سود خالص 1250 دلاری بی وای دی از فروش هر خودرو
تسلا به عنوان پیشتاز تولید و عرضه خودروهای برقی در سال 2023 فروش 1.81 میلیون دستگاهی و سود خالص 14.9 میلیارد دلاری داشته که با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید سود متوسط این خودروساز آمریکایی از تولید و فروش هر خودرو بیش از 8250 دلار بوده است. این تفاوت به خوبی نشان میدهد که بی وای دی بیش از آنکه به سوددهی بیندیشد به فکر کسب سهم بالاتر از بازار است.
چنین تاکتیکهایی بین کسبوکارهای چینی به وفور دیده میشود یعنی جایی که مسابقه شدیدی بین شرکتها وجود دارد و برندهها ذهنیت خریداران را تغییر میدهند. مثال بارز چنین وضعیتی به طرحهای اشتراک دوچرخه، تحویل غذا و... مربوط میشود. همه این کسبوکارها در ابتدا با تخفیفهای زیاد و تبلیغات متنوع به دنبال کسب سهم بیشتر از بازار بودهاند. به همین خاطر دو شرکت اوفو و موبایک در چین سهم عمده از بازار دوچرخههای اشتراکی را در اختیار داشتهاند. البته چنین رقابت فشردهای باعث شده سوددهی به کمترین مقدار برسد و دیگر اثری از دو شرکت یاد شده نیست هرچند هنوز هم کمپانیهای اشتراک خودرویی زیادی در چین فعالیت میکنند.
ما داستان مشابهی را در بازار خودروی چین مشاهده میکنیم یعنی جایی که تخفیفهای زیادی برای خرید خودروها اعلام شده است. چین مدت زیادی است که از برندهای تولید کننده خودرو اشباع شده و میزان بهرهبرداری از کارخانهها بهطور متوسط 59 درصد است درحالیکه رقم مطلوب بین 70 تا 80 درصد اعلام شده است. از طرفی خودروهای برقی و هیبریدی محبوبیت فزایندهای در این کشور دارند و بی وای دی سال قبل فروش 2,706,075 دستگاهی در چین داشته و تسلا با فروش 603,664 دستگاهی در رده دوم قرار دارد. با این تفاسیر بی وای دی فاصله بسیار زیادی با برندهای دیگر ایجاد کرده و دلیل آن نیز توانایی فروش خودروهای زیاد با قیمتهای پایین است.
اگرچه سوددهی بی وای دی با فروش هر خودرو پایین است اما این رقم نسبت به سالهای قبل بهبود یافته است. در واقع از سال 2019 تاکنون شاهد افزایش هشت برابری سوددهی این برند چینی هستیم. در حقیقت سوددهی خالص بی وای دی به ازای فروش هر خودرو تا قبل از سال 2021 منفی بوده است. همچنین بی وای در سال 2022 به ازای فروش هر خودرو تنها 750 دلار سود کرده است. سؤال مهم این است که خودروسازان خواهان سهم بیشتر از بازار هستند یا سوددهی بالاتر؟ بی وای دی به خاطر حجم تولید بالا و یکپارچگی در تأمین قطعات تواناییهای زیادی دارد؛ اما وضعیت برندهای دیگر کاملاً متفاوت است. چینیها در ماههای اخیر جنگ قیمتی جدیدی را راه انداختهاند و خودروهای برقی جدیدی با قیمت پایینتر از مدلهای درونسوز معرفی کردهاند. فروش بی وای دی در مارس امسال بالاترین رقم از دسامبر 2023 بوده است و یکبار دیگر چینیها مرز فروش 300 هزار دستگاهی در یک ماه را شکستهاند.