معرفی جک X7 یا کرمان موتور KMC K7، تازهوارد گرانقیمت چینی
چینیهای بازار ایران دیگر ابایی از قیمتهای فضایی ندارند. در نبود برندهای معتبر، این خودروها توانستهاند با انحصار ایجاد شده بازار را در اختیار بگیرند و حتی سگمنت های لوکستر را نیز به چالش بکشند. حالا کرمان موتور با محصول جدید خود یعنی KMC K7 که درواقع همان جک X7 است، میخواهد سبد خود را با یک پرچمدار چینی غنی کند.
زمانی که در پدال برای نخستین بار خودروی تیگو 7 را معرفی کردیم، قیمت 120 میلیونی آن زمان آن را در برابر خودروهای مطرحتر کرهای و ژاپنی بازار، گران اعلام کرده بودیم غافل از اینکه بازار غیر قابل پیشبینی ایران، قیمت این خودرو را به مرز یک میلیارد تومان نیز خواهد رساند. اکنون گروه بهمن با دیگنیتی و کرمان موتور با K7 به مصاف تیگو 7 میروند.
این خودرو نسخه مدرنتر جک S7 و از زیربرند Jiayue است که بالاتر از نسخههای Refine بوده و با نام X7 در سال 2020 رونمایی شده است. در حالی که پیش از این قرار بود کرمان موتور نسخه S7 را که متعلق به سال 2016 بود، وارد بازار کشور کند اما خوشبختانه با تغییر نسل این خودرو، شاهد حضور خودروی بهروزتر و بهتری خواهیم بود.
مشخصات فنی جک K7
پیشرانه X7 یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو است. این موتور با یک گیربکس 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک جفت میشود تا نیرو را به محور و چرخهای جلو بفرستد. قدرت خروجی این موتور 174 اسب بخار در دور موتور 4850 تا 5500 دور بر دقیقه و گشتاور آن 251 نیوتنمتر در دوربین 1500 تا 4500 دور بر دقیقه است. مصرف سوخت در شهر 10.9 لیتر و در جاده 7 لیتر و بهصورت ترکیبی 8.6 لیتر اعلام شده است.
با چنین قوای محرکهای میتوان در 10.8 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یافت و نهایتاً به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت رسید.
سیستم تعلیق در جلو مستقل و از نوع مک فرسون بوده و در عقب از نوع چند اتصالی میباشد. ترمزها دیسکی خنک شونده و سایز چرخها نیز 18 اینچی و از نوع آلومینیومی اسپرت است.
ابعاد
این کراساوور متوسط، ابعادی مشابه با سانتافه دارد. طول 4776 و عرض 1900 میلیمتری آن به همراه ارتفاع 1760 و فاصله بین دو محور 2750 میلیمتری میتواند نویدبخش خودرویی جادار باشد. وزن خالص جک K7 هم 1735 کیلوگرم و ظرفیت آن 5 سرنشین است. باک سوخت این خودرو 64 لیتر گنجایش داشته و فضای بار آن نیز در حالت عادی 960 لیتر و با تا کردن صندلیهای عقب نهایتاً 1358 لیتر گنجایش خواهد داشت.
طراحی
ظاهراً چینیها به سرعت الگوها و مدهای جهانی را درک کرده و به سرعت هم تکثیر میکنند. بنابراین چراغهای دو قسمتی این خودرو میتواند شما را به یاد نسل جدید سانتافه یا خودروهای سیتروئن بیاندازد. مهمتر از آن طراحی جلوپنجره تهاجمی با میلههای عمودی زیبای آن است که از مازراتی الگوبرداری شده است. چیدمان چراغها و جلوپنجره و اجزای سپر فاقد هماهنگی با یکدیگر بوده و انگار هر کدام از آنها به محلی چسبانده شدهاند. در حالی که میشد با کمی ظرافت بیشتر و قرار دادن خطوط در امتداد یکدیگر به تناسب بهتری دست یافت.
نمای جانبی با یک خط عمیق که از چراغهای عقب شروع شده، جلوه اسپرتی یافته اما به ناگهان با رسیدن این خط به گلگیر جلو، محو شده است.
طراح سعی نموده تا با یک نوار سرتاسری در چراغهای عقب نیز به الگوی مدرن این روزها نزدیک شود که نتیجه کار چندان در هماهنگی با سایز اجزای سقف و درب عقب نیست و میتوانست بهتر از این باشد.
طراحی کابین هم با همان نگاه به خودروهای معروف و معتبر انجام شده اما نتیجه قابل قبول است. در اینجا جک به دنبال یک طراحی مینی مالیستی رفته و با سادهتر نمودن فضا، جلوهای مدرن به کابین داده است. یک نمایشگر 12.3 اینچی، نقطه ثقل این طراحی است که بهعنوان سیستم اطلاعات و سرگرمی انجام وظیفه میکند. پنل پشت فرمان هم در دو نسخه معمولی و دیجیتالی وجود دارد که احتمالاً در K7 کرمان موتور از نوع دیجیتالی آن انتخاب شود.
امکانات و تجهیزات
خودروهایی در این سطح برای مطرح نمودن بیشتر خود از نظر آپشن و تجهیزات، چیزی کم نمیگذارند. در مورد جک X7 هم صندلیهای برقی جلو، روکش چرمی، سانروف پاناروما، تهویه دو قسمتی اتوماتیک، 6 ایربگ، کنترل پایداری، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی، ناوبری GPS، چراغهای LED، کروز کنترل، ورود بدون کلید، صندوق برقی و از این دست درنظر گرفته شدهاند.
قیمت و زمان فروش جک K7
قرار است پیشفروش KMC K7 کرمان موتور با زمان تحویل خرداد ماه 1400 و با پیش پرداختی حدود 500 میلیونی آغاز شود و ظاهراً قیمت نهایی آن نیز 950 میلیون تومان خواهد بود. قیمت نسخه چینی حدود 90 هزار تا 120 هزار یوان معادل 13700 تا 18300 دلار میباشد.
رقبا در بازار ایران
مهمترین رقیب جک K7 در بازار ایران، تیگو 7 و شاید در آینده نزدیک، تیگو 8 باشد. دیگنیتی پرایم گروه بهمن هم گزینه جدید دیگریست که میتواند مورد توجه قرار گیرد. اما شاید مهمترین رقیب این خودرو، مدلهای کارکرده و دست دوم کراس اوورهای کرهای چون توسان و اسپورتیج باشد.
کرمان موتور که روزگاری با دوو، فولکس و هیوندای همکاری میکرد اکنون در وضعیتی قرار گرفته که تنها دست به دامان جک میشود. اینکه چقدر این محصولات میتوانند با وجود قیمت بالای خود مورد استقبال قرار گیرند را زمان نشان میدهد هرچند مصرفکنندگانی که انتخابهای محدودی دارند، چارهای جز انتخاب از میان همین گزینهها نیز ندارند.