نگاهی به بایک BJ40 یا رانگلر چینی!

چهارشنبه 29 مرداد 1399 - 08:30
مطالعه 12 دقیقه
Baic-BJ40L-Plus-2018-3
دیروز در پدال مطلبی در مورد نسل جدید ماهیندرا ثار منتشر کردیم که به‌نوعی یک رانگلر هندی محسوب می‌شود؛ اما شاید جالب باشد بدانید که چینی‌ها هم برای...
تبلیغات

دیروز در پدال مطلبی در مورد نسل جدید ماهیندرا ثار منتشر کردیم که به‌نوعی یک رانگلر هندی محسوب می‌شود؛ اما شاید جالب باشد بدانید که چینی‌ها هم برای خود یک رانگلر دارند! این خودرو بایک BJ40 نام دارد و در این مطلب قصد داریم آن‌را معرفی کنیم تا علاوه بر رانگلر هندی، با رانگلر چینی هم آشنا شوید.

BJ40 برای اولین بار در نمایشگاه پکن 2010 به‌صورت پروتوتایپ یا کانسپت نزدیک به تولید با نام B40 رونمایی و به خودرویی بحث‌برانگیز تبدیل شد زیرا در ظاهر شباهت زیادی به استایل نمادین جیپ رانگلر داشت؛ اما این مانع از تولید BJ40 نشد و بایک حدود سه سال بعد نسخهٔ تولیدی آن‌را در نمایشگاه گوانگژو 2013 معرفی کرد. این آفرودر چینی در اصل به‌عنوان جایگزینی برای مدل سالخوردهٔ BJ212 در نظر گرفته شد بود که از سال 1965 در چین تولید می‌شد اما علیرغم معرفی و عرضهٔ BJ40 به بازار، BJ212 قدیمی هم همچنان در چین در حال تولید است.

BJ40 در اواخر سال 2013 تقریباً بدون تغییری نسبت به کانسپت سال 2010 با قیمت پایهٔ 146,800 یوآن معادل 21,200 دلار به بازار چین عرضه شد. این ماشین در ابتدا صرفاً با یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با 143 اسب بخار قدرت و 217 نیوتن متر گشتاور ارائه می‌شد که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کرد. BJ40 با ساختار بدنه روی شاسی، 210 میلی‌متر ارتفاع از سطح زمین و توزیع وزن 50-50 به همراه زاویهٔ حملهٔ 37 درجه، زاویهٔ فرار 33 درجه و زاویهٔ شکست 24 درجه از توانایی‌های آفرود قابل‌توجهی برخوردار است. این آفرودر چینی 1830 کیلوگرم وزن دارد و مصرف سوخت آن 11.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. مثل رانگلر، سقف و درهای BJ40 قابل جدا کردن هستند.

BJ40 در ابتدا صرفاً به‌صورت دودر تولید و عرضه می‌شد اما بایک در نمایشگاه پکن 2015 نسخهٔ چهاردر آن‌را هم با نام BJ40L معرفی کرد. این مدل در ظاهر به‌جز برخورداری از دو در اضافی، تفاوت دیگری با BJ40 نداشت اما در زیر کاپوت تغییر مهمی صورت گرفته بود زیرا بایک با معرفی این نسخهٔ چهاردر، یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ جدید ساخت شرکت ساب با 204 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور را هم در کنار موتور تنفس طبیعی قبلی ارائه کرد. البته در طول فرایند توسعهٔ BJ40 بایک این موتور 2 لیتری را هم مورد آزمایش قرار داده بود اما در زمان معرفی و عرضهٔ آن در سال 2013 هنوز امکان ارائهٔ آن وجود نداشته است.

اگر از دیدن نام ساب در بالا تعجب کرده‌اید بهتر است بدانید که بایک در سال 2009 حقوق پیشرانه‌های 2 لیتری توربو و 2.3 لیتری توربوی ساب و همین‌طور پلت‌فرم سدان ساب 9-3 و نسل اول سدان بزرگ‌تر 9-5 را از جنرال موتورز خریداری کرده بود. چند وقت بعد، بایک پیشرانهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساب با 250 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را هم برای BJ40 و BJ40L ارائه کرد اما انتقال نیروی این دو موتور جدید همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی صورت می‌گرفت.

عرضهٔ BJ40L به بازار اما با تأخیر زیادی همراه شد به‌گونه‌ای که یک سال بعد نسخهٔ نهایی آن در نمایشگاه پکن 2016 برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد و تقریباً همان زمان با جلوپنجرهٔ جدید و داشبورد بروز شده به بازار عرضه شد. به‌روزرسانی‌های داخلی شامل کنسول مرکزی، صفحه آمپر و غربیلک فرمان جدید می‌شد. چند وقت بعد، در کنار گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید ساخت ZF هم ارائه شد.

در اوایل سال 2018 نسخهٔ فیس‌لیفت BJ40L (چهاردر) در نمایشگاه پکن معرفی و در ژوئن همان سال آن‌را به بازار عرضه شد. تغییرات ظاهری این فیس‌لیفت شامل سپرها، گلگیرها، آینه‌های جانبی، رینگ‌ها، جلوپنجره و چراغ‌های عقب جدید می‌شود. تغییرات داخلی خودرو طی این فیس‌لیفت اما بیشتر هستند چراکه داشبورد کاملاً از نو طراحی و به صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی، نمایشگر 10 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالا، دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای جدید، کنسول مرکزی عریض‌تر و ترمز پارک الکترونیکی مجهز شده است. این نسخهٔ جدید که BJ40L Plus نام گرفته، جایگزین نسخهٔ قبلی نشده بلکه به‌عنوان نسخه‌ای جدیدتر و مجهزتر، در کنار BJ40L معمولی تولید می‌شود. BJ40L Plus صرفاً با پیشرانه‌های 2 لیتری و 2.3 لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک و فقط در نسخۀ چهاردر به بازار عرضه می‌شود.

اواخر سال گذشته بایک نسخهٔ پیکاپ BJ40 را هم با نام F40 معرفی کرد. این مدل بر اساس نسخهٔ دودر BJ40 ساخته شده و غیر از حذف کابین عقب و ایجاد فضای بار، تقریباً تفاوت دیگری با BJ40 ندارد. F40 به‌صورت تک کابین صرفاً با پیشرانهٔ 2.3 لیتری توربو و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود. این ماشین که اولین پیکاپ ساخت بایک محسوب می‌شود، از سپتامبر 2019 با قیمت پایهٔ 149,800 یوآن معادل 21,600 دلار به بازار چین عرضه شده است.

اس‌یووی BJ40 نیز همچنان با رنج قیمتی از 159,800 یوآن معادل 23 هزار دلار تا 269,900 یوآن معادل 40 هزار دلار در چین عرضه می‌شود و هنوز هم فروش خوبی دارد زیرا بسیار از جیپ رانگلر که قیمت پایهٔ آن در چین از 62 هزار دلار شروع می‌شود ارزان‌تر است. بایک BJ40 علاوه بر چین در الجزایر هم برای بازار محلی تولید می‌شود. زمانی حرف از عرضهٔ این آفرودر چینی در ایران هم مطرح بود و حتی در نمایشگاه‌های خودروی کشورمان مثل نمایشگاه اصفهان هم به نمایش درآمد اما بنا به دلایلی نامعلوم BJ40 هیچ‌گاه راهی بازار ایران نشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.