نگاهی کوتاه به چانگان CS75 مدل 2016
ده سال پیش میگفتند خودروهای چینی بیکیفیت هستند اما بهتدریج کیفیت آنها بهتر شد. 90 درصد بازار خودروسازان چینی در چین بود بهگونهای که از 20 میلیون خودروی تولیدی در این کشور یک میلیون دستگاه صادر میشد و روند بهبود کیفی کند بود. با این حال در دو سه سال اخیر که بازار داخل چین اشباع شده، روی کیفیت سرمایهگذاری کردند.چینیها الکی شعار نمیدهند برخلاف ما. اول به تولید انبوه میرسند بعد خودکفایی و بعد به کیفیت میپردازند. وقتی بازار را اشباع کردند با سرمایه بهدستآمده کیفیت را ارتقاء میدهند. البته کره از ابتدای کار هدفش صادرات بود. بنابراین از همان سالهای اول به صادرات پرداخت. محصولات کرهای لوگوی خودشان را دارند زیرا سیاستشان صادرات بوده است.
آنچه که در سطور فوق، آنهم از زبان یکی از بلندپایهترین متصدیان خودرویی کشور ذکر شد از هجوم فزاینده چینیها به اقصی نقاط دنیا حکایت میکند. شکی نیست که چینیها تمامی بازارهای عالم را نشانه گرفته و در پی فتحشان هستند، اما آینده نشان خواهد داد که تا چه اندازه در این امر توفیق خواهند یافت. مردمان این دیار بهخوبی میدانند که شکستشان در بازارهای صادراتی حذف دردناک آنها را در عرصه داخلی به دنبال دارد. پس مسئله خودروسازی برای چینیها در حکم مرگ و زندگی است و آنها مصمم هستند به هر قیمتی که شده در این وادی پیروز شوند.
ازجمله جدیدترین ساختههای سازندگان چینی که اخیراً روانه بازارهای دنیا شده، چانگان CS 75 نام دارد. پیشتر، قرار بر این بود که خودروی مذکور در ایران عرضه و یا تولید شود اما هنوز تولید آن در هالهای از ابهام قرار دارد.
مدل CS75 از جدیدترین محصولات شرکت چانگان به شمار میآید و در ماه آوریل سال 2014 میلادی، در بازار چین معرفی شد. طراحی این خودرو توسط طراحان ایتالیایی صورت پذیرفته و بیشتر مطابق سلایق بازارهای اروپایی تکوین و توسعه یافته است. در حال حاضر، این خودرو با دو پیشرانه 1.8 لیتری توربو و نیز 2 لیتری بنزینی عرضه میشود که به ترتیب از توانی معادل 175 و 158 اسب بخار و گشتاوری معادل 200 و 230 نیوتنمتر برخوردارند.
چندی پیش سایت «DRIVEARABIA» نسخهای از این خودرو را مورد ارزیابی مختصری قرار داد که برگردانش را در ذیل تقدیم شما عزیزان میکنم.
مسلماً هیچکس در امارات متحده عربی خودروهای چینی را جدی نمیگیرد، درست مثل یک دهه پیش که کسی به خودروهای کرهای اهمیت نمیداد. اما ملاحظه کنید که دومی از آن زمان تاکنون چگونه عمل نموده است، چینیها هم در زمان طولانیتری به این سمت خواهند رفت. ما هم بهنوبه خود آغاز به شناسایی نخستین نشانهها از این روند نمودیم، نشانههایی که حکایت از آن دارد که آنها بهزودی به بازیگرانی در کلاس جهانی مبدل میشوند و چانگان CS 75 هم مشاهدات ما را تقویت میکند.
طراحی معقولانه، طرحی که به هیچ یک از کپیهای جنجالی که اخیراً صورت پذیرفته شبیه نیست، عملی که بهعنوان رسمی متداول در دیگر برندهای چینی بدل مشاهده میشود. بیشک، برخی از المانهای موجود در این طرح از جایی دیگر الهام گرفته شدهاند، ولی روی هم رفته، این طرح خیلی خاص است و موجب رنجش کسی را هم فراهم نیاورده و از هیچ اصل (قانونی) نیز تخطی نکرده است.
در داخل کابین، پلاستیک سختی که در داشبورد این خودرو به کار رفته ما را به یاد نسل پیشین کراساوورهای ساخت هیوندای/کیا میاندازد، با این تفاوت که داشبورد (چانگان CS75) از طرح مدرنتری برخوردار است. با این حال، یک استراحتگاه دست در آن تعبیه شده و ازلحاظ تکنولوژی هم هیچ کمبودی در آن وجود ندارد. سیستمهایی در آن دیده میشوند، ازجمله کنترلرهای لمسی و یک سیستم استریو خوب و از این قبیل تجهیزات.
فضای موجود در کابین این خودرو در حد عالی است و میزان این فضا بیش از مدل پنج نفره لندروور دیسکاوری است و فضای صندوق عقب نیز بزرگتر است. هیچ گزینهای هم برای ردیف سوم صندلیها وجود ندارد که البته برای چنین کراساوور کوچکی مسئله بیربطی هست.
صرفنظر از مشاهده یکی دو مورد از موارد کیفی نازل و پست، کیفیت این خودرو همتراز با خودروهای آمریکایی است. در بیشتر مواقع، سطح کیفیت سواری و احساس استحکامی که در این خودرو وجود دارد ما را شگفتزده نمود و ضمن اینکه، هدایت آن هم بهخوبی یک خودروی کرهای صورت میپذیرفت. مطالب بیشتر هم در زمان تست کامل این خودرو درج خواهد شد.
مشخصات فنی چانگان CS75 (نسخه سفارش امارات)
حجم موتور: 1796 سیسی
توان: 175 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 230 نیوتنمتر در 1700 الی 5000 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد: 9 الی 10 ثانیه
مصرف ترکیبی سوخت: 8.8 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: مستقل، چند اتصالی (MULTI LINK)
نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4650/1850/1705 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2700 میلیمتر
گنجایش محل بار: 590 لیتر
حجم مخزن باک بنزین: 58 لیتر
وزن: 1665 کیلوگرم
فاصله کف خودرو از سطح زمین: 190 میلیمتر
اندازه تایرهای جلو: 225/65 R 17
ایمنی (تیپ ELITE در بازار امارات)
5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین
6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (DSC)
سیستم کنترل لغزش (TRACTION CONTROL)
سیستم کمکی حرکت از روی تپهها (HILL ASSIST CONTROL)
سیستم هشداردهنده نقاط کور (BLIND SPOT WARNING)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
و...
تجهیزات رفاهی (تیپ ELITE یا فول در بازار امارات)
سیستم ورود بدون کلید هوشمند با دکمه استارت
کروز کنترل
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
سانروف برقی
پوشش چرمی فرمان
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
دوربین دید عقب
سیستم نمایشگر فشار باد لاستیکها (TPMS)
صندلیهای چرمی
صفحه نمایشگر لمسی به سایز 7 اینچ
کروز کنترل لامپهای چراغهای جلو از جنس HID
سنسورهای پارک
روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB + AUX
سیستم صوتی با 8 عدد بلندگو
شیشههای ضد اشعه ماوراءبنفش
شیشه عقب بخار زدا
رینگهای آلومینیمی
و...
قیمت
در امارات: 74,995 درهم (تیپ FASHION) و 84,995 درهم (تیپ ELITE)
در چین: 128,800 الی 143,800 یوآن (نسخه 1.8 لیتری توربو)
منابع:
YALLAHMOTOR.COM
CHINAAUTOWEB.COM
و...
نوشته: سام کاویانی