افزایش سهم خودروسازان چینی از بازارهای جهانی

جمعه 24 شهریور 1402 - 16:25
مطالعه 3 دقیقه
China-Cars-1
صنعت خودروسازی چین در حال رشد است اما برای اینکه در بازارهای جهانی جا بیفتد، باید بر بی‌اعتمادی خریداران غلبه کند.
تبلیغات

همه ما در مورد برنامه‌های بزرگ خودروسازان چینی شنیده‌ایم. این شرکت‌ها در حال رقابت برای گسترش فعالیت‌های خود فراتر از بازار داخلی چین هستند و در برخی مناطق پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند اما در خارج از چین، خودروسازان این کشور بین خریداران اصلاً خوش‌نام نیستند. بااین‌حال، شرکت‌هایی مثل سایک، بی‌وای‌دی، جیلی، گک، چری، جک، دانگ‌فنگ، چانگان و گریت وال می‌خواهند با عرضهٔ طیف گسترده‌ای از خودروها که می‌توانند انواع مختلف خریداران را در بازارهای صادراتی راضی کنند، از بازار کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته سهمی کسب کنند.

سال گذشته، خودروسازان چینی در مناطقی مثل خاورمیانه، آفریقا و اوراسیا سهم بازار دورقمی به دست آوردند و سهم بازار آن‌ها در آمریکای لاتین هم دو درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. همچنین سهم بازار برندهای خودرویی چینی در اقتصادهای فقیر و درحال‌توسعه از 4.79 درصد در سال 2021 به 6.46 درصد در سال 2022 رسیده است. در مقابل، برندهای اروپایی 2.7 درصد و کره‌ای‌ها یک درصد از سهم بازار خود در این منطق را از دست داده‌اند. چینی‌ها در نیمهٔ نخست سال جاری در بازارهای صادراتی پیشرفت بیشتری داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال، در آفریقای جنوبی سهم بازار این برندها از 6.08 درصد در سال 2022 به 8.83 درصد در نیمهٔ نخست 2023 افزایش پیدا کرده است.

در اسرائیل هم این سهم از 8.51 درصد به 16.26 درصد رسیده است. همچنین روسیه به دلیل تحریم‌ها، به بازار بزرگ چینی‌ها تبدیل شده است. سهم خودروسازان چینی در بازار این کشور دو برابر شده و از 20.17 درصد در سال 2022 به 50.20 درصد در نیمهٔ نخست سال جاری رسیده است. در قزاقستان نیز اتفاقی مشابه این رخ داده است. علاوه بر این، چینی‌ها در حال تسریع نفوذ خود به بازارهای جنوب شرق آسیا هستند. در کشورهایی مثل تایلند، سهم بازار برندهای چینی از 9.39 درصد در سال 2022 به 15.34 درصد در نیمهٔ اول 2023 افزایش پیدا کرده است. در بازارهای توسعه‌یافته‌ای مثل استرالیا و نیوزلند نیز فروش برندهایی مثل ام‌جی افزایش پیدا کرده است.

کپی لینک

وضعیت در اروپا

از سال‌ها پیش، بازار اروپا یکی از آرزوهای خودروسازان چینی بوده است. این یکی از مهم‌ترین بازارهای خودروی جهان است و هر برندی که قصد دارد جهانی شود باید در اروپا حضور داشته باشد. البته برخی از برندهای چینی چند سالی است که فروش محصولات خود را در قارهٔ سبز آغاز کرده‌اند. سهم این خودروسازان از بازار اروپا از 0.67 درصد در سال 2021 به 1.57 درصد در سال 2022 و 2.37 درصد در نیمهٔ نخست سال جاری افزایش پیدا کرده است. در کشورهایی مثل بریتانیا، یعنی جایی که ام‌جی در حال تبدیل شدن به یکی از برندهای پرفروش است، سهم بازار چینی‌ها در نیمهٔ اول امسال 4.26 درصد بوده درحالی‌که این رقم در بازارهای ایتالیا و اسپانیا هم به ترتیب به 4.12 و 3.45 درصد رسیده است.

اما با وجود این پیشرفت‌ها، چینی‌ها در بازارهای خارجی هنوز با مشکل تصویر ناخوشایند مواجه هستند. به دلیل طراحی‌های کپی، سابقهٔ کیفیت پایین محصولات و تنش‌های سیاسی چین با کشورهای غربی، خودروهای چینی در خارج از این کشور مطلوب خریداران نیستند و به دلیل تصور منفی که سیاست و اقتصاد هم در ایجاد آن نقش داشته، بسیاری از مردم هنوز تمایلی به خرید خودروهای چینی ندارند. البته سرمایه‌گذاری مطمئناً می‌تواند به تغییر این نگرش کمک کند اما این زمان زیادی خواهد برد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.