درخواست چین از ترکیه برای حذف تعرفههای تبعیضآمیز خودروهای برقی
همانطور که چند روز قبل در پدال منتشر شد، دولت ترکیه در تصمیمی جنجالی و به منظور حفاظت از صنایع داخلی خود تعرفه 40 درصدی را روی خودروهای وارداتی از چین اعمال کرد. در مقابل وزیر تجارت چین از ترکیه خواست فورا این تعرفههای تبعیضآمیز علیه محصولات چینی را حذف کند. چینیها میگویند تصمیم ترکیه برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است و این سیاستهای متغیر نه تنها به منافع دو طرف و مصرفکنندگان ترک آسیب میزند بلکه نگرانی شرکتهای چینی درباره محیط کسبوکار ترکیه را تشدید کرده و اعتماد آنها به سرمایهگذاری در این کشور را کاهش میدهد. ترکیه تنها روی خودروهای سواری ساخت چین تعرفه اضافی وضع کرده و بنابراین محصولات چینی گزینهای نامطلوب در مقایسه با محصولات سایر اعضای سازمان تجارت جهانی خواهند بود. وزیر تجارت چین خاطرنشان میسازد چنین کاری تبعیض علیه خودروهای چینی محسوب میشود و بهطور جدی اصل رفتار سازنده با کشور طرف مقابل را نقض میکند.
به همین خاطر وزیر تجارت چین از ترکیه درخواست کرده سریعاً تعرفههای تبعیضآمیز یاد شده را حذف نماید. او همچنین تصریح کرده اقدامات ضروری را به منظور حفاظت از منافع و حقوق شرکتهای چینی را انجام خواهد داد. لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز چند روز قبل اظهار داشت تصمیم ترکیه در زمینه وضع تعرفههای جدید روی خودروهای چینی با قوانین سازمان تجارت جهانی سازگار نیست و بر روابط دوجانبه چین و ترکیه تأثیر منفی میگذارد.
خبرنگاران از لین جیان درباره تعداد فزاینده کشورهایی (از جمله مکزیک و برزیل) که روی محصولات چینی تعرفه وضع میکنند سؤال کردهاند و او گفته روابط دوجانبه چین با کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل، مکزیک، شیلی و کلمبیا در وضعیت خوب و رو به رشدی قرار دارد و همکاریهای تجاری دوجانبه نیز پایدار و در حال توسعه است. لین ضمن ارجاع سؤالات خبرنگاران درباره تعرفهها به بخشهای مرتبط اظهار داشت همکاریهای اقتصادی و تجاری بین چین و این کشورها در راستای منافع اساسی و انتظارات طرفین است.
این اظهارات پس از آن بیان میشوند که ترکیه اعلام کرد از چند روز دیگر 40 درصد تعرفه اضافی را روی خودروهای وارداتی از چین اعمال میکند تا از خودروسازان داخلی خود حفاظت کند. این تعرفهها به ازای هر خودرو حداقل 7 هزار دلار خواهند بود. وزارت تجارت ترکیه با انتشار بیانیهای خاطرنشان ساخته تصمیم در این زمینه به منظور بهبود کسری تجاری این کشور و تلاش برای سرمایهگذاری و تولید بیشتر گرفته شده است. بنا به گزارش بلومبرگ، ترکیه در سال 2023 نیز میزان تعرفه خودروهای برقی وارداتی از چین را افزایش داد تا از تولید داخلی خود حمایت کند. کارشناسان میگویند تصمیم ترکیه علیه خودروهای چینی کمکی به صنعت داخلی و مصرفکنندگان ترک نخواهد کرد. جوئی دانگشو مدیر انجمن خودروهای سواری چین گفته است یکی از دلایل اصلی وضع تعرفه اضافی روی خودروهای چینی کسری تجاری بزرگ ترکیه و رکود اقتصادی مداوم آن است. ترکیه به دنبال توسعه صنعت خودروی برقی خود است و رقابت با خودروسازان چینی را یک چالش مهم میداند.