خودروهای چینی

هونکی HQ3، خودروی تشریفات چینی

گرچه در دنیای امروز رسم بر آن است که بیشتر سران و سررشته‌داران امور از “مرسدس بنز” به‌عنوان مرکب تشریفات بهره جویند ولی در تمامی اقالیم هفت‌گانه این قاعده و روال برقرار نیست و به‌ویژه در کشورهایی که داعیه سروری بر عالم را دارند، نظم و سیاق دیگری حاکم است. در این دست از ممالک، سعی می‌شود که به‌ظاهر هم که شده از خودروی ملی ساخت آن خطه جهت این دست از امور استفاده گردد. مثلاً در آمریکا این وظیفه را کادیلاک عهده‌دار است و در بریتانیا بنتلی و رولزرویس و ایضاً جگوار و در فرانسه پژو و… در این میان، چین هم به‌عنوان یک قدرت نوظهور صنعتی، از سال‌ها پیش برند خاصی را جهت این قضیه در نظر گرفته است که هونکی (HONGQI) نام دارد و در حال حاضر هم از اقمار شرکت فاو (FAW) به شمار می‌آید. این خودروساز چندی پیش یک مدل مخصوص رژه را رونمایی کرد که در سایت «CARNEWSCHINA» مختصراً به آن پرداخته شد. در اینجا برگردان آن متن را به همراه برخی اضافات، تقدیمتان می‌کنیم.

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3
امروز، یعنی بیستم اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی، یک روز بسیار خاص در تاریخ خودروی چین است. خودرویی را هم که در تصویر ملاحظه می‌کنید یک مدل ویژه مراسم رژه و از نوع هونکی HQ3 است. خودروی مذکور بر اساس نمونه سدان HQ3 تکوین یافته است و خود نسخه سدان هم بر مبنای تویوتا کراون مجستا (CROWN MAJESTA) نسل چهارم (S180) ساخته و پرداخته شد. برای تبدیل فرم سدان به نسخه فعلی، در وهله نخست، سقف این خودرو حذف و سپس، به میزان ۳۰ سانتی‌متر به طول آن افزوده شد و یک عدد میله مخصوص رژه هم به آن اضافه و همچنین شیشه جلوی آن نیز تقویت گشت و درنهایت هم دو عدد پرچم بر روی گلگیرهای جلوی آن نصب شد.

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3
Hongqi HQ3
Hongqi HQ3
سری خودروهای هونکی HQ3 از سال ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۰ میلادی در مدار تولید جای داشتند. این خودروها در دو گونه متفاوت عرضه می‌شدند، نخستین مدل،HQ 300 نام داشت که از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر با حجم ۳ لیتر بهره می‌برد، خروجی توان این پیشرانه معادل ۲۳۱ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۳۰۰ نیوتن متر بود. آن دیگری نیز با نشان HQ 430 ارائه می‌شد. این مدل هم در مقابل، از پیشرانه‌ای ۸ سیلندر وی شکل به حجم ۴.۳ لیتر بهره می‌برد که از توانی معادل ۲۸۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۴۳۰ نیوتن متر برخوردار بود. در همان ایام، نسل چهارم کراون مجستا به‌طور مشترک توسط شرکت فاو (FAW) و تویوتا تولید می‌شد. ناگفته نماند که در حال حاضر شرکت فاو مالک برند هونکی است.

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3
طبق پیمان جداگانه‌ای که میان شرکت فاو با کمپانی تویوتا منعقد شد، هونکی این مجوز را دارد که از مدل کراون تویوتا جهت تکوین خودروهایش بهره برد. اساساً هونکی، میزان معدودی خودرو را در خط تولید خود نگه می‌دارد و طبق روال معمول با تغییر جلوپنجره و نیز تغییر آرم، عملیات تولیدی خود را بر رویشان اعمال می‌نماید. پیشرانه‌های به کار رفته در مدل HQ3 نیز از همان نوعی است که در تویوتا کراون ساخت چین نصب شده است. با پشت‌گرمی‌های تویوتا، شرکت فاو هم‌اکنون نسخه جدید هونکی H7 را عرضه می‌کند، این مدل بر مبنای نسل پنجم تویوتا کراون (S200) تولید می‌شود.
بااین‌همه، پروژه ساخت خودروی (رژه) هونکی HQ3 بدون اخذ هیچ نوعی داده‌ای از سوی تویوتا صورت پذیرفته است و این درست مشابه آن عملی است که پیش‌تر در مورد لیموزین تک – ساخت HQ 430 صورت پذیرفت. پروسه ساخت آن مدل از اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز و تا اواسط سال ۲۰۰۹ میلادی استمرار یافت. به سبب مهم بودن این پروژه، مراحل ساخت و جزییات آن کاملاً سری بود. اساساً، لیموزین مورد اشاره، جهت جایگزینی مدل هونکی CA7202E 3-L در نظر گرفته شده بود، خودرویی که از ساختار ناشیانه و بی‌خردانه‌ای بهره می‌برد. با کمال تأسف، تنها یک عدد از این لیموزین (HQ 430) ساخته شد و فقط دو بار هم از آن استفاده گردید و پس از آن، خودروی مذکور روانه موزه فاو هونکی شد، جایی که تا به امروز در آن آرمیده است. این موزه نیز در نزدیکی کارخانه هونکی قرار دارد.

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3
Hongqi HQ3
Hongqi HQ3
در هونکی HQ3 مخصوص رژه، نوارهای کرومی ضخیم سرتاسر لبه درب‌ها را پوشانده و دو عدد صندلی فرماندهی هم در بخش عقب آن جای گرفته‌اند. میله مخصوص بازدید از رژه هم در میانه اتاق و پشت صندلی‌های جلوی آن قرار دارد و دو عدد ستون کرومی در پیرامون این میله، آن را مهار می‌کنند. در بخش زیرین این میله یک پانل چوبی ضخیم نصب شده است. برخلاف دیگر خودروهای روباز، این خودرو دارای سقف برزنتی و یا فلزی نیست. پس چنانچه در هنگام مراسم رژه باران ببارد سرنشینان آن مجبورند که چتر با خود حمل نمایند! به‌طور معمول سرنشینان ویژه (VIP) این خودرو به طرز ایستاده در آن استقرار می‌یابند و در هنگام اجرای مراسم هم برای حضار دست تکان می‌دهند. در مجموع، این خودرو شبیه به مدل هونکی L5 است که برای کشور بلاروس ساخته شده است.

Hongqi HQ3 parade
Hongqi HQ3 parade
Hongqi HQ3 parade
Hongqi HQ3 parade
Hongqi HQ3 parade
Hongqi HQ3 parade
پشت‌سری‌های صندلی‌های جلو این خودرو خیلی نزدیک میله رژه قرار دارند و شاکله داشبورد هم با نمونه استاندارد آن تفاوتی ندارد. شیشه جلوی این خودرو تقویت و درعین‌حال، از همان رنگ اصلی برای پوشش دهی داخل اتاق استفاده شده است. بخش انتهایی این خودرو هم بسیار بلند بوده و یک پانل به رنگ بژ هم به پشت صندلی‌های عقب آن اضافه گردیده است. این پانل، سرنشینان پشتی این خودرو را از گزند باد محافظت می‌نماید و برخلاف دیگر خودروهای مشابه، محفظه و پناهگاهی برای سقف آن نیست. پیشرانه این خودرو هم از نوع ۶ سیلندر و سه لیتری است و بر مبنای همان چیزی است که در مدل HQ300 استفاده گردید.

نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    پشتش رو شبیه میباخ کردند :)
    ولی بازم دمشون گرم که اینو میسازند
    ماچی ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. درگ

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      من
      دوست دارم کوپیت رو
      دیوونم کردی
      حس میکنم چراغ جلوش کوپی پورشه است
      پس بگو
      چراغ عقبش کوپی جگوار است
      یه بار دیگه
      کوپی کوپی
      یه بار دیگه
      کابینش کوپی هیوندا سوناتا نسل قبلی هست
      (:

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Pooya_SK

        ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (398 ديدگاه)

        درگ جان برو رو شعر هایی که میسازی یه خورده کار کن که حداقل اگه بی معنی باشن قافیه داشته باشن.

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. احسان

        ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (314 ديدگاه)

        فکر کنم جنسش خوب بوده

        موافقم 0
        مخالفم 1
      3. تهمتن

        ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (11 ديدگاه)

        با همین کپی یا به قول شما کوپی کم کم راهشون رو تو بازارهای جهانی باز میکنن ;
        تو کشورهای جهان سوم آزمون و خطاشون رو انجام میدن.
        وقتی فرمول موفقیتشون رو پیدا کردن به کشورهای پیشرفته ارائه میدن با قیمت رقابتی .
        خلاصه, راهی که میرن شاید زیبا بنظر نرسه ولی قطعا به موفقیت ختم میشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. 0%

        ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (6 ديدگاه)

        تا 7 ” 8 سال پیش کسی هیوندای و کیا رو نمیشناخت الان به حساب بعضیها هرچی ماشین جدید درست میشه کپی کیا و هیوندایی واقعا که . . .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Nima

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      خوبه که تونستن همچین چیزى بسازن.آفرین. پیشرفتشون خیلى خوبه.
      جالب اینجاس: شرکت هنوکى زیر مجموعه فاو بعد خود فاو زیر مجموعه جنرال موتورز هست(میتونید توى سایت GM تحقیق کنید) و با تویوتا همکارى داشته(چى دراد ازش)
      خوبه به نظرم رقیب جدى سریر و پارس لیموزین حساب میشه.خخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. sunmartin

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    ایران باید با عراق و افغانستان و نیجریه و اتیوپی و اقمار اتحاد جماهیر مقایسه کرد نه چین و کره و ترکیه البته کار چندان شاقی نکرده پلت فرم تویوتا جستا را گرفته سقفش بریده طولش اضافه کرده و چراغ ها عوض شدن حتی داشبورد همونه که بود اینکار تیونر های تازه کار آمریکایی و اتریشی در طی یک هفته و حتی با تغییر انجین و گیربکس و فنر بندی انجام میدن چین کارش کپی محضه و اجناسش از اون گرید یک بگیر تا این زباله هایی که وارد بازار ما شده و از جمله تخم مرغ های چینی همشون سروته یک کرباسن فرقی نداره گول الفاظی که برادران دلال استفاده میکنند از قبیل تحت لایسنس و غیره و ذالک نخورید که یک فریب عمومی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (233 ديدگاه)

      سانمارتین از یه ور میگه چین کره و ترکیه خوبه بعد میگی چین اشغال میسازه بدرد نمیخوره.بالاخره چین خوبه یا بد .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Pooya_SK

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (398 ديدگاه)

    جدیدا مطالب درباره ماشین های چینی در پدال زیاد شده. چرا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان(احسان)

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      چون واقعیت ایران خارج از دنیای مرسدس بنز و لکسوز و حتی تویوتاست.همین ماشین هم برای 90 درصد ایرانی ها خارج از دسترسه پس اصلا عجیب نیست در مورد ماشین های چینی مطالب زیادی در سایت دیده میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. king 918

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    والا دمشون گرم قیافش زیاد جالب نیست اما داخلش خوبه هر چند شبیه لکسوس شده داخلش اما باز خوبه ماشین تشریفات چین اینه ماشین تشریفات ما هم سمن سریره اونوقت میگن جنس چینی بده ……………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. RRTT

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    لطفا در مورد Toyota Century و Toyota Century Royal هم که مقامات ژاپن ازش استفاده میکنن، مطلب بذارید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ارش

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (72 ديدگاه)

    تیرهوو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سکوت

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    1میلیارد انسان با هزاران فرقه متفاوت در اوج آرامش زندگی میکنند و در حال پیشرفت هستن…ما 70میلیون به جون هم افتادیم و همین حسادت ها باعث عدم پیشرفتمون شده..آفرین به چین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. « شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (137 ديدگاه)

    من واقعن از خلاقیتشون خوشم اومد!
    پشتی صندلی جلو رو به عقب باز میشه که سرنشین عقب پاهاشو دراز کنه.
    خیلی ایده جالبیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    رسما برگرفته ازخودرو کیا اپیروس….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Hamid

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    با وجود اینهمه کپی کاری هنوز هم ظاهر بیرونی و درونیش در حد یک سدان معمولی ساخته شده توسط شرکتهای بزرگه. حالا دیگه از نظر فنی که احتمالن قابل قیاس با اونها هم نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Zonda R

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    @.F
    با سپاس از سام عزیز
    مطلب جالبی بود
    جلوش به بنز s class 2005 شبیه و عقبش به…
    جالبه که تویوتا،کراون رو برای تغییرات به چین میده
    و میشه ماشین تشریفات چین
    یاد تلفن پاناسونیک تو دفتر رییس جمهور امریکا افتادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری فرزاد عزیز،انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. ali

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (775 ديدگاه)

    این حرفا رو نزنید بچه ها…! مگه یادتون نمیاد ایران خودرو با ماشینی مثل سمند سریر دنیا رو به تعجب واداشت..! آمیزه ای از صنعت و تکنولوژی و هنر… هی روزگار…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ИN

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (544 ديدگاه)

    ساعت لوکسش منو کشته ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احمد باقری

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    پس، خودروی لوکس چینی ها این بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. moein

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    آفرین بهشون که حد اقل یه چیزی تولید کردن از هیچی بهتره
    داخلش بسیار شبیه به سوناتا 2009
    چراغ عقبش هم بسار شبیه به مایباخ
    ولی حرکت رو به جلوی خوبیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Nima

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      داداش داشبورد سوناتا 2009 رو دیدى اصلا؟
      کجاش شبیه اونه
      من دیشب دقیقا سوار سوناتا 2009 شدم
      یه تحقیق توى اینترنت درباره داشبورد سوناتا بکن
      http://www.dieselstation.com/wallpapers/albums/Hyundai/Sonata-2009/Hyundai%20Sonata%202009-06.jpg

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. moein

        ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (856 ديدگاه)

        بهتره دقت کنی به نوشتم که شبیه نگفتم که با هم مو نمی زنن شما قت کن معلومه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  16. حميد

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    تا یک چند سال دیگه همه شرکتهای خودرو سازی تعطیل میکنند و فقط چینی ها ماشین میسازند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. همایون

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (576 ديدگاه)

    واقعا دمشون گرم که انقدر تنوع تولیداتشون بالاست نه مثل ایران که یه فیس لیفت از سمند(دنا) ۳،۴ سال از رونمایی نمونه اولیه تا اومدنش به بازار طول کشید تازه اونم موتور توربو که قولشو داده بودن روش نزاشتن اونم ۲سال بعد با یه مراسم عظیم عرضه میکنن به مردم بدبخت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. علیرضا

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پشتش میباخو بنزه،جلوشم بنزه اس 500 سری اوله،ولی لوکسه کلا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. بنده خدا

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.چرا همش چین رو مسخره میکنین.تا چن روز دیگه حسرت همین چینی ها رو باید بخورین.هوآوی اومد بازار ایران رو گرفت الانم نوبت فاو و جک و لیفان….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مهدی

    ۲۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    واقعا چه پیشرفتی داشتن موتور 8 سیلندر زدن . فقط یکم طراحی خارجیش زشته شایدم خیلی خخخخخ!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا