بائوجون، برند چینی با نشان ایرانخودرو!
برای ما مردمان این گوشه از عالم که سالیان مدیدی است با انواع و اقسام خودروهای چینی دمخوریم، تغییر آرم برندهای چینی، امر غریب و شگفتآوری نیست چراکه پیش از این، یعنی حولوحوش یک دهه پیش، کمپانی نوبنیادی همچون چری به این خواسته سازندگان ایرانی گردن نهاد و تولیدات خود را با نام امویام (MVM) روانه بازار داخلی نمود و یا حتی اخیراً هم کمپانی برلیانس به پارسخودرو این مجوز را داد تا بلکه آرم و نشان خود را بر روی پیشانی محصولات این شرکت حک نماید و حتی پرسیس نامی را، برای سدان میان سایز (H230) این کمپانی برگزیند. در بازار خودروهای تجاری هم کمابیش چنین وضعی برقرار است و معدودی از کامیونهای چینی منجمله هوو و... هم با نامهای ایرانی عرضه میشوند؛ اما در اینجا ما با وضعی متفاوت و بیسابقهای مواجه ایم و آن هم حضور یک برند چینی در بازار است که قدمتش به 6 سال هم نمیرسد ولی از همان آغاز تولیدش در آن سرزمین، با آرمی کاملاً مشابه و همسان با محصولات ایرانخودرو عرضه گردید! منظورم نشان سر اسبی است که بر روی جلوپنجره خودروهایی همچون سمند و رانا دیده میشود. این خودروساز چینی بائوجون نام دارد و یکی از شرکای نوین جنرالموتورز در چین است.
برند بائوجون (BAOJUN) در سال 2010 میلادی و با مشارکت میان کمپانیهای جنرالموتورز آمریکا و نیز شرکتهای چینی سایک (SAIC) و وولینگ (WULING)، بنیان نهاده شد. از کل سهام این مجموعه، حدود 43 درصد آن متعلق به جنرالموتورز و مابقیاش هم در اختیار دو شریک چینیاش میباشد. هدف از تأسیس این برند، ارائه محصولاتی جانشین و ارزان برای دیگر تولیدات جنرالموتورز در چین، ازجمله بیوک و یا شورولت بوده است. در حال حاضر، تولیدات این شرکت با برندهای داخلی چین همچون چری و جیلی رقابت نموده و خودروهای تجاری آن نیز تخت نام وولینگ (WULING) در بازار عرضه میشود.
در سطور ذیل، به نحو اجمالی و گذرا شما را با محصولات فعلی این شرکت آشنا مینماییم.
بائوجون 630
نخستین محصول کمپانی بائوجون، یک سدان چهار درب با نشان 630 است. تولید این محصول از ماه نوامبر سال 2010 میلادی آغاز و فروش آن هم از ماه آگوست همین سال شروع شد. این خودرو در شهر لیوژو (LIUZHU) در استان گوآنگزی ژوآنگ (GUANGXI ZHUANG) چین ساخته میشود. این خودرو در مرکز تکنیکی خودروسازی سایک – جیام (PATAC) واقع در شهر شانگهای، تکوین و توسعه یافته است. با آنکه خودروی مذکور از جنبه بصری با دیگر محصولات جنرالموتورز شباهتی ندارد ولی بر مبنای پلت فرم خودروی بیوک اکسل (EXCELL) تکوین یافته و از پیشرانههای کاملاً یکسانی نیز با این خودرو بهره میبرد.
نکته جالب اینجاست که نسخه فعلی این خودرو، به عنوان نخستین محصول بائوجون، نه تنها از آرمی مشابه با محصولات ایرانخودرو سود میبرد بلکه طرح عقب آن نیز از شباهتهای فراوانی با خودروی رانا برخوردار است! البته این وضع هم قرار است که بهزودی دگرگون شود زیرا اخیراً یک فیسلیفت جزئی بر روی این خودرو صورت پذیرفته و جلوپنجره، سپرهای جلو و عقب و همچنین چراغهای عقب آن دستخوش تحول شده و کابین آن نیز تحت اصلاح و بروزرسانی قرار گرفته است. این نسخه فیسلیفت شده از بائوجون 630 هم در آیندهای نزدیک، یعنی در فصل نخست سال 2016 میلادی روانه بازار میگردد.
همچنین، این خودرو در سال 2014 میلادی، با نام شورولت اپترا (OPTRA) در کشورهایی همچون مصر و الجزایر به نمایش درآمد.
پیشرانههای نصب شده در این خودرو، از لحاظ فرم چهار سیلندر هستند ولی در دو حجم متفاوت 1.5 و 1.8 لیتری عرضه میشوند. توان خروجی این دو پیشرانه به ترتیب معادل 110 و 143 اسب بخار و گشتاورشان نیز برابر با 146 و 177 نیوتن متر است. البته در این میان، نسخهای 1.5 لیتری هم به نام P-TEC وجود دارد که از لحاظ گشتاور و توان نیم الی یک و نیم واحد نسبت به نسخه معمولی (1.5 لیتری) آن قویتر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با دو جعبهدنده متفاوت 5 سرعته دستی و نیز 6 سرعته اتوماتیک عرضه میشود.
بهای خودروی مذکور در بازار چین، بسته به نوع پیشرانه و تجهیزات رفاهی، بین 65/800 الی 95/800 یوآن میباشد. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 4597/1736/1462 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با 2640 میلیمتر است. وزن خالص آن هم بین 1206 الی 1230 کیلوگرم متغیر است.
بائوجون 610
از دیگر محصولات این شرکت که میخواهیم به آن بپردازیم نسخهای هاچبک از بائوجون است که 610 نام دارد. خودروی مذکور در سال 2014 میلادی روانه بازار شد و از لحاظ نوع پیشرانه و قوای محرکه، کاملاً مشابه و همسان با نمونه سدان 630 میباشد. این خودرو در حال حاضر تنها با یک پیشرانه 1.5 لیتری از نوع P-TEC در بازار چین عرضه میشود. این پیشرانه هم از توانی معادل 111.5 اسب بخار و گشتاوری برابر با 146.5 نیوتن متر برخوردار است. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، این مدل کاملاً مشابه با سدان 630 بوده و با گیربکسهای 5 سرعته دستی و نیز 6 سرعته اتوماتیک عرضه میشود. در حال حاضر این خودرو، بسته به نوع تجهیزات رفاهی، با بهایی بین 65,800 تا 85,800 یوآن به فروش میرسد. طول/عرض/ارتفاع بائوجون 610 معادل 4401/1736/1462 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با 2640 میلیمتر است. وزن خالص این خودرو هم بسته به مدل، بین 1206 الی 1220 کیلوگرم متغیر است.
بائوجون لچی (LECHI)
از دیگر مدلهای این شرکت یک خودروی سوپر مینی به نام لچی (LECHI) است. این خودرو نمونهای ریبج شده (RE-BADGED) از نسل نخست شورولت اسپارک یا همان دوو ماتیز میباشد. ظاهراً اینگونه به نظر میآید که چینیها علاقه وافری به نسل اول دوو ماتیز دارند! زیرا همانطور که خودتان بهتر آگاهید، برای اولین بار این کمپانی چری بود که در سال 2003 میلادی، کپی بیشرمانهای! را از روی طرح این خودرو انجام داد. این عمل ناشیانه چری هم شکایت جنرالموتورز را به دنبال خود داشت و این دو شرکت را وارد یک دعوای حقوقی دامنهدار با یکدیگر نمود که از سالهای 2003 الی 2005 میلادی ادامه داشت ولی علیرغم ارائه شواهد محکم، جنرالموتورز نتوانست هیچ خسارتی را از چری مطالبه نماید و درنهایت هم تحت فشار دولت چین مجبور به مصالحه با این کمپانی شد. خوشبختانه این قضیه برای شرکتی همچون بائوجون صدق نمیکند، زیرا به دلیل شراکت و ارتباط تنگاتنگش با جنرالموتورز، مجوز این کار را از او دریافت نموده و مدل تولیدی این شرکت هم یک محصول کاملاً قانونی است!
بائوجون LECHI با دو پیشرانه متفاوت 1 و 1.2 لیتری به بازار عرضه میشود که هر دوی آنها از لحاظ فرم 4 سیلندر هستند. این دو پیشرانه هم به ترتیب، از توانی معادل 69 و 85 اسب بخار و گشتاوری برابر با 90 و 108 نیوتن متر برخوردارند. نمونههای 1 و 1.2 لیتری این خودرو اندکی از لحاظ ابعاد با هم تفاوت دارند و ابعاد نمونه 1.2 لیتری این خودرو در طول/عرض/ارتفاع معادل 3565/1515/1510 میلیمتر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن نیز برابر با 2340 میلیمتر است. وزن خالص این خودرو هم معادل 880 کیلوگرم است. بهای نمونههای یک لیتری این خودرو بسته به تیپ رفاهی بین 39,800 الی 46,800 یوآن و نمونه 1.2 لیتری آن از 42,800 الی 49,800 یوآن متغیر است. این خودرو تنها با یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه میشود.
بائوجون 560
جدیدترین خودروی این لیست، بائوجون 560 نام دارد که نخستین خودروی شاسیبلند این برند هم محسوب میشود. این خودرو برای نخستین بار، در ماه آوریل سال 2015 میلادی، در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد و در نیمه دوم این سال نیز روانه بازار شد. خودروی مذکور علیرغم جدید بودن توانست موفقیت بسیاری را نصیب شرکت سازنده خود کند بهگونهای که مقام دومین شاسیبلند پرفروش بازار چین را در ماه اکتبر سال جاری (2015 میلادی)، از آن خود نمود و تنها در عرض یک ماه بیش از سی هزار دستگاه از آن فروخته شد که در نوع خود رکورد بزرگی برای یک مدل تازهوارد محسوب میشود.
در حال حاضر، این خودرو تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری به بازار چین عرضه میشود که این پیشرانه از توانی معادل 137 اسب بخار و گشتاوری برابر با 186 نیوتن متر برخوردار است. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، کراساوور مذکور تنها با یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه میشود. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 4620/1820/1750 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم برابر با 2750 میلیمتر است. وزن خالص آن نیز معادل 1370 کیلوگرم است. بهای این خودرو با توجه تجهیزات رفاهی به کار رفته در آن، بین 76,800 الی 89,800 یوآن متغیر است.
بائوجون 730
آخرین خودروی این لیست یک MPV هفت نفره به نام بائوجون 730 است. این خودرو برای نخستین بار در ماه آوریل سال 2014 میلادی و در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد و تولید آن نیز در ماه می همین سال آغاز گردید. بائوجون 730 یکی از پرفروشترین خودروهای ون در بازار چین میباشد، بهگونهای که تنها در سال 2014 میلادی، بیش از 120 هزار دستگاه از آن به فروش رفته است.
این خودرو در حال حاضر با دو پیشرانه 1.5 و 1.8 لیتری عرضه میشود که هر دوی آنها 4 سیلندر هستند. توان و گشتاور پیشرانههای مذکور به ترتیب معادل 111.5 و 137 اسب بخار و 146.5 و 186 نیوتن متر میباشد. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 4685/1785/1745 میلیمتر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن هم برابر با 2750 میلیمتر است. همچنین، وزن خالص این خودرو بین 1340 الی 1410 کیلوگرم است. بهای این خودرو با پیشرانه 1.5 لیتری و بسته به تجهیزات رفاهی، از 69,400 الی 80,800 یوآن متغیر بوده و نسخه 1.8 لیتری آن نیز با بهایی معادل 81,800 یوآن به فروش میرسد.
منابع:
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
WIKIPEDIA.ORG
و...