راهنمای خرید گران ترین خودروهای چینی بازار ایران؛ چری تیگو 8 و فیدلیتی و دیگنیتی و لاماری
پرداخت مبلغی بیش از یک میلیارد تومان برای خودروهای وارداتی ساخت چین، توسط افراد متمول جامعهی ایران انجام میشود. این شرایط، چندان عجیب نیست چراکه مدلهای صفر کیلومتر از برندهای آسیایی و اروپایی، اجازهی ترخیص از گمرک و فروش عمومی ندارند. نمونههای دست دوم ساخت تویوتا، هیوندا و کیا نیز، معمولا گرانتر از خودروهای چینی وارداتی هستند.
یک شهروند ایرانی با مبلغی حدود یک تا 1/5 میلیارد تومان، مجبور به انتخاب بین کراساور صفر کیلومتر ساخت چین یا مدل کرهای با عمر بیش از 10 سال است. باتوجه به خدمات نسبتا مناسب شرکتهایی مثل مدیران خودرو و کرمان موتور و بهمن به محصولات دارای گارانتی، خرید خودروهای چینی منطقی جلوه میکند. این شرایط از هجوم مشتریان به بورس و انواع برنامههای پیشفروش به خوبی دیده میشود. تا زمانیکه واردات آزاد با تعرفه پایین برای خودروهای خارجی فراهم نشود؛ نابسامانی در بازار ایران نیز ادامه خواهد داشت.
در ادامهی مطلب، انواع خودروهای چینی به ترتیب قیمت معرفی و اجمالا بررسی شدهاند. این فهرست شامل مدلهای متنوع با قیمت بیش از یک میلیارد تومان در بازار آزاد است.
چری آریزو 6 پرو
تولید انبوه کرمان موتور KMC J7 و ریسپکت بهمن موتور هنوز انجام نشده است. با این شرایط، تنها سدان چینی بازار ایران محسوب میشود که بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد. نسخهی پرو به تازگی معرفی شده و حدود 250 میلیون تومان گرانتر از مدل اصلی آریزو 6 است.
سدان خانوادگی مدیران خودرو، موتور 1/5 لیتر توربوشارژ با قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتنمتر دارد. چری آریزو 6 پرو با گیربکس CVT جدید و شبیهساز 9 سرعته، 1350 کیلوگرم وزن دارد و 9/5 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، 8 لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت، 180 کیلومتر برساعت است.
ام وی ام X55 پرو
نسخهی اکسلنت و اکسلنت اسپرت از چری X55 به ترتیب 990 میلیون و یک میلیارد تومان قیمت دارند. مبلغ پیشفروش نمایندگی این خودروها 50 تا 70 میلیون ارزانتر از بازار است.
ام وی ام X55 پرو از موتور 1/5 لیتر توربوشارژ با قدرت 157 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتنمتر بهره میبرد. این کراساور با ابعاد و امکانات مشابه X33 تولید میشود اما پرشتابتر است و در زمان 9 تا 10 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نسخهی پرو از X55 برخلاف مدل اولیه، فاقد گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دبل کلاچ (مورد استفاده در تیگو X7 اصلی) است و همراه جعبهدندهی CVT با عملکرد 9 سرعته ارائه میشود.
مدیران خودرو فونیکس تیگو 7 پرو
اولین خودروی مدیران خودرو که سال 1400 با قیمت بیش از یک میلیارد تومان وارد بازار شد، ابعادی بزرگتر از تیگو X7 اصلی داشت و به همین دلیل مورد توجه قرار گرفت. حالا در آخرین روزهای پاییز 1401، قیمت فونیکس تیگو X7 پرو به 1/2 میلیارد تومان رسیده است و به صورت نقد و اقساط توسط نمایندگی عرضه میشود.
موتور تیگو 7 اصلی برای فونیکس تیگو 7 پرو نیز وجود دارد اما گیربکس دندهای اتوماتیک با CVT جدید 9 سرعته جایگزین شده است. پیشرانهی 1/5 لیتر توربوشارژ قدرت 157 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتنمتر تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 10 ثانیه و میانگین مصرف سوخت، 8/5 لیتر در صد کیلومتر است. فونیکس تیگو 7 پرو وزن خالص 1540 کیلوگرم، حجم صندوق 475 لیتر و نهایت سرعت 180 کیلومتر برساعت ارائه میدهد.
مدیران خودرو فونیکس تیگو 8
گرانترین خودروی صفر کیلومتر مونتاژ ایران، با قیمت 1/8 میلیارد تومان توسط نمایندگی فروخته میشود. براساس اطلاعات غیررسمی، قیمت فونیکس تیگو 8 در بازار آزاد، حدود 1/9 میلیارد تومان است.
موتور 1/6 لیتر توربوشارژ برای فونیکس تیگو 8، قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتنمتر فراهم میکند. این کراساور 1550 کیلوگرمی در زمان 9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت 180 کیلومتر برساعت دارد. متفاوت از دیگر خودروهای مونتاژ مدیران خودرو در ایران، فونیکس تیگو 8 مجهز به گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دبل کلاچ عرضه میشود. میانگین مصرف سوخت این مدل، 8 تا 9 لیتر در صد کیلومتر گزارش شده است.
دایون Y5 خودروسازی ایلیا
تنها شاسی بلند چینی دو دیفرانسیل مونتاژ ایران، 1/25 میلیارد تومان قیمت نمایندگی فروش دارد. دایون Y5 محصولی از شرکت چانگدو چین است و همراه کابین سه ردیف صندلی در ایران مونتاژ میشود.
دایون Y5 از پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه، با حجم 1997 سی سی و مجهز به توربوشارژ با قدرت 202 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتنمتر استفاده میکند. این خودرو با شاسی مستقل و گیربکس 6 سرعته خودکار، 2000 کیلوگرم وزن دارد. دایون Y5 در زمان 12 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت9 تا 10 لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه میدهد. این مدل با طول 4771 میلیمتر و ارتفاع سقف 1828 میلیمتر، یکی از بزرگترین خودروهای مونتاژ ایران محسوب میشود.
جک KMC K7 کرمان موتور
گرانترین خودروی مونتاژ کرمان موتور، کراساور جدید JAC با قیمت اسمی 950 میلیون تومان است. این مدل هماکنون در بازار آزاد، 1/5 تا 1/6 میلیارد تومان قیمت دارد.
جک KMC K7 از موتور 1/5 لیتر توربوشارژ با قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتنمتر استفاده میکند. این کراساور، گیربکس دبل کلاچ 6 سرعته اتوماتیک، طول بدنهی 4790 میلیمتر و وزن خالص 1735 کیلوگرم دارد. با این شرایط، K7 حدود 12 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت 9 تا 10 لیتر در صد کیلومتر دارد.
جک KMC T8 کرمان موتور
پیکاپ دوکابین کرمان موتور، یک وانت دو دیفرانسیل است که فعلا با گیربکس دستی ارائه میشود. جک KMC T8 فقط با موتور بنزینی در ایران موجود است و سال گذشته توسط نمایندگی با قیمت 800 میلیون تومان فروخته شد. هماکنون قیمت این خودرو در بازار آزاد، حدود 1/1 میلیارد تومان است.
موتور 2 لیتر توربو برای T8، قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتنمتر تولید میکند. این وانت با طول 5325 و ارتفاع سقف 1830 میلیمتر، وزن خالص 1960 کیلوگرم و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 12 ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، 12 لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت، 150 کیلومتر برساعت گزارش شده است.
آمیکو آسنا توربوشارژ اتوماتیک
آسنا از معدود وانت پیکاپهای دو دیفرانسیل چینی در بازار ایران است که همراه 2 نوع گیربکس دستی و اتوماتیک، مونتاژ میشود. این خودروها حدود 300 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. هماکنون در بازار آزاد، آسنا دندهای به قیمت یک میلیارد تومان فروخته میشود درحالیکه نسخهی اتوماتیک، به دلیل کمبود موجودی، 1/5 میلیارد تومان هستند.
آسنا از موتور 2/4 لیتر توربوشارژ بنزینی با قدرت 218 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتنمتر استفاده میکند. آسنا اتوماتیک، 1950 کیلوگرم وزن دارد و در زمان 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این وانت، 11 لیتر در صد کیلومتر است.
فردا FMC T5
گرانترین فردا موتور (FMC) نسخهای از دانگ فنگ T5 است. این کراساور، مدل لوکس و تجهیزشده از فردا SX5 محسوب میشود که هماکنون در بازار آزاد، 900 میلیون تومان قیمت دارد. فردا FMC T5 به تعداد اندک تحویل خریدار شده و به قیمتی حدود 1/1 میلیارد تومان معامله میشود.
فردا T5 هم مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی بازار جهانی، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ دارد. این کراساور با وزن خالص ۱۵۳۰ کیلوگرم، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲3۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. جعبهدندهی FMC T5 ، برخلاف SX5، اتوماتیک CVT نیست و دندهای خودکار است. این مدل نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت 7 تا 8 لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه میکند. از اطلاعات موجود میتوان سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت FMC T5 را در حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه پیشبینی کرد.
فیدلیتی خودروسازی بهمن / جتور X70
جتور یکی از برندهای زیرمجموعهی چری چین است. کراساور X70 ساخت جتور، در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ میشود و برای جلب توجه عموم، فیدلیتی (Fidelity) نام دارد. این خودرو معمولا از طریق بورس کالا به بازار آزاد میرسد؛ به همین دلیل از قیمت 850 میلیون تومانی شرکت سازنده تا 1/3 و 1/4 میلیارد تومان نوسان میکند.
فیدلیتی مونتاژ بهمن، پیشرانهی 1/5 لیتر توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این کراساور 1575 کیلوگرمی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 10 ثانیه و میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند. فیدلیتی مجهز به گیربکس دندهای 6 سرعته اتوماتیک دبل کلاچ تولید میشود.
دیگنیتی خودروسازی بهمن / دانگ فنگ ix5
دیگر شاسیبلند چینی مونتاژ بهمن دانگ فنگ ix5 است که با نام تجاری دیگنیتی در ایران عرضه میشود. قیمت کارخانه و بازار این خودرو، حدود 400 میلیون تومان قیمت دارد. دیگنیتی صفر کیلومتر در نمایشگاهها با قیمت 1/3 تا 1/4 میلیارد تومان معامله میشود.
دیگنیتی در مقایسه با فیدلیتی، کمیسبکتر است اما پیشرانهی ضعیفتری هم دارد. موتور 1/5 لیتر توربو برای دیگنیتی، 148 اسب بخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. دیگر تفاوت هم این خودروها به گیربکس CVT برای دیگنیتی، مربوط است و منجر به سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 11 ثانیه میشود. میانگین مصرف سوخت دیگنیتی 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
لاماری ایما آرین موتور / دانگ فنگ T5 Evo
در کمال ناباوری، پلت فرم فردا FMC T5 و لاماری ایما مشترک است اما این خودروها با ظاهری کاملا متفاوت توسط دانگ فنگ چین طراحی شدهاند. شرکت آرین موتور که سالها به عنوان نمایندهی متیسوبیشی در ایران فعالیت میکرد، از سال 1400 تصمیم به عرضهی T5 EVO با نام تجاری لاماری ایما گرفت. این خودرو، فعلا بهترین شاسی بلند چینی بازار کشورمان، از نظر شتابگیری محسوب میشود.
به دلیل ظاهر جذاب، طراحی مدرن کابین و تواناییهای بسیار خوب پیشرانه، تقاضا برای لاماری ایما در بازار وجود دارد. از سویی دیگر، شرکت وارد کننده تمایلی به عرضهی گستردهی خودرو نشان نمیدهد و اخیرا فقط از طریق بورس کالا، تعداد محدودی لاماری ایما میفروشد. این شرایط، قیمت خودروی مذکور را در بازار آزاد به محدودهی 1/6 تا 1/7 میلیارد تومان رسانده؛ درحالیکه قیمت مصوب کارخانه، 1/1 میلیارد تومان است.
موتور 1/5 لیتر توربوشارژ برای لاماری ایما 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودرو با گیربکس 7 سرعتهی دوکلاچه عرضه میشود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9 ثانیه دارد. دیگر نکتهی مثبت برای لاماری ایما، میانگین مصرف سوخت 6 تا 7 لیتر در صد کیلومتر است.