معرفی نیو ET9؛ برقی 112 هزار دلاری از چین!
شرکت چینی نیو از پرچمدار جدید خود با نام ET9 رونمایی کرده است. این گرانترین و لوکسترین محصول نیو محسوب میشود. این کراساوور کوپهٔ الکتریکی در سال 2025 به بازار خواهد آمد تا رقیبی برای خودروهایی مثل مرسدس بنز EQS SUV باشد. ET9 با طول 5,283 میلیمتر، شاسیبلند بسیار بزرگی است و فاصلهٔ محوری کشیدهٔ 3,251 میلیمتری آن حدود 20 سانتیمتر از سدان ET7 بیشتر است. این ماشین که روی رینگهای منحصربهفرد 23 اینچی قرار گرفته و حداکثر 20 سانتیمتر از زمین فاصله دارد، در بیرون از زبان طراحی نیو بهره میبرد که قبلاً آن را در دیگر محصولات این شرکت دیده بودیم.
در داخل شاهد کابینی مجلل با چهار صندلی و پلی بین آنها هستیم که چهار بخش مجزا را ایجاد میکند. صندلیهای عقب بهصورت برقی در 18 جهت قابل تنظیم هستند و تا 45 درجه به عقب میخوابند. سرنشینان عقب همچنین میتوانند از صفحهنمایشهای 14.5 اینچی OLED پشت صندلیهای جلو لذت ببرند درحالیکه یک میز تاشو در کنسول میانی و یک یخچال کوچک 10 لیتری هم به حال و هوای فرست کلاس داخل خودرو میافزایند. برای ET9 همچنین آفتابگیرهای کاملی در نظر گرفته شده است که شامل دو آفتابگیر مستقل روی سقف میشود. این آفتابگیرها ظرف پنج ثانیه بسته میشوند و فضای کمنور و خصوصی را برای سرنشینان فراهم میکنند.
نیو برای ET9 معماری الکتریکی 900 ولتی را تدارک دیده است که امکان شارژ سریع با حداکثر ظرفیت 600 کیلووات را فراهم میکند و با تنها پنج دقیقه شارژ، 255 کیلومتر به شارژ خودرو میافزاید. این کراساوور چینی همچنین به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 700 اسب بخار قدرت تولید میکنند. در ET9 از اولین موتور 925 ولتی جهان استفاده شده که در عقب قرار دارد و میتواند تا 20 هزار rpm دور بگیرد. این موتور بهتنهایی 455 اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه 240 اسب بخار قدرت هم توسط موتور جلو تولید میشود.
انرژی موردنیاز این موتورها توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی 120 کیلوواتی تأمین میشود که ویژگی مهم آنها قابلیت تعویض است. از این طریق میتوان ظرف تنها سه دقیقه، باطریهای خالی را با نمونههای شارژ شده تعویض کرد. ET9 روی شاسی جدید و مستحکمی ساخته شده که از فولاد، آلومینیوم، منیزیوم و متریال کامپوزیتی تشکیل شده است. اسپویلر فعال عقب، سیستم تعلیق کاملاً فعال بنام اسکایراید و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم از دیگر ویژگیهای این ماشین هستند. همچنین ET9 اولین محصول نیو محسوب میشود که از سیستم فرمان با سیم استفاده میکند.
به گفتهٔ نیو، این شاسیبلند مجلل اولین خودرویی است که از تراشهٔ پنج نانومتری با سیپییو 32 هستهای بهره میبرد. این CPU میتواند بیش از 6 تریلیون فرمان در ثانیه را اجرا کند. ET9 همچنین به تکنولوژیهای کمکرانندهٔ پیشرفتهای هم مجهز است که امکان رانندگی خودکار را فراهم میکنند. نیو پذیرش پیشسفارشهای خرید شاسیبلند پرچمدار خود را هماکنون آغاز کرده و قیمت آن از 800 هزار یوآن معادل 112 هزار دلار آغاز میشود.