سلطه خودروسازان چینی در جنوب شرق آسیا؛ BYD حرف اول را می‌زند

چهارشنبه 17 مرداد 1403 - 09:30
مطالعه 5 دقیقه
BYD_vs_Tesla_2023-900x600
اگرچه خودروسازان چینی در بازار آمریکا حضور ندارند اما این کشور توانسته اکثر بازارهای جنوب شرق آسیا را از آن خود کند.
تبلیغات

اواخر سال قبل بود که شرکت BYD با پشت سر گذاشتن تسلا به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده خودروهای برقی در دنیا شناخته شد؛ اما شما محصولات این شرکت را به این زودی‌ها در آمریکا نخواهید دید. از آنجایی که صنعت خودروی چین با سدی به نام تعرفه‌های سنگین در آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه است بنابراین چینی‌ها یکی از مهم‌ترین اهداف خود را بازار جنوب شرق آسیا تعریف کرده‌اند. از بین 31 برند تولید کننده خودروهای سواری که در نمایشگاه خودروی اندونزی حضور داشته‌اند، حدود یک‌سوم آن‌ها چینی بوده‌اند و اکثرشان نیز به تولید خودروهای برقی می‌پردازند. چینی‌ها با محصولات مدرن و غرفه‌های شیک در این رویداد خودرویی حضور یافته‌اند و نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. برای مثال در غرفه BYD خودروی دلفین حضور دارد که با یک‌بار شارژ مسافت حدود 480 کیلومتری را طی می‌کند و با قیمت معادل 26 هزار دلار عرضه می‌شود.

دلفین یکی از سه خودروی برقی BYD در بازار خودروی اندونزی است. اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود و جمعیت آن به بیش از 275 میلیون نفر می‌رسد. اندونزی بزرگ‌ترین بازار خودروی جنوب شرق آسیا را در اختیار دارد و اولین محموله هزار دستگاهی از خودروهای برقی نیز ماه پیش وارد این کشور شده‌اند. یکی از بازدیدکنندگان از غرفه این خودروساز می‌گوید دلفین خودروی کاملاً زیبایی است و من فکر می‌کنم BYD در مقایسه با خودروهای اروپایی آینده خوبی خواهد داشت.

از نظر او کیفیت خودروهای چینی هم‌اکنون به پای محصولات اروپایی و ژاپنی می‌رسد. او اظهار می‌دارد به دنبال خرید یکی از این خودروها برای همسرش است هرچند هنوز هم تسلا مدل 3 خودش را ترجیح می‌دهد، خودرویی که دو سال قبل به خاطر عدم وجود نمایندگی در اندونزی به‌صورت وارداتی خریداری ‌شده است. بازار خودروی اندونزی تا چندین سال در قبضه شرکت‌های ژاپنی تویوتا، دایهاتسو و هوندا بوده است اما چینی‌ها کم‌کم موقعیت خود به ویژه در بازار محصولات برقی تثبیت کرده‌اند.

برندهای چینی در نیمه اول سال 2024 سهم 43 درصدی از فروش خودروهای برقی اندونزی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما ترغیب مردم به خرید این خودروها در اندونزی امری چالش‌برانگیز است زیرا جایگزین‌های ارزان‌تری وجود داشته و از طرف دیگر زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی به اندازه محصولات درون‌سوز توسعه نیافته‌اند. در سال قبل فقط حدود 17 هزار خودروی برقی در اندونزی فروخته شد که به معنی سهم 2 درصدی از کل فروش خودروهای صفرکیلومتر در این کشور بوده است.

البته باید دانست دولت اندونزی مشوق‌هایی برای خریداران خودروهای برقی در نظر گرفته و به دنبال فروش 400 هزار خودروی بدون آلایندگی در سال بعد است. البته داده‌ها نشان می‌دهند انتظارات واقع‌بینانه در این موضوع فروش 56 هزار دستگاهی تا سال 2028 خواهد بود. یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی اندونزی که اخیراً خودروی وولینگ بینگو را خریداری کرده است می‌گوید بزرگ‌ترین مشوق برای خرید این خودرو پلاکش بوده است چراکه باعث می‌شود رانندگان در جاکارتا محدودیت‌های تردد در ترافیک را نداشته باشند. او همچنین می‌گوید از نظر هزینه‌های سوخت نیز صرفه‌جویی کرده و در سال حدود 60 دلار مالیات می‌پردازد درحالی‌که خودروی قبلی او که یک مزدای قدیمی بود مشمول مالیات سالانه 430 دلار می‌شد. او می‌گوید:

وولینگ بینگو من را از نقطه الف به ب می‌برد و تاکنون با آن از شهر خارج نشده‌ام زیرا فعلاً از نظر دسترسی به جایگاه شارژ خیلی مطمئن نیستم

صنعت خودروهای برقی چین به لطف مشوق‌های موجود و دسترسی به زنجیره تأمین گسترده پیشرفت‌های زیادی داشته است اما رقابت‌های داخلی منجر به جنگ قیمتی و تعیین اهداف صادراتی شده است. برزیل، بلژیک، بریتانیا، تایلند و فیلیپین بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی امسال برندهای چینی بوده‌اند و اندونزی نیز با سرعت بالایی مهیای پذیرایی از این خودروها می‌شود. یکی از تحلیلگران صنعت خودروی چین می‌گوید:

جنوب شرق آسیا به ویژه تایلند و اندونزی جزو مهم‌ترین بازارها هستند. این‌گونه نیست که شما راهی اروپا شده و با شرکت‌هایی همچون فولکس‌واگن و بی ام و رقابت کنید. در حال حاضر فرصت تولید و عرضه خودروهای برقی وجود دارد و برندهای چینی به خوبی از آن استفاده می‌کنند

BYD اخیراً برنامه‌های خود برای ساخت کارخانه 1.3 میلیارد دلاری در حومه جاکارتا را اعلام کرده است. برندهای نتا و وولینگ نیز به تولید خودروهای برقی در اندونزی می‌پردازند. البته که این امر اتفاقی نیست زیرا اندونزی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نیکل و دیگر مواد معدنی موردنیاز باتری خودروهای برقی محسوب می‌شود. چینی‌ها قبلاً سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری در معادن نیکل اندونزی داشته‌اند تا بتوانند به این فلز استراتژیک دست یابند. یکی از مقامات وزارت حمل‌ونقل اندونزی در روزنامه دولتی چاینا دیلی از ورود چینی‌ها به صنعت خودروی اندونزی استقبال کرده است.

او همچنین خودروسازان چینی را تشویق کرده تا از فرصت طلایی مشوق‌های مالیاتی این کشور برای تولید خودرو در اندونزی استفاده کنند. برای برندهایی همچون BYD، تأسیس کارخانه‌های بیشتر در کشورهای دیگر یک امر مهم برای حضوری گسترده در بازارهای جهانی است به ویژه اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا با اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه می‌خواهند بازارهای داخلی خود را از هجوم برندهای چینی در امان نگه دارند. ماه پیش بود که اروپایی‌ها حداکثر تعرفه 37.6 درصدی را روی خودروهای برقی چینی اعلام کردند و دولت بایدن نیز تعرفه 25 درصدی فعلی را به 100 درصد افزایش داد. BYD همچنین به دنبال تأسیس کارخانه در تایلند است و در ترکیه، مجارستان و مکزیک نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. یک تحلیلگر بازار خودرو می‌گوید:

این کشورها مکان‌های بسیار استراتژیکی هستند. برای اینکه برندی جهانی باشید باید در آخر بازارهای آمریکا و اروپا را نیز فتح کنید
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.