود نمود و تنها در عرض یک ماه بیش از سی هزار دستگاه از آن فروخته شد که در نوع خود رکورد بزرگی برای یک مدل تازه‌وارد محسوب می‌شود.

baojun 560
baojun 560
در حال حاضر، این خودرو تنها با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری به بازار چین عرضه می‌شود که این پیشرانه از توانی معادل ۱۳۷ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۸۶ نیوتن متر برخوردار است. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، کراس‌اوور مذکور تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۶۲۰/۱۸۲۰/۱۷۵۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن هم برابر با ۲۷۵۰ میلی‌متر است. وزن خالص آن نیز معادل ۱۳۷۰ کیلوگرم است. بهای این خودرو با توجه تجهیزات رفاهی به کار رفته در آن، بین ۷۶,۸۰۰ الی ۸۹,۸۰۰ یوآن متغیر است.

بائوجون ۷۳۰
آخرین خودروی این لیست یک MPV هفت نفره به نام بائوجون ۷۳۰ است. این خودرو برای نخستین بار در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی و در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد و تولید آن نیز در ماه می همین سال آغاز گردید. بائوجون ۷۳۰ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ون در بازار چین می‌باشد، به‌گونه‌ای که تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه از آن به فروش رفته است.

baojun 730
baojun 730
این خودرو در حال حاضر با دو پیشرانه ۱.۵ و ۱.۸ لیتری عرضه می‌شود که هر دوی آن‌ها ۴ سیلندر هستند. توان و گشتاور پیشرانه‌های مذکور به ترتیب معادل ۱۱۱.۵ و ۱۳۷ اسب بخار و ۱۴۶.۵ و ۱۸۶ نیوتن متر می‌باشد. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۶۸۵/۱۷۸۵/۱۷۴۵ میلی‌متر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن هم برابر با ۲۷۵۰ میلی‌متر است. همچنین، وزن خالص این خودرو بین ۱۳۴۰ الی ۱۴۱۰ کیلوگرم است. بهای این خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری و بسته به تجهیزات رفاهی، از ۶۹,۴۰۰ الی ۸۰,۸۰۰ یوآن متغیر بوده و نسخه ۱.۸ لیتری آن نیز با بهایی معادل ۸۱,۸۰۰ یوآن به فروش می‌رسد.

منابع:
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. امیرعلی

    ۷ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هر خودرو سازی با شرکت های امریکای شریک شود خیلی زود پله های موفقیت طی میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رامین

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    کاشک مسئولان خودرو سازی ما هم مانند چینیها فکر میکردندو سرمایه ملی را هدر نمیدادند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مرادی از شیراز

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    برادران ویران خودرو زحمت بکشین اینم بیارین لوگو رو هم عوض نکنین (کله خر) بعد به جای خودروئ ملی غالب کنید

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. 4444

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان کسی بخواد میتونه ماشین این شرکت وارد ایران کنه؟؟ یا بخاطر جنرال موتور ک سهام دارش مشکل پیش میاد برا وارد کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا