بهترین خودروهای چینی زیر 10 هزار یورو برای واردات به ایران
هرچند چندی پیش آییننامهٔ واردت خودرو ابلاغ شد و گفته میشود بهزودی اقدامات اجرایی واردات خودرو به کشور آغاز خواهد شد اما با توجه به بندهای مختلفی که در این آییننامه ذکر شده، امکان واردات محصولات برندهای معتبر جهانی چیزی نزدیک به صفر است. در همین حال، در آییننامهٔ واردات اولویت با خودروهای اقتصادی با قیمت زیر 10 هزار یورو است و به همین دلیل تعرفهٔ گمرکی کمتری برای این خودروها در نظر گرفته شده است. با توجه به همهٔ این شرایط، خودروهای چینی ارزانقیمت بیشترین شانس واردات به کشور را دارند و به همین دلیل قصد داریم در ادامه با بهترین خودروهای چینی با قیمت زیر 10 هزار یورو برای واردات آشنا شویم هرچند که قطعاً همین خودروها هم با قیمت واقعی به دست مصرفکنندگان ایرانی نخواهند رسید. ازآنجاییکه در حال حاضر نرخ جهانی دلار و یورو تقریباً برابر است، در اینجا همان ۲۰ هزار دلار را ملاک قرار میدهیم.
SWM تایگر
قیمت پایه: 8,650 دلار
SWM یک شرکت موتورسیکلتسازی ایتالیایی بود که توسط چینیها خریداری و در اواسط سال 2016 برند خودروسازی آن راهاندازی شد. شرکت سیف خودرو نیز کراساوور G01 این شرکت را در کشورمان عرضه میکند. جدیدترین محصول SWM کراساووری بنام تایگر است که بهتازگی در بازار چین عرضه شده است. این خودرو کراساوور ساده و بسیار ارزانقیمتی است که میتواند به یکی از گزینههای سیف خودرو برای واردات تبدیل شود. تایگر به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که 116 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. SWM فعلاً برای این خودرو فقط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی را ارائه میکند.
چانگان CS15
قیمت پایه: 8,940 دلار
چانگان یکی از خودروسازان چینی است که امکان عرضهٔ محصولات آن در کشورمان زیاد است زیرا این شرکت قبلاً با سایپا همکاری داشت و اخیراً نیز بحث عرضهٔ دوبارهٔ محصولات آن در ایران مطرح شده است. ارزانترین محصول چانگان کراساوور کوچک CS15 است. این خودرو در سال 2015 معرفی و در سال 2019 فیسلیفت شد. CS15 فقط با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه میشود که 107 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. قیمت پایهٔ این خودرو از تنها 8,940 دلار آغاز شده و در بالاترین تیپ به 11,100 دلار میرسد.
دانگفنگ فنگون 500
قیمت پایه: 8,920 دلار
دانگفنگ هم سابقهٔ همکاری با ایرانخودرو را دارد و هماکنون نیز یکی از کراساوورهای آن با نام دیگنیتی توسط گروه بهمن مونتاژ میشود؛ بنابراین، یکی از این دو شرکت ایرانی میتوانند کراساوور ارزانقیمت فنگون 500 را برای واردات و حتی بعداً مونتاژ انتخاب کنند. این خودرو کراساوور سابکامپکت نسبتاً جدیدی است که در اواخر سال 2020 راهی بازار چین شد. فنگون 500 با پیشرانههای 1.5 لیتری تنفس طبیعی و توربو در چین عرضه میشود که به ترتیب 116 و 150 اسب بخار قدرت دارند. انتقال نیروی این موتورها هم به ترتیب توسط گیربکسهای پنج سرعته و شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد درحالیکه برای هردو موتور گیربکس CVT هم قابل انتخاب است.
جیلی امگرند
قیمت پایه: 9,070 دلار
جیلی یکی از بهترین خودروسازان چینی است که به لطف عرضهٔ مدلهای باکیفیت، در کشورمان هم خوشنام است. سالها پیش مدل امگرند این شرکت بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه شد و موردتوجه قرار گرفت و حالا نیز نسل جدید همین خودرو دوباره میتواند راهی بازار کشورمان شود. جیلی نسل کاملاً جدید امگرند را در اواسط سال 2021 معرفی کرد و هماکنون آن را با قیمت پایهٔ تنها 9 هزار دلار در چین عرضه میکند. زیر کاپوت این سدان جدید یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته است که 114 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل میشود اما برای آن یک گیربکس CVT هم ارائه میشود که البته قیمت پایه را به 11,250 دلار افزایش میدهد.
کووین X3
قیمت پایه: 9,220 دلار
کویین برند اقتصادی چری است که به تولید محصولات ارزانقیمتی بر اساس پلتفرمهای قدیمی این شرکت میپردازد. یکی از محصولات کووین کراساوور بنام X3 است که بر اساس چری تیگو 3 یا همان امویام X33 ساخته شده و از سال 2016 به بازار چین عرضه میشود. این یعنی مدیران خودرو میتواند اقدام به واردات یا مونتاژ کووین X3 برای جایگزینی با X33 سالخورده کند. حتی امکان واردات یا مونتاژ این خودرو توسط گروه بهمن هم وجود دارد زیرا سدان ریسپکت این شرکت هم یکی از محصولات کووین است. X3 در چین فقط با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو عرضه میشود که 156 اسب بخار قدرت 230 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور بهصورت استاندارد با یک گیربکس CVT همراه است.
امجی 5
قیمت پایه: 9,800 دلار
یکی دیگر از برندهای چینی خوشنام در کشورمان امجی است که محصولات مختلف آن چند سال پیش توسط مدیا موتور به کشورمان وارد شدند و حتی در مقطعی سدان امجی 360 توسط شرکت آذویکو مونتاژ میشد. پس از هاچبک MG 3 که در کشورمان هم عرضه میشد، سدان کامپکت MG 5 دومین محصول ارزانقیمت امجی محسوب میشود. نسل دوم این خودرو در نمایشگاه پکن 2020 با طراحی جذابی معرفی شد. البته قیمت MG 5 فقط 200 دلار با مرز 10 هزار دلاری ما فاصله دارد و بنابراین باید سراغ ارزانترین نسخهٔ آن برویم که از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 120 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور به همراه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی استفاده میکند. برای این خودرو گیربکس CVT و پیشرانهٔ توربوشارژ 173 اسب بخاری هم ارائه میشود اما در این صورت قیمت از 10 هزار دلار فراتر میرود.
بایک U5
قیمت پایه: 10,000 دلار
شرکت دیار خودرو از سالها پیش اقدام به عرضهٔ محصولات بایک در کشورمان میکرد و بهزودی قصد عرضهٔ آفرودر BJ40 این شرکت را دارد درحالیکه مکث موتور هم محصولات یکی از زیربرندهای بایک بنام رویژیانگ را عرضه میکنند؛ بنابراین، یکی از این دو شرکت میتوانند سراغ سدان U5 بروند. این خودرو درواقع نسل دوم سنوا D50 است که بهواسطهٔ عرضهٔ مدل بزرگتر سنوا D70 در ایران، با برند آن آشنایی داریم. U5 یک سدان کامپکت است که در سال 2017 معرفی شد و نسخهٔ فیسلیفت آن با نام U5 پلاس در سال 2021 به بازار آمد. نسخهٔ پایهٔ این سدان چینی با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود که 113 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد و در کنار یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قرار میگیرد.