بررسی رانندگی و امکانات زیکر 001: پورشه تایکان در لباسی ارزان؟

یک‌شنبه 30 مهر 1402 - 11:30
مطالعه 8 دقیقه
zeekr-001-tg-review-1
جیلی امید دارد تا با عرضه زیکر 001 با نصف قیمت پورشه، جای آن را در بازار بگیرد.
تبلیغات

برخی زیکر 001 را یک شوتینگ‌بریک لوکس برمی‌شمارند که مانند خودروهای مشهوری چون پورشه تایکان اسپرت‌توریسمو، الکتریسیته نیروبخش قوای محرکه آن است. از آنجایی که فرم بدنه زیکر اتفاقا شباهت قابل‌توجهی به پورشه یادشده دارد تفاوت اصلی این دو خودرو به برچسب قیمت‌شان بازمی‌گردد؛ جایی که محصول کشور اژدهایان سرخ مثل یک قاتل پرچمدار ظاهر می‌شود.

کپی لینک

زیکر، نامی آشنا و ناآشنا

طبیعی است که تاکنون اسمی از زیکر نشنیده باشید؛ این شرکت هم مانند بسیاری از خودروسازان چین به‌عنوان یک برند تمام برقی و زیر پرچم جیلی بنیان نهاده شده است؛ هرچند قبلا با نام لینک‌ان‌کو شناخته می‌شد. زیکر تنها دو سال پیش دیده به جهان گشود اما هم‌اکنون بیش‌از 150 هزار دستگاه خودرو در سراسر کشورش به فروش رسانده است.

سازندگان قصد دارند سدان 001 را تا ماه بعد به بازار اروپا برسانند (جالب اینجاست که محموله‌ای حاوی چند دستگاه زیکر چند وقت پیش از سمنان عبور کرد). البته زیکر پرچمدار خود یعنی 001FR که به‌لطف بهره‌وری از چهار موتور برقی 1,265 اسب بخار قدرت تولید می‌کند را در این بازار عرضه نمی‌کند؛ از ویژگی‌های شاخص دیگر مدل پرچمدار چرخش تانکی است که مانورپذیری خودرو را چند برابر می‌کند.

کپی لینک

مشخصات نسخه اروپایی

نخستین نسخه 001، RWD با سیستم افزایش مسافت قابل‌پیمایش به شمار می‌رود که با بهره‌وری از یک موتور برقی 268 اسب بخاری چرخ‌های عقبش را حرکت می‌دهد و می‌تواند درعرض 7.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. باتری 100 کیلووات ساعتی این خودرو با هربار شارژ کامل تا 616 کیلومتر همراه سرنشینانش خواهد بود.

نسخه بعدی پرفورمنس AWD است که به‌لطف حضور یک موتور دیگر در محور جلوی خود از امکاناتی چون سیستم چهارچرخ محرک و 537 اسب بخار قدرت سود می‌برد. حداکثر سرعت 198 کیلومتر بر ساعتی و 3.8 ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت عملکرد بالاتر نسخه AWD را تایید می‌کند. هرچند حداکثر سرعت نسبت‌به نمونه RWD تغییری نکرده است اما بهره‌مندی این مدل از عملکرد بهتر، رنج آن را به 587 کیلومتر کاهش می‌دهد.

بالارده‌ترین نسخه هم پِریویلِج AWD خواهد بود که از باتری و سیستم موتوری پرفورمنس استفاده می‌کند ولی به سیستم آیرودینامیکی بهتر و امکانات جانبی گسترده‌تری دارد. مسافت قابل‌پیمایش این مدل 576 کیلومتر تعیین شده که ناشی از وزن اضافه‌تر آن است.

کپی لینک

تجربه سواری زیکر 001

در ابتدا باید این حقیقت را در ذهن داشته باشیم که 001 از پلتفرم SEA سازنده بهره می‌برد. این معماری ساخت در خودروی پول‌استار 4 نیز استفاده می‌شود اما برند مادر، جیلی، دست فرزندانش را برای تطبیق‌پذیری باز گذاشته است. درهرصورت برای درک بهتر شاسی پول‌استار می‌توان به زیکر روی آورد.

نسخه پریویلج به‌لطف سیستم چهارچرخ محرک و 537 اسب بخار برقی سرعت و شتاب بالایی دارد. هرچند که عملکرد آن برای هر کاربر روزمره‌ای کافی به نظر می‌رسد اما سازنده می‌توانست پاسخ موتور به دستور راننده را در حالت اسپرت کمی تسریع کند. 001 پریویلج بی‌شک حس سنیگنی بدنه 2.3 تنی خود را به فرمان منتقل می‌کند اما همچنان می‌تواند به‌خوبی از پس پیچ‌ها بربیاید.

هرچند که حس فرمان‌پذیری مثال‌زدنی نیست اما راننده می‌تواند با اعتمادبه‌نفس آن را حرکت دهد. ترمزها هم قابل‌قبول هستند اما بهتر بود شتاب‌دهنده سیستم رانندگی تک‌پدالی کمی قوی‌تر عمل می‌کرد. مورد دیگر هم کالیبراسیون و تنظیم سیستم ABS آن است که برای توقف درست و بدون قفل‌سازی روی سطوح سخت باید بهینه شود.

گرچه 001 پریویلج از سیستم تعلیق بادی استفاده می‌کند اما امکان ایجاد تغییر در تنظیمات زیادی را در اختیار راننده قرار نمی‌دهد. هرچند که به‌گفته سازنده خودروی آزمایش‌شده یک نمونه اولیه پیش‌تولید بوده اما همچنان تمام حالات رانندگی را با تلوتلو خوردن همراه می‌کرد.

هرچند نسخه تک‌موتوری ضعیف‌تر است و تنظیمات فنربندی کنش‌گرانه‌ای دارد اما افزایش درجه‌ای شتاب، سواری روان‌تر و گستره مسافت قابل‌پیمایش بیشتر آن را به یک گرن‌تورر بهتر تبدیل می‌کند. به مشکل اصلی 001 می‌رسیم که ربطی به قطعات مکانیکی آن ندارد. این خودرو به یک سیستم پایش وضعیت راننده مجهز شده که از حفظ توجه او روی جاده اطمینان حاصل می‌کند. متاسفانه دوربین این سیستم با هر بار چرخش خودرو، توسط برامدگی‌های جانبی فرمان پوشیده می‌شود که انواع هشدارها را در پی دارد.

کپی لینک

مصرف انرژی

نسخه چهارچرخ محرک پریویلج در آزمایش‌ها عدد 4.48 کیلومتر بر کیلووات ساعت را ثبت کرد که عددی امیدوارکننده‌ای به شمار نمی‌رود. نمونه RWD توانست عدد 5.44 کیلومتر بر کیلووات ساعت را به ثبت برساند که همچنان برای یک خودروی برقی متداول است. نسخه RWD برخلاف نمونه‌های دیگر به رینگ‌های 21 اینچی مجهز شده که باعث ایجاد صدای کمتر نیز می‌شود هرچند همچنان با بهینه‌سازی رقبایی چون بی‌ام‌و i4 فاصله دارد.

کپی لینک

کابین

کابین 001 حال‌وهوای خوبی دارد. کیفیت مواد خوب است و فضا هم کافی به نظر می‌رسد. هرچند کیفیت مونتاژ مناسب است امید بود زیکر از دکمه‌های فیزیکی بیشتری استفاده می‌کرد. تقریبا همه‌چیز با نمایشگر 15.4 اینچی اطلاعات سرگرمی کمی پیچیده اما پاسخگو کنترل می‌شود. از امکانات داخلی این خودرو می‌توان به سیستم اپل کارپلی، اندروید اتو، سیستم صوتی یاماها و دوربین تصویربرداری از محیط اشاره کرد.

کپی لینک

آیا 001 مقرون به‌صرفه است؟

مشخصا نمی‌توان به یک خودروی 60+ هزار دلاری لقب مقرون‌به‌صرفه داد اما زیکر تمام فناوری‌هایش را به‌صورت استاندارد در اختیار خریدارانش قرار می‌دهد؛ حتی خریداران نسخه RWD. اگر زیکر را در برابر رقیبی قدر چون پورشه تایکان کراس‌توریسمو قرار دهیم که با برچسب قیمتی لوکس 120 هزار دلاری در اروپا به فروش می‌رسد، پکیج مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای به نظر می‌رسد.

مسلما در زیکر خبری از سطح بالای بهینه‌سازی و شناخته‌شدن پورشه نیست اما 539 لیتر فضای بار، شارژ سریع 200 کیلوواتی و توانایی‌های یادشده‌اش، 001 می‌تواند برای کسانی که به شاسی‌بلندها علاقه ندارد همراهی درخور باشد. نظر شما درباره زیکر 001 چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.