آمادگی 100 برند خودروساز چینی برای حضور در بازار روسیه
خودروسازان چینی در سالهای اخیر ارتباط نزدیکتری با بازار روسیه پیدا کردهاند. تنها در سال 2022 تعداد 487 نمایندگی فروش خودروهای چینی در روسیه افتتاح شده است و تعداد کل نمایندگیها را به 1041 رسانده است که تقریباً یکسوم کل نمایندگیهای خودرویی موجود در کشور روسیه را تشکیل میدهند. از زمان حمله روسیه به اوکراین شاهد خروج برندهای غربی زیادی از روسیه بودهایم و تا پایان سال 2022 میلادی از 60 برند خودرویی غربی حاضر در این کشور 46 برند تصمیم به ترک روسیه گرفتهاند و همین موضوع یک فرصت عالی برای برندهای خودروسازی چینی به وجود آورده است. گفته میشود در سال 2023 احتمالاً 10 برند خودروساز چینی وارد بازار روسیه خواهند شد.
چینیها سال قبل 122 هزار دستگاه خودرو را در بازار روسیه به فروش رساندند که رشد 13 درصدی را نسبت به یک سال قبل از آن نشان میدهد. همچنین سهم خودروسازان چینی از بازار خودروی روسیه تا پایان سال پیش به 20 درصد افزایش یافت. بر اساس مطالعه انجام شده توسط اتواستات که شرکت تحلیلگر بازار خودروی روسیه است، در ژانویه 2023 مشتریان روسی سه برابر بیشتر از مدت مشابه سال 2022 اقدام به خرید خودروهای چینی کردهاند و در همین مدت 17200 دستگاه خودروی چینی به فروش رفته است. در واقع در ژانویه 2023 روسها 665 میلیون دلار را صرف خرید محصولات چینی کردهاند درحالیکه سهم اروپاییها، روسها، کرهایها، ژاپنیها و آمریکاییها از این بازار به ترتیب برابر با 16، 15، 11، 10 و 2.5 درصد بوده است.
اولین بار در سال 2004 بود که برندهای خودرویی چینی وارد روسیه شدند. در آن سال تنها 150 خودروی چینی فروخته شد اما در سال 2013 بود که فروش چینیها در روسیه از مرز 100 هزار دستگاه عبور کرد و بزرگترین برندهای چینی فعال در این کشور چری، گریت وال و جیلی بودهاند. دلیل فروش نسبتاً کم چینیها در سالهای قبل به رقابت شدید با برندهای روسی بسیار ارزان مربوط میشود که روی خودروهای سطح پایین تمرکز دارند. همچنین برندهای اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کرهای یک زمانی بازیگران اصلی بازار خودروی روسیه بودند و بیشتر روی محصولات رده میانی و لوکس مانور میدادند.
اما در حال حاضر چری با سه برند چری، اکسید و اومودا در بازار روسیه حضور دارد. سال قبل این سه برند به ترتیب 38 هزار، 13 هزار و 1521 دستگاه خودرو را تحویل مشتریان روسی دادند. گریت وال نیز طی سالهای اخیر سرمایهگذاری سنگینی را در روسیه انجام داده است. کارخانه جدید تولا در این کشور با سرمایه 500 میلیون دلاری تأسیس شده است و اولین کارخانهای محسوب میشود که مالکیتش بهطور کامل در اختیار چینیهاست. گریت وال سال پیش فروش 35 هزار دستگاهی در روسیه داشت و توانست دومین برند برتر چینی در این کشور لقب بگیرد. جیلی نیز با فروش 24 هزار دستگاهی در رتبه سوم بین چینیهای بازار روسیه قرار گرفت. در اولین سالهای شکلگیری جمهوری خلق چین، این شوروی بود که با فاو کمک کرد تا وارد خودروسازی شود و حالا اوضاع فرق کرده و برندهای چینی به آرامی بازار روسیه را به خود اختصاص میدهند...