افزایش 31 درصدی صادرات خودروی چین در نیمه اول سال 2024 و پیشتازی چری
چین با صادرات 2.79 میلیون دستگاه، همچنان به پیشتازی در صادرات خودرو در بین تمام کشورهای جهان ادامه داده و ژاپن با 2.02 میلیون در رتبهٔ دوم قرار گرفته است.
چین در سال 2023 به بزرگترین صادرکنندهٔ خودرو در جهان تبدیل شد و امسال نیز نهتنها پیشتازی خود را حفظ کرده بلکه فاصلهٔ خود را با ژاپن که به جایگاه دوم سقوط کرده افزایش داده است. این نشان میدهد که بهراستی عصر خودروهای چینی فرارسیده است. در شش ماه اول امسال، کل صادرات خودروی ژاپن 2.02 میلیون دستگاه بوده که کاهش جزئی 0.3 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. از این تعداد، 1.83 میلیون دستگاه خودروهای سواری و حدود 187 هزار دستگاه تجاری بوده است.
از سوی دیگر، صادرات خودروی چین در نیمهٔ نخست امسال با افزایش چشمگیر 31 درصدی، به 2.79 میلیون دستگاه رسیده است. این شامل 2.34 میلیون دستگاه خودروی سواری و 450 هزار دستگاه تجاری میشود. جالب اینکه هرچند خیلیها تولید و عرضهٔ خودروهای الکتریکی را عامل فروش و موفقیت خودروسازان چینی میدانند اما این خودروها بخش کوچکی از صادرات خودروهای چینی در نیمهٔ نخست امسال را تشکیل دادهاند. از کل صادرات خودروی چین در این مدت، مجموعاً تنها 605 هزار دستگاه از مدلهای الکتریکی بوده و 2.19 میلیون دستگاه مابقی از خودروهای سنتی با پیشرانههای درونسوز بودهاند.
پنج خودروساز صادرکنندهٔ بزرگ چین چری، سایک، چانگان، جیلی و بیوایدی هستند. دراینبین، چری با صادرات 532 هزار دستگاه، با اختلاف زیادی پیشتاز بوده و پسازآن سایک با 439 هزار دستگاه، چانگان با 285 هزار دستگاه، جیلی با 242 هزار دستگاه و بیوایدی با 207 هزار دستگاه در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. در سال 2023، خودروسازان چینی حدود 5.26 میلیون دستگاه خودرو صادر کردند و ژاپن را بهعنوان بزرگترین صادرکنندهٔ خودرو در جهان به زیر کشیدند. اگر عملکرد صادراتی قدرتمند چینیها در نیمهٔ دوم امسال هم ادامه پیدا کند، میتوانند تا پایان سال 2024 به صادرات بیش از 5.58 میلیون دستگاه برسند.