تجربه رانندگی با زیکر 009 جدید؛ بازتعریف اشرافیت در بازار مینی ونهای چین!
زیکر به عنوان برند لوکس تولید کننده خودروهای برقی در گروه جیلی اخیراً مینی ونی سطح بالا و جدید با نام 009 را معرفی کرده است؛ اما چرا یک برند چینی باید در دورانی که مینی ونها بازار به شدت محدودی در کشورهای غربی دارند چنین محصول لوکسی را تولید کند؟ برای پاسخ به این سؤال و برخی سؤالات دیگر پشت فرمان زیکر 009 نشستهایم.
مینی ونهای ارزانقیمت در چین بهوفور یافت میشوند اما محصولات لوکس زیادی در بازار وجود ندارند. مینی ونهای لوکس معمولا نشان دهنده موفقیت و ثروت افراد در چین هستند و اکثر خریداران راننده شخصی را برای راندن آنها استخدام میکنند. برندهای لوکس چینی از جمله زیکر هماکنون به دنبال کسب سهم از این بازار هستند و میخواهند با تولید محصولی همچون 009 فرصت نمایش تکنولوژیها و کیفیت بالای خود را داشته باشند.
نمای جلوی زیکر 009 جدید با جلوپنجرهای بزرگ شناخته میشود که معمولاً در چنین کلاسی جزو موارد عادی است. جلوپنجره خودرو از 154 LED قابلبرنامهریزی سود میبرد تا نمای جذابتری داشته باشد. دی لایت های LED متمایز نیز جزو دیگر ویژگیهای 009 هستند. نمای جلوی خودرو بزرگ و باابهت از کار درآمده و طراحی برجستهای را به نمایش میگذارد. پروفایل جانبی این خودرو نیز طویل و مربعی بوده و ستونهای تیره آن حس سقف شناور را تداعی میسازند. افزودن عناصر کرومی به دستگیرههای درب نیز بر لوکس بودن آن افزودهاند. البته استفاده از دستگیرههای ساده در بازاری که رقبا انواع روشهای پیچیده را برای جذب مشتریان بکار میبرند نکته مثبت زیکر 009 خواهد بود.
نمای عقب خودروی موردبحث کاملاً در سلطه خط کمر کرومی قرار دارد، خطی که به دو نیمه تقسیم میشود. شیشه عقب بزرگ نیز میدان دید بسیار خوبی ارائه میکند و چنین چیزی برای یک مینی ون 5.2 متری ضروری خواهد بود. در این بخش طراحی تیغهای مشابه زیکر 001 و ظاهری یکدست و ساده دیده میشود که برخلاف طراحی باابهت و گیرای جلوست. کابین زیکر 009 از متریال لوکس ساخته شده تا جایگاه این خودرو را در بازار تقویت کند. چرم ناپا، جیر میکرو و بخشهای لمسی فلزی جزو ویژگیهایی هستند که لوکس بودن زیکر را یادآور میشوند و فرمان و انتخابگر دنده نیز از زیکر 001 گرفته شدهاند. نورپردازی داخلی به ویژه در بخش عقب بیش از آن عملکردی باشد باعث زیبایی بخش داخلی میشود. شایان ذکر است تمامی صندلیها احساس راحتی زیادی دارند و از گرمکن و سردکن و ماساژور سود میبرند. البته صندلیهای ردیف دوم به خاطر میزان تنظیم و لوکس بودن کاملاً برجستهتر به نظر میرسند.
صندلیهای ردیف سوم نیز طراحی مناسبی دارند و حتی با وجود استفاده از آنها نیز فضای بار 376 لیتری وجود خواهد داشت. درصورتیکه این صندلیها خوابانده شوند میزان فضا به 2979 لیتر خواهد رسید. از جمله ویژگیهای زیکر 009 جدید میتوان به سیستم صوتی یاماها با 20 بلندگو اشاره کرد. بیشک بهترین فضای نشستن در این خودرو صندلیهای ردیف دوم با سیستم اطلاعات سرگرمی، ارتباط HMDI، دوربین روی سقف برای تماس، میزهای تاشو و... خواهد بود. در کل فضای داخلی این خودرو را میتوان ظریف، راحت و کاربردی دانست. زیکر 009 با دو تریم WE و ME ادیشن عرضه میشود. مدل اولی قیمت حدود 72,500 دلاری دارد و از باتری 116 کیلووات ساعتی سود میبرد. شعاع حرکتی این خودرو به 702 کیلومتر میرسد؛ اما مدل ME ادیشن با قیمت حدود 82,500 دلار در دسترس بوده و باتری 140 کیلووات ساعتی آن شعاع حرکتی حدود 822 کیلومتر را مهیا خواهد کرد. زیکر 009 اولین خودروی دنیاست که از باتری Qilin شرکت CATL استفاده میکند. این باتری 13 درصد قدرت بیشتری در مقایسه با باتری مشابه 4680 تسلا دارد. ذکر این نکته مهم است که باتری Qilin شرکت CATL از تکنولوژی سلول به پک سود میبرد.
اگرچه زیکر 009 جدید به عنوان خودرویی لوکس عرضه میشود اما قیمت آن به ویژه در مقایسه با تویوتا آلفارد که قیمتی بین 121 تا 134 هزار دلار دارد بسیار معقول خواهد بود. این مینی ون چینی از تکنولوژی شارژ سریع سود میبرد و میتوان در عرض 28 دقیقه از شارژ 10 به 80 درصد رسید. زیکر از نظر تکنولوژی کم نگذاشته و از جمله ویژگیهای 009 میتوان به پشت آمپرهای 10.2 اینچی، نمایشگر مرکزی 15.4 اینچی، شارژر بیسیم گوشی هوشمند و... اشاره کرد. اگرچه نبود نمایشگر سربالا جزو نقاط منفی خودرو خواهد بود اما دستیار صوتی وجود دارد. در ردیف دوم صندلیها پانل LCD گرد 3.4 اینچی روی درب وجود دارد که سیستم تهویه مطبوع ردیف سوم و شیشهها را کنترل میکند. به این موارد باید طیف کاملی از سیستمهای کمکراننده و نیمه خودران را نیز اضافه کنیم که ذکر همه آنها از حوصله شما عزیزان خارج خواهد بود.
اما به قوای محرکه این مینی ون نیز برسیم که از دو پیشرانه برقی تشکیل شده و برای یک مینی ون قدرت بسیار زیادی تولید میکنند. در واقع قدرت و گشتاور زیکر 009 به ترتیب برابر با 544 اسب بخار و 686 نیوتون متر است و باعث میشود مینی ون یاد شده در عرض 4.5 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. هنوز مشخص نیست که چرا یک مینی ون باید چنین قدرتی داشته باشد اما قطعاً بر هیجان رانندگی افزوده خواهد شد. مسافت توقف خودرو از سرعت 100 کیلومتر در ساعت تا صفر نیز 36.9 متر است که خبر از ترمزهای قوی خودرو میدهد.
یک مینی ون لوکس برای رانندگی اسپرت و هیجانانگیز ساخته نشده اما سواری خودرو به لطف سیستم تعلیق بادی نرم است. اگرچه زیکر 009 خودرویی مناسب برای عبور پرسرعت از پیچها نیست اما لاستیکها کار خود را به خوبی انجام میدهند هرچند نمیتوان بر قوانین فیزیکی غلبه کرد. در حقیقت باید با زیکر 009 روی راحتی سواری تمرکز کرد. در پایان باید گفت اگر در بازار به دنبال یک مینی ون لوکس باشید این خودرو قطعاً شایان توجه خواهد بود. زیکر 009 شاید هویت برند برخی رقبای تثبیت شده را نداشته باشد اما از نظر ویژگیهای رفاهی و عملکردی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
البته اینکه خریداران در نهایت زیکر 009 را انتخاب کنند یا خیر به شرایط شخصی آنها بستگی خواهد داشت. اگر شما فردی هستید که اولویت اصلی خود را راحتی میدانید و میخواهید راننده شخصی داشته باشید زیکر 009 انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. صندلیهای عقب این خودرو بسیار راحت و نرم هستند و برای سفرهای طولانی گزینهای ایده آل محسوب میشوند؛ اما اگر در پول شنا میکنید و میخواهید در شهر نسبتاً کوچک خود کاملاً به چشم بیایید شاید بهتر باشد به دنبال محصول دیگری بروید. در حال حاضر شاید تویوتا آلفارد بتواند چنین نقشی را ایفا کند. البته در شهرهای بزرگ چین که دریافت پلاک شخصی برای خودروهای بنزینی امری هزینهبر و سخت است زیکر 009 میتواند محصولی قابلاعتنا باشد.