بررسی یانگ وانگ U9؛ ابر خودروی چینی با 1300 اسب بخار قدرت
پاییز سال قبل بود که چینیها از این خودرو در نمایشگاه شانگهای رونمایی کردند و چند ماه پس از آن نیز اولین نمونههای U9 با قیمت حدود 150 هزار دلار راهی بازار شد. کانال یوتیوب ویلز بوی فرصت بررسی این خودرو را پیدا کرده و اگرچه قبلاً گمانهزنیهای زیادی درباره قدرت دقیق U9 وجود داشته اما مجری این کانال میگوید خروجی نهایی قوای محرکه به 1287 اسب بخار میرسد که قطعاً رقم قابلتوجهی خواهد بود و تنها چند خودرو در دنیا میتوانند چنین قدرتی داشته باشند.
چهار موتور برقی بکار رفته در یانگ وانگ U9 باعث میشوند این خودرو ویژگی موسوم به چرخش تانک را داشته باشد هرچند مشتری چنین خودروهایی به فاکتورهای دیگری علاقه دارد که یکی از آنها پرفورمنس خواهد بود. چینیها میگویند U9 در عرض 2 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعتش هم به 300 کیلومتر در ساعت محدود شده است. باتری بکار رفته در ابر خودروی موردبحث هم از نوع 100 کیلووات ساعتی لیتیوم آهن فسفات است که با یکبار شارژ شعاع حرکتی 700 کیلومتری را فراهم میسازد.
احتمالاً چنین بردی در حالت اکو به دست میآید و نکته دیگر اینکه شعاع حرکتی یاد شده بر اساس استانداردهای چینی اندازهگیری شده است. البته ویژگی برجسته U9 شعاع حرکتی آن نیست مخصوصاً اینکه به عنوان یک خودروی برقی در دمای بسیار پایین شاهد افت عملکرد باتری خواهیم بود. آنچه در برخورد با ابر خودروی BYD سریعاً جلبتوجه میکند ابعاد آن است که دقیقاً برازنده یک سوپرکار خواهد بود. طول/عرض/ارتفاع یانگ وانگ U9 به ترتیب برابر با 4966/2029/1295 میلیمتر و فاصله بین محوری نیز 2900 میلیمتر است. فضای بار خودروی موردبحث نیز نسبت به کلاس و هدف ساخت آن مناسب و معقول خواهد بود.
اما چینیها در یک بخش نتوانستهاند خوب عمل کنند و آنهم وزن بیش از 2.6 تنی یانگ وانگ آلومینیومی کربنی است که از هر نظر سنگینوزن خواهد بود. به همین خاطر نسبت قدرت به وزن U9 به 500 اسب بخار به ازای هر تن میرسد که چندان احساسبرانگیز نیست. خودروی حاضر در ویدئو نسخه پیست با پوشش فیبر کربنی است و از جمله ویژگیهای آن میتوان به بال بزرگ در عقب، اسپویلر لبهای جلو و آیرودینامیک فعال دیفیوزر عقب اشاره کرد. نکته جالب دیگر عدم وجود شیشه عقب و همچنین وجود آینهای در کابین است که نقش دوربین را بازی میکند.
از دیگر ویژگیهای بحثبرانگیز یانگ وانگ U9 میتوان به توانایی حرکت روی سه چرخ اشاره کرد که به لطف سیستم تعلیق دیسیوس ایکس و پایداری میسر شده است. این ویژگی در زمان پنچر شدن چرخ به کار خواهد آمد. همچنین در کابین یک نمایشگر برای سرنشین مهیا شده که دسترسی کامل به سیستم اطلاعات سرگرمی را امکانپذیر میکند. در نهایت باید گفت نمیتوان قضاوت قطعی درباره ابر خودروی BYD داشت و باید منتظر بازخورد مشتریان بود. قیمت حدود 150 هزار دلار نیز نکتهای است که رقبای صاحبنام باید به آن دقت نمایند. البته کیفیت ساخت U9 با بهترین محصولات اروپایی یا خودروی آمریکایی شورولت کوروت برابر نیست هرچند 1300 اسب بخار یاد شده روی این مورد سایه خواهد انداخت.