خودروهای چینی

انقلاب در شارژ خودروهای الکتریکی؛ تعویض باتری در 100 ثانیه!

چانگان اوشان ۵۲۰ با باتری‌های قابل تعویض CATL، شارژ کامل را در ۱۰۰ ثانیه ممکن کرده است. چین با ۱۰۰۰ ایستگاه تعویض باتری، صنعت خودروهای الکتریکی را متحول می‌کند.

درحالی‌که تسلا مفهوم ایستگاه‌های تعویض باتری برای خودروهای الکتریکی را مطرح کرد، خودروسازان برتر چین این فناوری را به سطحی جدید رسانده‌اند. نیو در حال حاضر پیشتاز فناوری تعویض باتری است و هزاران ایستگاه در سراسر چین و حتی چند ایستگاه در اروپا راه‌اندازی کرده است. به‌زودی، این فناوری در چین فراگیرتر خواهد شد. این هفته، چانگان اولین سری ۱۰۰۰ دستگاهی از سدان اوشان ۵۲۰ را عرضه کرد. این خودرو که با هدف استفاده در ناوگان تاکسیرانی طراحی شده، به دلیل استفاده از باتری‌های قابل تعویض ساخت CATL اهمیت ویژه‌ای دارد. این باتری‌ها در ایستگاه‌های تخصصی تنها در ۱۰۰ ثانیه تعویض می‌شوند و شارژ سنتی را عملاً منسوخ می‌کنند.

شهر چونگ‌کینگ در حال حاضر ۳۴ ایستگاه تعویض باطری دارد و CATL قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تعداد این ایستگاه‌ها را به ۱۰۰۰ واحد در ۳۱ شهر برساند. چانگان اوشان ۵۲۰ از یک باتری ۵۶ کیلووات ساعت بهره می‌برد که برد قابل‌توجه ۵۱۵ کیلومتری را فراهم می‌کند. این سدان با قیمت پایهٔ حدود ۱۶۶,۸۹۰ یوان معادل ۲۳,۱۰۰ دلار، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای رانندگان چینی محسوب می‌شود. هر ایستگاه تعویض باتری CATL قادر است روزانه ۸۲۲ تعویض انجام دهد که این امکان را به رانندگان، به‌ویژه رانندگان تاکسی، می‌دهد تا بدون انتظار طولانی برای شارژ، در کمتر از دو دقیقه باتری خودرو را تعویض کنند. این سرعت حتی از سوخت‌گیری خودروهای بنزینی سنتی نیز سریع‌تر است.

CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای الکتریکی در جهان، با برندهای چینی نام‌آشنایی مانند گک، چری، نیو، سایک، فاو و بایک قرارداد همکاری امضا کرده تا خودروهایشان به باطری‌های قابل تعویض مجهز شوند. این یعنی مدل‌های متنوعی از این برندها می‌توانند از ایستگاه‌های تعویض باتری CATL استفاده کنند. خودروهایی مانند گک آیون S، هونگچی E-QM5، رووی D7، بایک C66، وولینگ بینگو، وولینگ استارلایت، مکسوس میفا ۹ و مکسوس دانا برای پشتیبانی از این سیستم تأیید شده‌اند. فناوری تعویض باتری برای رانندگانی مانند رانندگان تاکسی که زمان برایشان ارزشمند است، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. این سیستم نه‌تنها زمان شارژ را به حداقل می‌رساند بلکه نیاز به زیرساخت‌های شارژ پرسرعت را کاهش می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. کوشا

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    اگه این فناوری همه گیر بشه و سرمایه لازم رو کسب کنه و تو راهش سنگ اندازی نشه باید فاتحه حمل و نقل سنتی رو بخونیم و با خیلی از خودروسازان قدیمی خداحافظی کنیم!

    موافقم 14
    مخالفم 4
  2. Lyting

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (228 ديدگاه)

    100 ثانیه!
    این یعنی اینکه از بنزین زدن هم سریعتره

    موافقم 14
    مخالفم 3
  3. شایکل موماخر

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (99 ديدگاه)

    جنگولک بازی جدید چینی ها….. زنجیره تامین این همه باتری بعلاوه تعداد نامحدودی شارژر فوق سریع ،حمل و نقل دائمی بین هاب های شارژر و مراکز تعویض و …… بخدا اینا اینقدر مار و مارمولک و خفاش خوردن، رو مغزشون اثر سوء گذاشته… اکسل پران مدیران خودرو بعلاوه گیربکس خاکشیر سازی، هنوز نمیتونن تامین قطعه کنن، فکر کن پک باتری عوض کنن ….. صنعت چین، جوک بزرگ و بی مزه ای بیش نیست

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. سهراب

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      همین جوک بزرگ و بی مزه تا چند سال پیش از ایران خودرو هم عقب تر بود مشکل اکسل و مدیران خودرو هم مقصرش یه عده مدیر سودجو و توپاچه کنه مملکت خودمونن

    2. Navid A J

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3980 ديدگاه)

      حتی امریکا هم در این زمینه دیر بجنبه عقب میفته. ما که جای خود داریم. یاد بگیریم به جای شوخی و مسخره گرفتن همه چی، یکم جدی باشیم و ببینیم چیکار کردن که از مملکتی که آرزوشون این بود از گشنگی نمیرن، الان به اینجا رسیدن. شاید ما هم تکونی خوردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا