نبرد تانک 300 و تویوتا پرادو، تازه‌وارد چینی یا کهنه‌کار ژاپنی؟

دوشنبه 6 فروردین 1403 - 14:30
مطالعه 11 دقیقه
2023-gwm-tank-vs-toyota-lan
آیا یکی از اولین شاسی‌بلندهای 4x4 جالب و قابل‌توجه چینی می‌تواند برای رقابت با آفرودر نمادین تویوتا امیدوار باشد؟
تبلیغات

با دیدن تیتر این مطلب شاید تعجب کنید زیرا اختلاف قیمت، اندازه و سن زیادی بین تانک 300 و تویوتا پرادو که به‌زودی با نسل جدید جایگزین خواهد شد وجود دارد اما تانک می‌خواهد همان چیزی باشد که پرادو هست یعنی یک شاسی‌بلند قابل‌احترام و محبوب با توانایی‌های آفرود عالی و کیفیت بی‌نظیر. حال در ادامه خواهیم دید تانک چینی که قرار است در کشورمان هم عرضه شود خواهد توانست به هدف خود برسد یا نه.

همچنین بخوانید: تانک 300 در ایران؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند آفرود وارداتی

کپی لینک

قیمت

تانک 300 آزمایشی ما از تیپ اولترا با قیمت 33,200 دلار آمریکا است درحالی‌که تویوتا پرادو از تیپ پرچم‌دار کاکادو با قیمت 57 هزار دلار است. تانک در چهار تیپ با پیشرانه‌های 2 لیتری بنزینی و 2 لیتری هیبریدی عرضه می‌شود که گران‌ترین آن‌ها تیپ لوکس هیبریدی با قیمت 39,700 دلار است. تمام تیپ‌های پرادو هم با یک پیشرانهٔ 2.8 لیتری توربودیزل عرضه می‌شوند و قیمت ارزان‌ترین آن‌ها از 41 هزار دلار آغاز می‌شود. به‌زودی طی سال جاری هم نسل جدید پرادو راهی بازار خواهد شد. پرادو و تانک هردو از شاسی نردبانی سنتی با گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل دائمی با ضریب سنگین استفاده می‌کنند اما درحالی‌که تویوتا با سه ردیف صندلی ظرفیت حمل هفت نفر را دارد، تانک پنج‌نفره است.

کپی لینک

تجهیزات و تکنولوژی

تانک 300 ارزش بالا در برابر قیمت را با لیست تجهیزات خود نشان می‌دهد که شامل مواردی مثل سانروف برقی، تودوزی چرمی ناپا، تنظیم برقی، گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، گرم‌کن فرمان و سیستم تهویه دو منطقه‌ای می‌شود. البته پرادو هم خودروی فقیری نیست و از مواردی مثل صندلی‌های چرمی، گرم‌کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، کول باکس و کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای بهره می‌برد. در نگاه اول، تانک 300 با برخورداری از شارژر بی‌سیم گوشی، صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و نمایشگر لمسی 12.3 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی، از لحاظ تکنولوژی نسبت به پرادوی قدیمی برتری دارد اما در عوض تویوتا سیستم صوتی قوی‌تر JBL با 14 بلندگو را در مقابل سیستم صوتی 9 بلندگوی اینفینیتی تانک ارائه می‌کند. علاوه بر این، نمایشگر لمسی تانک هم گاهی هنگ می‌کرد. گریت وال برای شاسی‌بلند خود گارانتی هفت‌ساله بدون محدودیت پیمایش را در نظر گرفته درحالی‌که گارانتی تویوتا پنج‌ساله است.

کپی لینک

پیشرانه

تانک 300 از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 217 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل است. سیستم دو دیفرانسیل با ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل در جلو و عقب هم تکمیل‌کنندهٔ این ترکیب هستند. پرادو به یک پیشرانهٔ 2.8 لیتری چهار سیلندر توربودیزل آشنا مجهز است که در هایلوکس و فورچونر هم می‌بینیم. این موتور 201 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر را به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی تحویل می‌دهد تا به سیستم دو دیفرانسیل با ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب انتقال دهد. گریت وال برای تانک مصرف سوخت ترکیبی 9.5 لیتر در هر صد کیلومتر را اعلام کرده است اما در دنیای واقعی با مقدار کمی آفرود این رقم با افزایش چشمگیری به 14 لیتر رسید درحالی‌که پرادو مصرف 10.8 لیتر را ثبت کرد. مصرف سوخت اعلامی این شاسی‌بلند ژاپنی هم 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر است.

کپی لینک

رانندگی

هنگام رانندگی، تانک به دلیل وزن سبک‌تر، اندازهٔ کوچک‌تر و پیشرانهٔ شاداب‌تر، نرم‌تر و کم‌صداتر، قابلیت مانور بیشتری دارد اما به دلیل تأخیر در پاسخ پدال گاز و ترکیبی از کیفیت سواری ضعیف، فرمان برقی بدون احساس و دایرهٔ چرخش بزرگ‌تر (12 متر در مقابل 11.6 متر پرادو)، نمی‌تواند از مزیت‌ها و برتری‌های خود بهره ببرد. همچنین شاسی‌بلند چینی‌ها روی جاده‌هایی که پرادو سواری نرمی را ارائه می‌کند، گاهی سواری خشن و ناراحتی را به نمایش می‌گذارد. تویوتا نیز به دلیل فرمان مبهم و بادی‌رول، حس زمخت و سنگینی دارد اما چهارده سال تنظیم و بهسازی پیشرانه و سیستم تعلیق مطمئناً پرادو را به بهترین حالت پویایی ممکن رسانده است. این خودرویی آرام، راحت و توانمند است که برای پیمایش‌های طولانی شگفت‌انگیز خواهد بود و به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهد حتی اگر رانندگی چندان لذت‌بخشی نداشته باشد. هردو خودرو دید بیرونی خوبی دارند اما اندازهٔ کوچک‌تر تانک باعث می‌شود در فضاهای شهری مثل پارکینگ‌ها عملکرد بهتری داشته باشد.

کپی لینک

آفرود

تویوتا پرادو و تانک 300 هردو در آفرود خودروهای توانمندی هستند و می‌توانند قوای محرکهٔ خود را متناسب با مسیر تنظیم کنند اما درحالی‌که شاسی‌بلند چینی از قابلیت نمایش زیر خودرو بهره می‌برد، تویوتا آنتی‌رول بار قطع شونده را ارائه می‌کند که در آفرود قطع می‌شود تا انعطاف چرخ‌ها بیشتر شود و روی جاده وصل می‌شود تا بادی‌رول را کاهش دهد و باعث بهبود هندلینگ شود. تانک به لطف 224 میلی‌متر فاصله از زمین و اوورهنگ‌های کوتاه، زاویهٔ حمله 33 درجه، زاویهٔ شکست 23.1 درجه و زاویهٔ فرار 34 درجه را ارائه می‌کند درحالی‌که به خاطر فاصلهٔ کمتر 220 میلی‌متری پرادو از زمین، این زوایا به ترتیب 30.4 درجه، 21.1 درجه و 23.5 درجه هستند.

کپی لینک

داخل

اختلاف سن دو خودرو در داخل بیشتر خود را نشان می‌دهد. داشبورد تانک 300 تحت سلطهٔ دو نمایشگر 12.3 اینچی است درحالی‌که پرادو صفحه آمپر آنالوگ و نمایشگر لمسی بسیار کوچک‌تر 9 اینچی را ارائه می‌کند. در تانک همچنین شاهد ویژگی‌های چشمگیر دیگری مثل دریچه‌های تهویهٔ مشابه مرسدس و نورپردازی داخلی قابل‌تغییر هم هستیم اما تویوتا بجای زرق‌وبرق، بیشتر روی کارایی تمرکز دارد و هرچند تودوزی چرمی آن خیلی خاص به نظر نمی‌رسد اما راحت است. این ماشین همچنین با تعداد زیادی دکمه و سوئیچ فیزیکی روی داشبورد سن بالای خود را نشان می‌دهد. بااین‌حال، در تویوتا دسترسی به کنترل‌های سیستم تهویه آسان‌تر است.

در صندلی‌های ردیف دوم، فضای پای پرادو حتی زمانی که صندلی‌ها در عقب‌ترین حالت خود قرار گیرند کمتر از رقیب چینی خواهد بود اما به‌طورکلی هردو خودرو در صندلی‌های عقب فضای سخاوتمندانه‌ای را برای دو نفر ارائه می‌کنند اما اضافه شدن نفر سوم می‌تواند فضا را محدود کند. همچنین صندلی‌های ردیف سوم پرادو هم فقط برای کودکان مناسب خواهد بود. صندوق بار تانک فضایی 400 لیتری دارد درحالی‌که در پرادو هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی این فضا تنها 120 لیتر خواهد بود که با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم به 620 لیتر افزایش میابد.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

احتمالاً افراد بسیار کمی بجای تویوتا پرادو سراغ تانک 300 خواهند رفت اما این هنوز هم مثال ارزشمندی از موج جدید خودروهای چینی محسوب می‌شود. این ماشین پکیجی وسوسه‌برانگیز و درعین‌حال ناقص است که اگر درست تنظیم شود یکی از گزینه‌های ارزان‌قیمت و مناسب بخش شاسی‌بلندهای آفرودی خواهد بود. برای دستیابی به این مهم، گریت وال باید از شر تأخیر توربو خلاص شود و مشکل سواری ناراحت را برطرف کند. در این صورت، تانک 300 با توجه به توانایی‌های آفرود، قیمت و تجهیزات قابل‌توجهی که دارد، این شانس را خواهد داشت که مثل سوزوکی جیمنی جایگاه خاصی برای خود دست‌وپا کند. برای این کار، تانک 300 لازم نیست بی‌نقص باشد، فقط این‌قدر ناقص نباشد. از سوی دیگر، پرادو هرچند به آخر خط رسیده اما هنوز هم پکیجی کاملاً قانع‌کننده محسوب می‌شود که استانداردی را نه‌تنها برای تانک 300 بلکه برای نسل جدید خود تعیین می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی

تانک 300

تویوتا پرادو کاکادو

پیشرانه

2.0 لیتری I4 توربو بنزینی

2.8 لیتری I4 توربودیزل

قدرت (اسب بخار)

217

205

گشتاور (نیوتن متر)

380

500

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

مصرف سوخت (لیتر اعلامی)

9.5

7.9

مصرف سوخت (لیتر واقعی)

14.0

10.8

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4,760 / 1,930 / 1,927

4,825 / 1,885 / 1,880

فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)

2,750

2,790

فاصله از زمین (میلی‌متر)

224

220

زاویه حمله/شکست/فرار (درجه)

33.0 / 23.1 / 34.0

30.4 / 21.1 / 23.5

وزن خالص (کیلوگرم)

2155

2355

ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم)

2500

3000

ظرفیت سرنشین (نفر)

5

7

حجم صندوق بار (لیتر)

400

120 تا 620

قیمت (دلار)

33,250

57,000

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.