معرفی سدان جدید نیو ET5 با برد هزار کیلومتری برای رقابت با تسلا مدل 3

یک‌شنبه 28 آذر 1400 - 07:30
مطالعه 6 دقیقه
Nio-ET5-1
خودروساز الکتریکی و لوکس چینی، نیو، از جدیدترین محصول خود پرده‌برداری کرده است. این خودرو یک سدان لوکس کامپکت بنام ET5 است که به سدان بزرگ‌تر ET7...
تبلیغات

خودروساز الکتریکی و لوکس چینی، نیو، از جدیدترین محصول خود پرده‌برداری کرده است. این خودرو یک سدان لوکس کامپکت بنام ET5 است که به سدان بزرگ‌تر ET7 می‌پیوندد و قصد رقابت با تسلا مدل 3 و همین‌طور دیگر سدان‌های الکتریکی هم‌اندازه مثل ب‌ام‌و i4 را دارد. ET5 از همان طراحی بیرونی و داخلی ET7 در اندازه‌ای کوچک‌تر استفاده می‌کند تا جایی که تشخصی آن‌ها از هم بدون استفاده از متر دشوار خواهد بود!

درهرحال، ET5 خودرویی شیک و مدرن با خطوط بدنهٔ ساده است که ضریب درگ 0.24 را فراهم کرده است. این خودرو 4,790 میلی‌متر طول، 1,960 میلی‌متر عرض و 1,499 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن 2,888 میلی‌متر است. این یعنی سدان جدید نیو کمی از تسلا مدل 3 با طول 4,694 میلی‌متر بزرگ‌تر است. ET5 به دو موتور الکتریکی در جلو و عقب مجهز است که به ترتیب 150 و 210 کیلووات قدرت دارند و مجموعاً 360 کیلووات یا 483 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها تحویل می‌دهند.

به گفتهٔ نیو، این ماشین ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به لطف کالیپرهای ترمز آلومینیومی چهار پیستونه که توسط خود نیو ساخته شده‌اند، از همان سرعت در 33.9 متر متوقف می‌شود. ET5 با باطری‌های استاندارد 75 کیلووات ساعتی، طبق چرخهٔ آزمایش خودروهای سبک چین یا به‌طور مخفف CLTC، با هر بار شارژ کامل می‌تواند بیش از 550 کیلومتر را طی کند. با باطری‌های دوربرد 100 کیلوواتی این رقم به بیش از 700 کیلووات افزایش پیدا می‌کند و با باطری‌های فوق دوربرد 150 کیلوواتی هم به رقم چشمگیر بیش از 1000 کیلومتر می‌رسد.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ این خودرو برخورداری از سیستم رانندگی خودکار نیو است که به گفتهٔ این شرکت، به‌تدریج یک تجربهٔ رانندگی خودکار ایمن و مطمئن را در سناریوهایی مثل بزرگراه‌ها، مناطق شهری، پارکینگ‌ها و جایگاه‌های تعویض باطری برای ET5 فراهم خواهد کرد. مجموعهٔ کامل سیستم‌های خودران نیو به‌تدریج پس از اعتبارسنجی ارائه خواهند شد و از طرق اشتراک ماهانه با هزینهٔ 680 یوآن معادل 105 دلار در دسترس خریداران چینی قرار خواهد گرفت.

کابین ساده اما مدرن و سطح بالای ET5 از یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.2 اینچی به همراه یک نمایشگر بزرگ تبلت مانند در میانهٔ داشبورد بهره می‌برد. این خودرو همچنین از تکنولوژی واقعیت افزوده هم بهره می‌برد. نیو با شرکت‌های NREAL و Nolo همکاری کرده تا عینک‌های AR و VR را برای این خودرو توسعه دهد که اولی می‌تواند نمایشگری در اندازهٔ 5 متر در 6 متر را نشان دهد و دومی نمای دوربینی 4K را فراهم می‌کند. نورپردازی داخلی 256 رنگ، سیستم صوتی فراگیر دالبی و سوئیچ هوشمند هم از دیگر ویژگی‌های این سدان جدید چینی هستند.

نیو ET5 در سپتامبر 2022 (شهریور 1401) با قیمت پایهٔ 328 هزار یوآن معادل 51,500 دلار یا 258 هزار یوآن معادل 40,500 دلار با باطری‌های اجاره‌ای راهی نمایندگی‌های فروش در چین خواهد شد. این قیمت‌ها مشمول مشوق‌های دولتی هم خواهند شد. هرچند نیو حرفی از زمان عرضهٔ این خودرو در بازارهای خارج از چین نزده اما گفته است که ET5 برای مطابقت با استانداردهای ایمنی پنج ستارهٔ چین‌انکپ و یوروانکپ مهندسی شده است.

در جریان رویداد NIO Day همچنین این شرکت چینی اعلام کرده است که پذیرش سفارشات خرید برای سدان بزرگ‌تر ET7 را هم از اول ژانویهٔ 2022 آغاز خواهد کرد و از 28 مارس 2022 شروع به تحویل آن می‌کند. این شرکت قصد دارد سال آینده ET7 را علاوه بر بازار داخلی چین، در آلمان، نروژ، هلند، سوئد و دانمارک عرضه کند و تا سال 2025 آن‌را در 22 کشور دیگر هم به فروش برساند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.