عملکرد خوب بی وای دی در بازار خودروهای وارداتی ژاپن

شنبه 21 بهمن 1402 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
byd-song-l-2024-7
درحالی‌که تنها یک سال از حضور بی وای دی در بازار ژاپن می‌گذرد، این برند چینی سهم 20 درصدی از خودروهای برقی وارداتی به این کشور را به خود اختصاص...
تبلیغات

درحالی‌که تنها یک سال از حضور بی وای دی در بازار ژاپن می‌گذرد، این برند چینی سهم 20 درصدی از خودروهای برقی وارداتی به این کشور را به خود اختصاص داده است.

چینی‌ها به گسترش حضور خود در بازارهای جهانی ادامه می‌دهد و ماه قبل سهم بیش از 20 درصدی از واردات خودروهای برقی به ژاپن را به خود اختصاص داده‌اند. بی وای دی یک سال است که در این کشور حضور یافته و البته عملکرد برجسته‌ای را نیز به نمایش می گذارد. انجمن واردکنندگان خودروی ژاپن JAIA می‌گوید مجموع واردات خودروهای برقی به این کشور 1186 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش یافته است.

از میان 1186 خودروی برقی وارداتی به ژاپن، بی وای دی سهم 217 دستگاهی داشته است. اگرچه چنین رقمی خیلی به چشم نمی‌آید اما با توجه به مدت‌زمان کم حضور بی وای دی در ژاپن قابل‌توجه خواهد بود. نکته مهم‌تر اینکه بازار خودروی ژاپن خیلی با واردات خودروها از سایر کشورها شناخته نمی‌شود. بی وای دی ژانویه سال قبل به‌صورت رسمی راهی ژاپن شد و شاسی‌بلند ارزان‌قیمت آتو 3 یا یوان پلاس را برای این کشور در نظر گرفت. این خودروساز چینی در ماه سپتامبر دومین محصول برقی و ارزان‌قیمت خود یعنی هاچبک دلفین را برای صادرات به ژاپن انتخاب کرد. خودروی موردبحث با قیمت 24500 دلاری می‌خواهد رقیب تویوتا در خاک خودش باشد. دلفین از باتری 70 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و با یک‌بار شارژ مسافت 400 کیلومتری را طی خواهد کرد. نسخه دیگری از همین خودرو با باتری 150 کیلووات ساعتی و برد 476 کیلومتری نیز وجود دارد که البته قیمتش به 27 هزار دلار می‌رسد.

بی وای دی همچنین می‌خواهد سدان برقی سیل را از هفته‌های آتی در ژاپن عرضه کند و تا سال 2025 در بیش از 100 کشور دنیا حضور داشته باشد. چینی‌ها ماه قبل بیش از 1 درصد کل فروش بازار خودروی ژاپن را به خود اختصاص داده‌اند و این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که برندهای داخلی همچون تویوتا، هوندا، میتسوبیشی، نیسان و مزدا از روند بازار عقب افتاده‌اند. از میان بیش از 11.2 میلیون خودرویی که تویوتا در سال 2023 به فروش رساند تنها 104 هزار دستگاه از نوع برقی بوده‌اند. در واقع سهم خودروهای برقی از کل فروش تویوتا به کمتر از 1 درصد می‌رسد. در طرف مقابل باید گفت تسلا مدل Y با کنار زدن تویوتا راو 4 و کرولا به پرفروش‌ترین خودروی جهان در سال قبل بدل شد. باید گفت بازار خودروی ژاپن میانه چندانی با محصولات وارداتی ندارد و برندهای داخلی همچون تویوتا و نیسان بخش اعظم بازار را در اختیار دارند.

در نیمه اول سال قبل، خودروهای وارداتی تنها 5 درصد از کل بازار ژاپن را به خود اختصاص دادند و این برای اولین بار بود که در دو سال گذشته میزان واردات خودروها به این کشور آسیایی افزایش یافت. اکثر خودروهای وارداتی از برندهای لوکس همچون بی ام و، مرسدس بنز و آئودی بوده است اما رشد فروش بی وای دی در ژاپن معنی خاصی دارد. باید دید ژاپنی‌ها خواهند توانست عقب‌ماندگی خود در بازار خودروهای برقی را جبران کنند یا اینکه محصولات چینی با قیمت و راندمان مناسب اختیار عمل را در دست خواهند گرفت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.