آیا خودروهای چینی واقعاً تهدیدی برای برندهای غربی خواهند بود؟
هرچند خیلیها برندهای چینی را تهدیدی برای خودروسازان بزرگ میدانند اما آمارهای فعلی نشان میدهند که این شرکتها با تبدیل شدن به بازیگر اصلی در بازار اروپا فاصلهٔ زیادی دارند.
در مورد پتانسیل خودروهای چینی در بازار غرب صحبتهای زیادی شده است. قیمت رقابتی و بهبود کیفیت اصلیترین سلاح این خودروها برای کسب سهم بازار بیشتر در خارج از چین محسوب میشود. به همین دلیل، خیلیها معتقدند که چینیها تهدیدی برای خودروسازان قدیمی اروپا و آمریکا خواهند بود اما آیا واقعاً حملهٔ بزرگ خودروهای چینی به بازارهای غربی در حال وقوع است؟
پیش از پاسخ دادن به این سؤال بهتر است تعریفی از خودروی چینی داشته باشیم. این کشور پرجمعیت آسیایی به دلیل ظرفیت تولید عظیم، دستمزد پایین و همینطور حداقل بیست سال آموختن از خودروسازان غربی، بهسرعت به صادرکنندهای بزرگ تبدیل شده است تا جایی که هماکنون صنعت خودروی چین با اختلاف صادرکنندهٔ شماره یک جهان محسوب میشود و بالاتر از ژاپن قرار گرفته است؛ اما بیشتر خودروهای صادراتی چین توسط خودروسازان غربی تولید میشود. تسلا، بامو، ولوو، اسمارت، پولستار، داچیا، بیوک، شورلت، لینکلن و لوتوس ازجمله برندهایی هستند که محصولات خود را در چین تولید و به بازارهایی مثل اروپا و آمریکا صادر میکنند؛ اما حتی با اینکه این خودروها ساخت چین هستند ولی نمیتوان آنها را چینی دانست.
از سوی دیگر، خودروسازانی مثل بیوایدی، چانگان، چری، دانگفنگ، هونگچی، گریت وال و... هم وجود دارد که اساساً چینی هستند و عنوان خودروی چینی را باید به محصولات این برندها اطلاق کرد. آمارهای فعلی نشان میدهند که این برندهای چینی با تبدیل شدن به بازیگر اصلی در بازار اروپا فاصلهٔ زیادی دارند و در بازار ایالاتمتحده نیز هنوز کاملاً غایب هستند. طبق آخرین آمارها، سهم برندهای چینی از کل فروش خودرو در اروپا تا آوریل 2023 تنها دو درصد بوده است. این فروش معادل 85,900 دستگاه طی چهار ماه یعنی از ژانویه تا آوریل است که از لحاظ درصد، رشد چشمگیر 102 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 2022 نشان میدهد اما با وجود افزایش عرضه و قیمتهای رقابتی، اروپاییها هنوز تمایلی به برندهای چینی ندارند.
دراینبین اما امجی یک استثنا است. این برند با فروش 59,200 دستگاه خودرو در اروپا طی چهار ماه نخست سال 2023، بیش از دوسوم کل فروش خودروهای چینی در این قاره را به خود اختصاص داده است. امجی به لطف محصولات بسیار رقابتی مثل مدل جدید MG 4 که در ماه آوریل وارد لیست 10 خودروی الکتریکی پرفروش بازار اروپا شد، بهسرعت در حال صعود به رتبههای بالا خصوصاً در بخش خودروهای برقی است. دلیل رشد سریع امجی اما فقط به خاطر عرضهٔ محصولات جذاب نیست. این شرکت در برخی بازارها هنوز هم بهعنوان برندی بریتانیایی شناخته میشود و این تأثیر مهمی روی فروش آن دارد. هرچند امجی هماکنون تمام خودروهای خود را در چین طراحی و تولید میکند اما هنوز هم خود را بهعنوان یک برند بریتانیایی معرفی میکند و احتمالاً به همین دلیل است که توانسته در بازار اروپا جایگاه بهتری نسبت به همتایان چینی خود پیدا کند.
اما سؤالی که باقی میماند این است که چقدر طول میکشد تا خودروسازان چینی بتوانند به برندهایی مشهور و معتبر در خارج از چین تبدیل شوند؟ قیمت ارزانتر میتواند راه خوبی برای جذب خریدار باشد اما این بهتنهایی برای تغییر دیدگاه منفی بسیاری از مردم سراسر جهان نسبت به خودروهای چینی کافی نخواهد بود.