چرا بی وای دی اسپانسر مسابقات یورو 2024 شده است؟
چند ماه قبل بود که غول خودروسازی چین یعنی بی وای دی به اولین برند چینی بدل شد که اسپانسر و همکار مسابقات قهرمانی اروپا یعنی یورو 2024 میشود. این همکاری به خوبی اهداف و جاهطلبیهای بی وای دی را به نمایش میگذارد، برندی که در خارج از چین کمتر شناخته شده اما مدیران این خودروساز می خواهند در بازارهای جهانی حضور بیشتری داشته باشند. با اینکه وضع تعرفههای جدید و تنشهای سیاسی بین چین و کشورهای غربی میتواند رشد این شرکت را کندتر سازد اما به نظر نمیرسد که در بلندمدت این اقدامات تأثیر شدیدی روی رشد بی وای دی و گسترش حضور آن در بازارهای جهانی بگذارند. بی وای دی اولین خودروساز چینی است که اسپانسر مسابقات یورو 2024 شده و جای فولکسواگن را گرفته است. این شرکت در زمان برگزاری مسابقات وظیفه تأمین وسایل حملونقل سبز و پاک را برای طرفداران و تیمها بر عهده دارد.
بی وای دی میگوید از فرصت برگزاری یورو 2024 برای معرفی و تبلیغ تکنولوژی پیشرفته خود استفاده خواهد کرد و تلاش خواهد داشت اروپاییها را از وضعیت خود آگاه سازد. گای لارنت اپشتین مدیر تجاری یوفا پیشبینی میکند بیش از 5 میلیارد نفر در دنیا مسابقات یورو 2024 را دنبال کنند و به این ترتیب رکورد مسابقات یورو 2020 شکسته شود. بی وای دی کمتر از 20 سال سابقه حضور در صنعت خودرو را دارد اما حمایت از مسابقات یورو 2024 میتواند فرصت مهمی برای رقابت با برندهای مطرح بازار باشد.
بی وای دی در سال 2023 برترین برند دنیا از نظر تولید خودروهای برقی شده شامل مدلهای تمام برقی و پلاگین هیبریدی بود و توانست به تولید حدود 3 میلیون دستگاهی برسد. البته زمانی که میزان تولید خودروها با هر نوع قوای محرکه را در نظر بگیریم، بی وای دی در رده دهم دنیا قرا میگیرد. باید به این نکته اشاره کنیم که 97 درصد فروش این شرکت در چین صورت میگیرد و به همین خاطر بی وای دی به دنبال گسترش حضور در سایر بازارهاست. اروپا که تقریباً 0.5 درصد فروش جهانی این برند چینی را تشکیل میدهد یک فرصت مهم محسوب میشود.
اتحادیه اروپا سیاستهای جدیدی را در زمینه بهکارگیری خودروهای برقی تصویب کرده و دولتها نیز مشوقهایی را به منظور حذف خودروهای درونسوز و انتخاب محصولات بدون آلایندگی در نظر گرفتهاند. از سال 2035 فروش خودروهای درونسوز جدید در اتحادیه اروپا ممنوع خواهد شد تا راه برای استفاده حداکثری از خودروهای برقی هموار شود. بین سالهای 2023 تا 2030، پیشبینی میشود فروش خودروهای برقی در اروپا بیش از 3 برابر شده و به 9.7 میلیون دستگاه برسد. همین آمار و ارقام نشان میدهد که اروپا هدفی استراتژیک برای گسترش جهانی بی وای دی است.
البته ورود به بازار اروپا بدون چالش نخواهد بود. تنشهای سیاسی موجود بین غرب و شرق باعث شده شرکتهای چینی در شرایط نامطلوبی قرار گیرند و بایدن نیز تعرفه 100 درصدی را روی خودروهای برقی وارداتی از چین وضع کرده است. اتحادیه اروپا هم چند روز قبل تعرفههای 38 درصدی را روی همین خودروها برقرار کرد. البته تعرفه خودروهای بی وای دی تنها 17.4 درصد خواهد بود که به 10 درصد تعرفه موجود قبلی اضافه میشود. علت تعرفه کمتر محصولات این برند به همکاری با اتحادیه اروپا و استفاده کمتر از یارانههای دولت چین در مقایسه با دیگر برندها همچون سایک و جیلی مربوط میشود.
علت وضع تعرفههای جدید اتحادیه اروپا علیه خودروهای چینی نیز به گزارشی مربوط میشود که در آن ادعا شده دولت این کشور یارانههای زیادی را به شرکتهای تولید کننده خودروهای برقی اعطا کرده و با این کار سایک، جیلی و دیگر برندها توانستهاند خودروهای ارزانتری را در مقایسه با محصولات اروپایی تولید کنند؛ اما به نظر نمیرسد این تعرفهها تأثیر زیادی روی بی وای دی داشته باشند. بر اساس گفتههای مدیر انجمن خودروهای سواری چین، تعرفههای یاد شده در حد انتظارات قبلی بودهاند و تأثیر چشمگیری روی فروش خودروهای برقی در اتحادیه اروپا نخواهند داشت.
همچنین بی وای دی میخواهد اولین کارخانه اروپایی خود را ظرف سه سال آینده در مجارستان افتتاح کند. این کارخانه فقط مخصوص تولید خودروهای برقی برای بازارهای اروپایی خواهد بود و به محصولات تولیدی آن مشمول تعرفههای ذکر شده نخواهند بود. با این کار بی وای دی استراتژی نفوذ به بازارهای اروپایی را پیش خواهد برد و درعینحال روی بازارهای نوظهور آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا نیز تمرکز خواهد داشت. چینیها با حمایت از مسابقات یورو 2024 می خواهند موقعیت خود به عنوان پیشتاز بازار خودروهای برقی را مستحکمتر کنند.