خودروهای چینی

نگاهی به مکسوس D90، شاسی‌بلند جدید چینی

شرکت LDV یکی از زیرمجموعه‌ها و معروف‌ترین برندهای شرکت بریتانیایی لیلاند بود که بیشتر به تولید ون‌های تجاری می‌پرداخت اما به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات مالی در سال ۲۰۰۸ تولیدات آن متوقف شد و پس از تلاش‌های نافرجام جهت بهبود اوضاع، سرانجام در سال ۲۰۰۹ ورشکسته شده و پس از نقل و انتقالاتی، دارایی‌های آن توسط گروه خودروسازی چینی سایک موتور خریداری شد. سپس سایک، LDV را احیا کرده و مجدداً تولیدات آن‌را از سر گرفت. LDV در دوران پیش از ورشکستی تنها یک محصول تولید می‌کرد که آن ونی بنام مکسوس بود. تولید این ون در پی مشکلات مالی و ورشکستگی LDV، در سال ۲۰۰۹ متوقف شد.

Maxus D90

اما بعد از خریداری LDV توسط سایک موتور، تولید ون مکسوس در سپتامبر سال ۲۰۱۱ تحت مالکیت این شرکت چینی با نام مکسوس V80 در چین از سر گرفته شد چراکه سایک موتور، مکسوس را به‌عنوان یک برند مجزا تأسیس نمود. همچنین این شرکت چینی در کنار ازسرگیری تولید محصول سابق مکسوس، توسعهٔ محصولات جدیدی را هم برای این برند بریتانیایی در دستور کار قرار داد. نخستین محصول جدید مکسوس یک MPV بنام G10 بود که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد درحالی‌که سال گذشته نیز این شرکت پیکاپی یک تُن بنام T60 را هم معرفی نمود. البته در کنار برند مکسوس، سایک موتور همچنان از برند LDV هم استفاده می‌کند و این خودروهای مذکور، توسط هردو برند مکسوس و LDV به بازار عرضه می‌شوند به‌گونه‌ای که از برند مکسوس برای بازار داخلی چین و از LDV برای بازارهای فرمان راست مثل استرالیا استفاده می‌شود.

Maxus D90

تا پیش‌ازاین، در سبد محصولات مکسوس/LDV فقط خودروهای تجاری وجود داشتند زیرا V80 یک خودروی کاملاً تجاری است، G10 یک MPV نیمه تجاری است که شرکت‌های تاکسی فرودگاهی تمایل به استفاده از آن دارند و T80 هم یک پیکاپ است؛ اما این شرکت در نمایشگاه خودروی پکن سال گذشته، یک SUV کانسپت بنام D90 را معرفی نمود که پیش‌نمایشی از نخستین خودروی سواری آن محسوب می‌شد. سپس نسخهٔ تولیدی D90 در نمایشگاه خودروی شانگهای امسال رونمایی شد که بسیار به نمونهٔ کانسپت شبیه است. این SUV بر اساس پلت‌فرم پیکاپ T60 ساخته شده و بسیار محتمل است که از پلت‌فرم آن برای ساخت SUVهای با اندازهٔ مشابه توسط دیگر برندهای گروه سایک یعنی ام‌جی و رووی هم استفاده شود.

Maxus D90

در نمای بیرونی مکسوس D90 بیش از هر چیز، جلوپنجرهٔ هشت‌ضلعی کرومی بزرگ آن جلب‌توجه می‌کند که نشان بزرگ مکسوس در وسط آن قرار گرفته است. این جلوپنجرهٔ بزرگ بخش زیادی از نمای جلویی خودرو را اشغال کرده و به همین دلیل فضای کمی برای چراغ‌های جلو باقیمانده است. در قسمت جانبی D90 نوار کرومی پهنی روی خط کمر خودرو کار شده که در ستون D به سمت بالا حرکت کرده و به ریل‌های روی سقف متصل می‌شود. چراغ‌های عقب به‌صورت افقی طراحی شده و ابعاد نسبتاً بزرگی دارند درحالی‌که دو سر اگزوز هم به شکل زیبایی در قسمت زیرین سپر عقب تعبیه شده‌اند.

نمای داخلیD90  نیز زیبا بوده و به یک صفحه آمپر دیجیتالی و یک صفحه‌نمایش بزرگ ۱۲ اینچی لمسی مجهز است. در کابین D90 استفادهٔ زیادی از چرم به عمل آمده و قسمت‌های کوچکی از چوب تیره هم در رو دری‌ها کار شده است. این SUV چینی به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده که ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. مکسوس D90 در سه‌ماههٔ سوم امسال در بازار داخلی چین در سه مدل پنج‌نفره، شش‌نفره و هفت‌نفره عرضه خواهد شد.

Maxus D90

سایک موتور اما چند وقتی است که محصولات مکسوس را در بازار استرالیا هم عرضه می‌کند و پس از پیکاپ T60 که به‌تازگی راهی این کشور شده، قصد دارد این مدل D90 را هم در بازار استرالیا عرضه کند. البته همان‌طور که گفته شد، محصولات مکسوس در استرالیا با برند LDV عرضه می‌شوند که D90 هم از این قاعده مستثنی نیست. همچنین نسخهٔ استرالیایی این خودرو در جلوپنجره و رینگ‌ها تفاوت‌هایی با نمونهٔ مخصوص بازار چین دارد. سازنده، استرالیا را بازار عمده‌ای برای این SUV سه ردیفهٔ جدید می‌داند چراکه این خودروها در این منطقه محبوبیت بالایی دارند. هنوز هیچ صحبتی از پیشرانهٔ D90 برای بازار استرالیا نشده است اما احتمال دارد که این خودرو با یک موتور ۲.۸ لیتری توربودیزل با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک و در نسخه‌های دوچرخ محرک و چهارچرخ محرک در این کشور عرضه شود.

LDV D90
LDV D90

پیش‌ازاین، ون‌های V80 و G10 این شرکت هم در استرالیا عرضه شده‌اند و به‌تازگی پیکاپ T60 هم به آن‌ها ملحق شده است؛ اما LDV D90 کار سختی را در استرالیا پیش رو دارد چراکه علاوه بر هم‌وطنش هاوال H9، باید با SUVهای دیگری شامل هولدن تریل‌بلیزر، فورد اورست، میتسوبیشی پاجرو اسپرت و تویوتا فورچونر هم به رقابت بپردازد.

LDV D90

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. A

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (31 ديدگاه)

    نمیدونم چرا با دیدن عقبش خیلی یاد 4runner افتادم، کابینش هم که قطعا کپی از داشبور خودروهای بی ام و بود ، پیشرانه اش واقعا قوی بود البته اگه ساخت خودشون باشه و از میتسو بیشی نگرفته باشن ، ولی نسبت به بقیه چینی ها جذاب تر بود واقعا

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سعید اسماعیلی

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (14 ديدگاه)

      قشنگ انگار داشبورد بی ام و رو برداشتی گذاشتی رو این

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (116 ديدگاه)

    داخلش که از بی ام و کپی شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. (ali(CHEVY NOVA

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (6809 ديدگاه)

    دیگه چىنى ها ظاهر رو کپى نمىکنن بلکه اسم رو کپى مىکنن
    (مکسوس- لکسوس)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Schumacher

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      اسم maxus سال ۲۰۰۴ توسط شرکت بریتانیایی استفاده شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. MAHDI . TUNING

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    درود بر چین با اینهم کپی هاش
    بیرونش کپی
    داخلش کپی
    اسمش کپی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Machine

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      اسمش کپی نیست، همونطور که تو متن گفته شده، مکسوس اسم یکی از محصولات شرکت بریتانیایی LDV بوده که بعد از اینکه توسط سایک موتور خریداری شد، از این اسم بعنوان یک برند مجزا استفاده شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خوبه که شرکتای ریشه دار مجددا احیا بشن و اسمشون از بین نره مثل همین شرکت موتور این ماشین خیلی قوی هست و ظاهرش و داخلش هم کاملا به روز و زیباست اگر در بحث کیفیت قطعات هم خوب عمل کنه احتمال موفقیتش کم نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Amir Schumacher

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    سخت نمی‌گیرم و بگم فلان جنبش شبیه فلان ماشینه ، صنعت خودروسازی چین رو به پیش‌رفته اونم با شیب زیاد ، همین ۲ سالی که من شاهد سیر تکامل ماشین های چینی بودم پیشرفت عظیمی رو حس کردم ، ماشین های چینی نهایتاً به سطح کیفیت خودروهای کره ای برسن براشون خیلی خوبه و بیشتر از اون هم فکر نکنم بتونن.
    پیش‌بینی من اینه که هیچ وقت یک ماشین چینی بهتر یا حتی در سطح نمونه ی مشابه آلمانی یا ژاپنی از نظر کیفیت ساخت نخواهد بود اما اگر خودروسازان چین در حد خودشون به کیفیت و دستکاری مقید باشن باز هم میتونن جایی در بازار تولیدشان پیدا کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فیصل

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    مانیتور rx350 رو گذاشته برای تویوتا فور رانر و اسمش باید توکسس بزاره تویوتا-لکسس
    البته فرمونش نیسان ماکیسماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. MjM

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (720 ديدگاه)

    این کوچیک بودن سایز رینگو لاستیک نسبت ب بدنه یه امضای طراحیه واسه چینیا!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یوسف

    ۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (743 ديدگاه)

    ظاهرا سایک موتور استاد خریدن برندهای ورشکسته بریتانیایی و گند زدن به حیثیت و تاریخشونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا