مقایسه لاماری ایما و فونیکس FX، شاسی‌بلندهای جذاب بازار

سه‌شنبه 26 دی 1402 - 09:15
مطالعه 8 دقیقه
Cars-10
در این مطلب، لاماری ایما و فونیکس FX که جزء قوی‌ترین و جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای چینی بازار کشورمان محسوب می‌شوند را به‌طور کامل باهم مقایسه خواهیم کرد.

پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، بازار شاسی‌بلندها به‌طور کامل در اختیار مدل‌های چینی افتاد و شرکت‌های مختلفی اقدام به مونتاژ و عرضه شاسی‌بلندهایی از برندهای متنوع چینی کردند. در این بازار، لاماری ایما که توسط شرکت آرین پارس موتور مونتاژ می‌شود، به لطف طراحی جذاب و پیشرانه قدرتمند موردتوجه خریداران قرار گرفت. از سوی دیگر، مدیران خودرو هم که سال‌ها به مونتاژ محصولات چری مشغول بود، یکی از جذاب‌ترین و جدیدترین شاسی‌بلندهای این شرکت را با نام فونیکس FX روی خط تولید برد. این دو ماشین از لحاظ سگمنت، قیمت و قدرت پیشرانه در یک سطح هستند و رقیب مستقیم یکدیگر محسوب می‌شوند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه این دو شاسی‌بلند چینی را باهم مقایسه کنیم.

همچنین بخوانید: مقایسه هایما S7 با چری تیگو ۷

کپی لینک

معرفی خودروها

خودرویی که با نام لاماری ایما در کشورمان عرضه می‌شود، در اصل T5 Evo نام دارد و محصول یکی از برندهای زیرمجموعه دانگ‌فنگ بنام فورتینگ است. این خودرو برای اولین بار در اواخر سال 2020 در نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد و جالب اینکه پلت‌فرم مشترکی با کراس‌اوور فردا T5 دارد. نام اصلی فونیکس FX هم اومودا 5 است. این خودرو اولین محصول از سری جدید اومودا محسوب می‌شود که در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2021 رونمایی شد. تولید اومودا 5 اوایل سال 2022 آغاز شده و پس از عرضه در چین، به بازارهای دیگری مثل استرالیا، نیوزلند، روسیه و قزاقستان هم راه پیدا کرد.

کپی لینک

مقایسه طراحی بیرونی لاماری ایما و فونیکس FX

نقطهٔ قوت لاماری ایما و فونیکس FX، ظاهر جذاب و بروز است که می‌تواند نظر خریداران را به خود جلب کند. هردو شاسی‌بلند از مد این روزهای طراحی خودرو یعنی چراغ‌های جلوی دوقسمتی استفاده می‌کنند که شامل دی‌لایت‌های باریک در بالا و چراغ‌های اصلی در پایین می‌شود. البته هرکدام از این دو خودرو از این شیوه طراحی به شکل متفاوتی استفاده کرده‌اند. در FX شاهد جلوپنجره‌ای بدون قاب هستیم که در بالا به دی‌لایت‌های باریکی متصل شده است و نمای متمایزی را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که طراحان لاماری از جلوپنجره‌ای چندضلعی استفاده کرده و دی‌لایت‌ها را در لبه کاپوت قرار داده‌اند.

در نمای جانبی، هردو خودرو فرم کوپه مانند و اسپرتی دارند اما FX به لطف ستون C مشکی‌رنگ برای ایجاد طرح سقف شناور و همین‌طور تریم‌های رنگی در قسمت‌هایی مثل آینه‌های جانبی و رینگ‌ها، جذاب‌تر به نظر می‌رسد. در عقب، هردو خودرو چراغ‌های افقی باریکی دارند که به هم متصل هستند. البته در لاماری این کار توسط یک نوار LED باریک صورت گرفته درحالی‌که در FX شاهد تریم مشکی‌رنگی با نوشته CHERY (در ایران FOWNIX) هستیم. سپر عقب دو خودرو هم به لطف دیفیوزر مشکی و سر اگزوزهای کرومی نمای اسپرتی دارد ولی به‌طورکلی، در بیرون باید طراحی FX را تا حدودی جذاب‌تر دانست.

کپی لینک

مقایسه کابین لاماری ایما و فونیکس FX

در داخل هردو خودرو نیز شاهد یکی دیگر از مدهای طراحی محبوب خودروهای جدید یعنی نمایشگرهای متصل‌به‌هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه غربیلک‌های فرمان D شکل سه پره هستیم. این نمایشگرها در هردو خودرو 10.25 اینچی هستند. در لاماری اما دریچه‌های تهویه دایره‌ای و کنسول میانی شبیه به مرسدس، فضای لوکسی را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که چری ترجیح داده از دریچه‌های تهویه باریک افقی در یک بخش مشکی براق استفاده کند. در همین حال، طراحی رو دری‌های FX هم زیباتر و لوکس‌تر از رقیب به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، طراحی و حال و هوای کابین هردو خودرو قابل‌قبول و جذاب است اما در اینجا هم کفه ترازو کمی به سمت FX سنگینی می‌کند.

کپی لینک

مقایسه تجهیزات لاماری ایما و فونیکس FX

پاشنهٔ آشیل لاماری ایما، امکانات و تجهیزات محدود آن در قیاس با رقبا است. این در حالی است که فونیکس FX با برخورداری از آپشن‌هایی مثل گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، کنترل تهویه دو منطقه‌ای، شارژر بی‌سیم گوشی، نورپردازی داخلی، دوربین 360 درجه، در صندوق برقی و سیستم‌های کمک‌رانندهٔ کامل، تقریباً هیچ کم و کسری ندارد درحالی‌که از هیچ‌کدام از این امکانات در لاماری خبری نیست و لیست آپشن‌های آن شامل موارد نسبتاً ساده‌ای مثل کروز کنترل، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی با اتوهلد، دوربین دید عقب، شش ایربگ، سنسور نور و باران سقف پانوراما با سانروف و آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن می‌شود. در این خودرو حتی از حالت تیپ ترونیک گیربکس هم خبری نیست که نقص بزرگی به‌حساب می‌آید. البته چند ماه پیش آرین پارس موتور نسخه جدیدی از این کراس‌اوور را با نام ایما X معرفی کرد که از آپشن‌های بیشتری شامل هشدار خروج از خط، هشدار برخورد جلو، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه، نورپردازی داخلی، در صندوق برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سردکن و ماساژور صندلی راننده و سنسورهای پارک جلو بهره می‌برد و کاستی‌های قبل را جبران کرده است اما نسخه معمولی ایما از لحاظ امکانات در برابر فونیکس FX هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

کپی لینک

مقایسه قوای محرکه لاماری ایما و فونیکس FX

لاماری ایما و فونیکس FX جزء قوی‌ترین کراس‌اوورهای چینی حال حاضر بازار کشورمان محسوب می‌شوند. البته مدیران خودرو در ابتدا FX را با پیشرانه 1.5 لیتری توربو با 156 اسب بخار قدرت و گیربکس CVT ارائه کرد اما عرضه این نسخه محدود بود و هم‌اکنون فونیکس FX صرفاً با پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI عرضه می‌شود. این همان پیشرانه‌ای است که در تیگو 8 پرو دیده بودیم و 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم مثل تیگو 8 پرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، زیر کاپوت لاماری یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شده است.

کپی لینک

مقایسه سواری و رانندگی لاماری ایما و فونیکس FX

این دو خودرو به لطف قدرت بالای پیشرانه، هردو از سریع‌ترین شاسی‌بلندهای بازار کشورمان محسوب می‌شوند و ولی بااین‌حال، با وجود قدرت و گشتاور تقریباً یکسان، فونیکس FX احتمالاً به دلیل هماهنگی بهتر پیشرانه و گیربکس و البته وزن سبک‌تر، بسیار سریع‌تر از رقیب از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شتاب صفرتاصد این خودرو برابر با 7.8 ثانیه است درحالی‌که لاماری برای انجام این کار به 9.5 ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین در آزمایش‌های واقعی هم لاماری نتوانسته است در کمتر از 10 ثانیه خود را به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند.

راحتی سواری فونیکس FX در رانندگی‌های شهری مناسب است و هرچند شاید روی برخی از دست‌اندازها و چاله‌ها کمی سفت احساس شود اما در اکثر مواقع راحت بوده و شبیه خودرویی به نظر می‌رسد که توسط برند باسابقه‌تری ساخته شده است. دست‌اندازها و ناهمواری‌های مسیر هم خیلی خوب مدیریت می‌شوند که این یعنی کراس‌اوور چری از لحاظ تعلیق احساس خودروی اقتصادی ندارد. فرمان نیز در رانندگی‌های شهری خوب عمل می‌کند اما گاهی بیش‌ازحد سبک احساس می‌شود.

از سوی دیگر، هندلینگ لاماری برای یک شاسی‌بلند چینی مناسب است و حرکات بدنه به‌خوبی کنترل می‌شود. همچنین در قبال این هندلینگ و کنترل بدنهٔ خوب، راحتی سواری خیلی قربانی نشده است. البته تکان‌های کابین از رقبا کمی بیشتر بوده و سواری کمی خشک‌تر احساس می‌شود اما نه آن‌قدر که آزاردهنده باشد. بااین‌وجود، فقدان حالت تیپ ترونیک در گیربکس واقعاً آزاردهنده است زیرا در سرپایینی‌ها دنده‌ها به‌طور خودکار سبک می‌شوند و برای کنترل ماشین چاره‌ای جز استفادهٔ مکرر از ترمز نخواهد بود.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

قیمت کارخانه‌ای فونیکس FX هم‌اکنون یک میلیارد و 730 میلیون تومان است که این رقم در بازار به حدود دو میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و 431 میلیون تومانی لاماری ایما به میزان قابل‌توجهی از رقیب کمتر است اما در بازار با حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان، اختلاف چندانی با فونیکس ندارد؛ بنابراین، با توجه به تجهیزات بسیار بیشتر، شتاب بهتر و طراحی تا حدودی زیباتر، باید فونیکس FX را برندهٔ این مقایسه دانست. البته عرضهٔ ایما X می‌تواند ورق را به نفع لاماری برگرداند اما این نسخه قطعاً قیمت گران‌تری خواهد داشت و درنتیجه بازهم خریداران را دچار تردید خواهد کرد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

لاماری ایما

فونیکس FX

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر توربو

1.6 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

195 اسب بخار

197 اسب بخار

گشتاور

285 نیوتن متر

290 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

9.5 ثانیه

7.8 ثانیه

مصرف سوخت

6.6 لیتر ترکیبی

6.9 لیتر ترکیبی

وزن

1550 کیلوگرم

1444 کیلوگرم

طول

4,565 میلی‌متر

4,400 میلی‌متر

عرض

1,860 میلی‌متر

1,830 میلی‌متر

ارتفاع

1,690 میلی‌متر

1,585 میلی‌متر

فاصله محوری

2,715 میلی‌متر

2,630 میلی‌متر

حجم صندوق بار

480 لیتر

290 لیتر

قیمت کارخانه

1 میلیارد و 431 میلیون

1 میلیارد 730 میلیون

قیمت بازار

1 میلیارد 900 میلیون

2 میلیارد

[poll id="173"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.