بی وای دی یانگ وانگ U9 رسما رونمایی شد؛ ابرخودروی ۲۳۰ هزار دلاری!
بی وای دی یانگ وانگ U9 با قدرت 1300 اسب بخار، قیمت جالب توجه 233 هزار دلاری دارد. حالا رویای خودروسازان چینی برای تولید یک محصول قدرتمند و پرشتاب در کلاس جهانی به حقیقت پیوسته است.
حتی اگر کیفیت مانور و فرمانپذیری بیوایدی یانگ وانگ U9، بسیار پایینتر از محصولات ساخت فراری یا مکلارن باشد، آنچنان پرقدرت و پرشتاب ساخته شده است که تحسین کارشناسان را برانگیزد. شرکت سازنده طی ماهها اخیر توانسته است، 3653 دستگاه شاسیبلند یانگ وانگ U8 با قیمت 153 هزار دلار را تحویل خریداران دهد. با این شرایط، فروش یک خودروی اسپرت چینی با قیمت 230 هزار دلار، غیر ممکن نخواهد بود.
بیوایدی ادعا میکند، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 2/36 ثانیه و نهایت سرعت 310 کیلومتر برساعت برای U9 وجود دارد. قدرت 1287 اسب بخار و گشتاور 1680 نیوتنمتر، وزن خالص 2475 کیلوگرم، باتری 80 کیلووات ساعت با توان پیمایش 465 کیلومتر دیگر اطلاعات فنی این محصول هستند. یانگ وانگ U9، مصافت 400 متر (کوارتر مایل) را در زمان 9/78 ثانیه طی میکند و اصطلاحا یک خودروی 10 ثانیهای خواهد بود.
برای مقایسه فنی U9 با خودروهای مشهور دنیا، زمانگیری داخل پیست شانگهای نیز انجام گرفته و رکورد 2 دقیقه و 17/065 ثانیه ثبت است. بیامو M5 و پورشه پانامرا توربو در این پیست، زمانهای 2 دقیقه و 22 تا 2 دقیقه و 27 ثانیه داشتهاند. اطلاعات موجود از پیست فرمول یک شانگهای، از نظر رکوردهای رسمی برای خودروهای جادهای، تنوع چندانی ندارد و علاقهمندان بیوایدی، در انتظار زمانگیری U9 در نوربرگرینگ، طی هفتههای آتی هستند.
آنچه پروژهی U9 را مهم و جذاب جلوه میدهد، صرفا قدرت بالا یا شتابگیری عالی در خط مستقیم نیست. فناوریهای خاصی که بیوادی برای این خودروی الکتریکی استفاده کرده است، زنگ خطر برای برندهای مشهور دنیا محسوب میشود. طراحی شاسی، سیستم تعلیق با توانایی حرکت روی سه چرخ (DiSus X suspension)، فناوری ترمز هوشمند برای بهبود مانورپذیری و مدیریت تعادل، تجهیزات پیشرفتهای هستند که انتظار نمیرفت یک خودروساز چینی فراهم کند. همچنین معماری 800 ولت با امکان شارژ سریع 30 تا 80 درصد، طی 10 دقیقه برای U9 استفاده شده است.
وزن خودرو روی هر چرخ میتواند جداگانه برداشته شود تا عملیات تعویض چرخ را بدون نیاز به جک، ممکن کند. گردش تانک ( tank turn) که 360 درجه چرخش بدنه بدون جابهجایی خودرو دارد هم، برای U9 فراهم خواهد بود. ضریب درگ 0/195، استقامت شاسی تا 54,425 نیوتنمتر و نیروی عمود بر سطح 280 کیلوگرم روی بال عقب انتهای بدنه، ابرخودروی بیوایدی را متمایز از دیگر خودروهای چینی جلوه میدهد. این محصول با تایرهای پیرلی و چرخهای 21 اینچ عرضه خواهد شد.
در کابین، دو نمایشگر 10/25 اینچ مجزا برای راننده و سرنشین کنار وجود دارد. روی کنسول میانی هم، مانیتور لمسی 12/3 اینچ با ساختار عمودی نصب خواهد شد که البته، مشابه ترکیب دیده شده در خودروهای مکلارن است. چرم بسیار مرغوب برای صندلیها، سقف و تمام سطح داشبورد، دیگر نکات مثبت در طراحی داخلی بیوایدی یانگ وانگ U9 خواهند بود.