تانک 700، رقیب قدرتمند گریتوال برای مرسدس G کلاس
سال گذشته، شرکت چینی گریتوال از طریق برند لوکس خود یعنی وی (Wey)، اسیووی آفرودی جدیدی بنام تانک 300 را معرفی کرد. این خودرو در سال 2021 به بازار آمد و طی سهماههٔ نخست این سال در چین بیش از 14 هزار دستگاه فروش داشته است. هماکنون اما تانک 300 از سبد محصولات وی خارج و از وبسایت این برند هم ناپدید شده است؛ اما این بدان خاطر نیست که گریتوال از این خودرو ناامید شده بلکه برعکس، این شرکت تانک 300 را خودرویی موفق میداند و همین دلیل، تصمیم گرفته تانک را به برندی مستقل برای تولید محصولات آفرودی تبدیل کند.
حال در نمایشگاه شانگهای امسال، گریتوال از فرصت استفاده کرده و تانک را رسماً بهعنوان برندی مستقل معرفی کرده است. در این نمایشگاه، تانک 300 برای اولین بار با لوگوی جدید و بدون نام وی معرفی شده اما جالبتر اینکه در همین نمایشگاه دو خودروی آفرودی کاملاً جدید بنامهای تانک 700 و تانک 800 هم رونمایی شدهاند. هردوی این مدلها که شاسی نردبانی دارند، آمادهٔ تولید به نظر میرسد و اساساً نسخههای پیشتولید هستند. تانک 800 یک شاسیبلند بزرگ و لوکس است که پرچمدار تانک خواهد بود و قبلاً در پدال به آن پرداختهایم؛ بنابراین حالا در اینجا به سراغ تانک 700 میرویم.
تانک 700 یک اسیووی آفرودی لوکس است که میتوان آنرا معادلی چینی برای مرسدس بنز G کلاس دانست. استایل کلی این خودرو با سپرهای بزرگ و گلگیرهای مشکیرنگ، مثل تانک 300 خشن و آفرودی است اما بااینحال، چراغهای LED چندضلعی جلو، چهار سر اگزوز در سپر عقب و چرخ زاپاس با کاوری همرنگ بدنه روی درب صندوق، به تانک 700 ظاهری لوکستر و درعینحال آفرودی بخشیدهاند که با زبان طراحی خانوادهٔ تانک هم کاملاً تناسب دارد.
کابین تانک 700 اما برخلاف ظاهر آفرودی آن، بسیار لوکس است تا جایی که احساس تجملی مثل بنتلی و رولزرویس دارد. تقریباً کل کابین این خودرو با جیر پوشیده شده که با شخصیت یک اسیووی آفرودی خشن در تضاد است. داخل تانک 700 مثل تانک 800 چهارنفره بوده و بین صندلیهای عقب یک کنسول میانی وجود دارد. روی این کنسول هم یک نمایشگر کوچک به چشم میخورد که ظاهراً برای تنظیم برقی صندلیها و کنترل سیستم تهویه است. علاوه بر این، برای سرنشینان عقب نمایشگرهای سرگرمی هم در نظر گرفته شده است.
مثل بیرون و داخل، قوای محرکهٔ تانک 700 هم میتواند هیجانانگیز باشد زیرا طبق گزارشها، این خودرو به پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربوشارژ جدید گریتوال مجهز میشود که 355 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد. یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک که طبق استانداردهای چین از لحاظ توان در سطح یک قرار میگیرد هم نیروی این موتور را به هر چهارچرخ میرساند. هم پیشرانه و هم گیربکس ساخت خود گریتوال هستند؛ اما علاوه بر این، یک نسخهٔ هیبریدی هم برای تانک 700 ارائه خواهد شد که با استفاده از یک موتور الکتریکی یکپارچه در گیربکس، مجموع خروجی آن به 517 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور میرسد.
انتظار میرود تانک 700 و تانک 800 سال آینده در بازار داخلی چین عرضه شوند، علاوه بر این، بعداً این برند تازه تأسیس دو شاسیبلند آفرودی دیگر بنامهای 500 و 600 را هم معرفی خواهد کرد. گریتوال قصد دارد تانک را به یک برند جهانی تبدیل کند و تا سال 2025 فروش آنرا به 500 هزار دستگاه در سال برساند.