حضور BYD یانگ وانگ U9 با 1300 اسب بخار قدرت در نوربرگ رینگ
BYD به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان از نظر میزان فروش تبدیل شده است. این خودروساز اگرچه اکثراً خودروهای ارزانقیمت را تولید میکند اما در سبد محصولات خود شاهد خودروهایی گرانقیمت و سطح بالا نیز هستیم. چینیها با برند یانگ وانگ خود میخواهند مشتریان برندهای لوکس ساز معتبر را جذب کنند و یکی از راههای انجام این کار عرضه یک سوپرکار برقی و پرفورمنس است. این سوپر اسپرت بدون آلایندگی یانگ وانگ U9 نام دارد و قرار است به عنوان خودروی پرفورمنس الهامبخش عمل کند. به تازگی نمونههای پیشتولیدی U9 راهی نوربرگ رینگ شده تا در تستها شرکت کند. این کار نه تنها به بهبود عملکرد خودرو در پیست کمک میکند بلکه هویت ذهنی BYD و یانگ وانگ به عنوان شرکتی که فعلاً سنخیتی با لاکچری یا پرفورمنس بودن به ویژه در چین ندارد را تغییر دهد.
این یک حرکت هوشمندانه محسوب میشود و ما را به یاد هیوندای میاندازد که اهمیت تست خودروها در جهنم سبز به منظور بهبود کاراکتر خود را فهمیده بود؛ اما حضور در پیست نوربرگ رینگ فقط به این موارد منحصر نمیشود چراکه U9 مشخصاتی دارد که آن را به یک سوپر اسپرت جدی بدل میکند. یانگ وانگ U9 در جهنم سبز واقعاً سریع به نظر میرسد و رانندگان تست خودرو را به شدت تحتفشار قرار میدهند. این خودرو کاملاً به پیچها حمله کرده و ترمزهای سنگین را تجربه میکند به گونهای که دیسکهای ترمز داغ و قرمز میشوند.
با وجود چهار موتور برقی، قدرت ترکیبی BYD یانگ وانگ U9 به 1287 اسب بخار و گشتاور آن به 1680 نیوتون متر میرسد. البته با وزن حدود 2500 کیلوگرمی، این خودرو وزن پایینی ندارد و نمیتواند خودروهایی همچون تسلا مدل S پلد یا لوسید ایر را به چالش بکشد هرچند صفر تا صد کیلومتر در ساعت 2.36 ثانیهای باعث میشود این خودرو جزو پرشتابترین وسایل نقلیه روی کره زمین باشد. ریمک نورا که از چهار موتور برقی با 1914 اسب بخار قدرت استفاده میکند بسیار سریعتر است و مسافت 400 متر را در حدود 8.5 ثانیه طی میکند درحالیکه این رقم در یانگ وانگ به 9.87 ثانیه میرسد. بازهم باید گفت U9 بسیار سریع است و رکورد 400 متر آن را میتوان با پورشه 911 توربو S مقایسه کرد. با قیمت حدود 230 هزار دلاری در چین، BYD یانگ وانگ U9 در مقایسه با عملکرد و ظاهر خود قیمت بسیار مناسبی دارد.
این خودرو از پلتفرم برقی سفارشی استفاده میکند و سیستم تعلیق سطح بالای آن علاوه بر ارائه سواری مناسب باعث میشود امکان راندن آن با سه چرخ وجود داشته باشد. همچنین باید توانایی شارژ باتری اشاره کرد که میتوان در عرض 10 دقیقه شارژ 30 درصدی را به 80 درصد رساند. باتری 80 کیلووات ساعتی خودرو از نوع تیغهای LFP است و با یکبار شارژ توان پیمایش 465 کیلومتری را ارائه میکند. البته باید دانست دستیابی به چنین شعاع حرکتی در دنیای واقعی غیرممکن خواهد بود زیرا استانداردهای CLTC چین بسیار خوشبینانه است و با اندکی فشار بیشتر روی پدال گاز توان پیمایش خودرو کاهش خواهد یافت. BYD روی برند یانگ وانگ حساب ویژهای باز کرده و دیگر محصول آن یعنی U8 به عنوان شاسیبلندی برقی کاملاً نظرات را به خود جلب کرده است. البته تنها مشکل این خودروها به حضور در بازارهای اروپا و آمریکا مربوط میشود چراکه اکثر خریداران نمیخواهند حدود 230 هزار دلار را برای خودرویی با نام یانگ وانگ بپردازند. این شرکت برای بازارهای خارج از چین باید نام بهتری را انتخاب کند.