دنزا Z9 GT؛ استیشن 1000 اسب بخار BYD برای رقابت با پانامرا
این استیشن چینی به دو صورت پلاگین هیبریدی و برقی و با قدرت حدود 1000 اسب بخار تولید خواهد شد. دنزا در ابتدا جوینت ونچری مشترک بین BYD و مرسدس بنز بود اما در ادامه ژرمنها از همکاری با طرف چینی منصرف شدند و در حال حاضر چینیها 90 درصد سهام دنزا را در اختیار دارند و آن را به عنوان برندی سطح بالا ارائه کردهاند. سبد محصولات دنزا شامل سه خودرو D9 به عنوان یک مینی ون و دو کراس اور N7 و N8 است.
دنزا Z9 GT جزو جدیدترین خودروهای بازار چین است. این استیشن تازهنفس چندین بار به خاطر قوای محرکه پرقدرت و دو یخچال فابریک داخل کابین خود خبرساز ظاهر شده و ولفگانگ ایگر طراح کهنهکار آئودی مسئول شکلگیری خودروی موردبحث بوده است. Z9 GT از بدنهای آیرودینامیک با کاپوتی خمیده و خط سقف نسبتاً تخت سود میبرد. از دیگر ویژگیهای بصری این خودرو میتوان به چراغهای جلوی طویل، چراغهای عقب یکتکه، دستگیرههای در متمایز و دوربینهای سفارشی بجای آینهبغلهای سنتی اشاره کرد.
طراحی ظاهری دنزا Z9 GT به دلیل شباهت به پورشه پانامرا جنجالی بوده است. همچنین از نظر ابعاد نیز استیشن جدید این برند مشابه پانامرا به نظر میرسد. طول/عرض/ارتفاع دنزا Z9 GT به ترتیب برابر با 5180/1990/1480 میلیمتر و فاصله بین محوری آن 3125 میلیمتر است. نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو به دلیل سپرهای گیراتر خود طویلتر است و طولش به 5195 میلیمتر میرسد. برای مقایسه باید گفت این خودرو 128 میلیمتر طویلتر، 53 میلیمتر پهنتر و 57 میلیمتر بلندتر از پانامراست. خریداران میتوانند از بین چهار رنگ نقرهای، سفید، خاکستری و مشکی یکی را انتخاب نمایند. رینگهای 21 اینچی هم با لاستیکهای 255/40 در جلو و 275/40 در عقب همراه میشوند. استیشن موردبحث بهصورت استاندارد از سیستم تعلیق بادی استفاده میکند و اکسل عقب آن نیز توانایی چرخش تا 20 درجه را دارد. به همین خاطر شعاع گردش Z9 GT به 4.62 میلیمتر میرسد.
کابین BYD دنزا Z9 GT به خاطر وجود دو یخچال فابریک مشهور شده است. البته ویژگیهای جالب دیگری هم وجود دارند. از آنجایی که خودروی یاد شده بهصورت سفارشی از دوربینهای جانبی بجای آینههای مرسوم استفاده میکند بنابراین دو نمایشگر اضافی در پانل درها وجود دارد. کنسول مرکزی هم پذیرای سه نمایشگر دیگر است که یکی برای سرنشین جلو تعبیه شده و آینه وسط هم از مانیتور فابریک خود استفاده میکند. در کنسول مرکزی این استیشن چینی تریم فیبر کربن فراوان، دو پد شارژ بیسیم گوشی هوشمند، انتخابگر دنده متفاوت، دکمههای فیزیکی و یک جفت نگهدارنده فنجان دیده میشود. فرمان دنزا Z9 GT نیز از نوع دی کات و چهار پره است. یخچال جلوی خودرو ظرفیت 4 لیتری داشته و میتواند دمای منفی 6 تا 50 درجه سانتیگراد را فراهم سازد. بنا به گفته مقامات دنزا در این یخچال میتوان شش قوطی نوشابه کوکاکولا را جا داد.
ردیف دوم صندلیها فضای پای زیادی داشته و یک نمایشگر لمسی مستقل هم برای تنظیم و کنترل سیستم تهویه در نظر گرفته شده است. صندلیهای ردیف دوم به سردکن و گرمکن و همچنین ماساژور مجهز هستند و امکان تنظیم برقی آنها وجود دارد. یخچال دومی هم در این بخش نصب شده که ظرفیت آن به 10 لیتر میرسد. این یخچال از طرفی باعث کاهش فضای بار شده و بنابراین نمیتوان صندلیهای ردیف دوم را تا کرد. اما همانطور که گفته شد BYD دنزا Z9 GT بهصورت پلاگین هیبریدی و برقی عرضه خواهد شد. نسخه پلاگین هیبریدی بر پایه پلتفرم e3 و نسل پنجم سیستم DM چینیها شکل گرفته و از پیشرانه 2 لیتری توربوی بنزینی با 203 اسب بخار قدرت استفاده میکند. سه موتور برقی هم با این پیشرانه درونسوز همکاری دارند. قدرت ترکیبی سه موتور برقی یاد شده به 858 اسب بخار میرسد هرچند قدرت کل خودرو فعلاً مشخص نیست. البته اخباری درباره قدرت حدود 1000 اسب بخاری نسخه پلاگین هیبریدی و شعاع حرکتی ترکیبی 1100 کیلومتری آن منتشر شده است.
نسخه برقی این خودرو از پلتفرم 3.0 Evo استفاده کرده و به سه موتور برقی مجهز است. حداکثر قدرت این مدل میتواند به 952 اسب بخار و شعاع حرکتیاش به 630 کیلومتر برسد. نسخه برقی دنزا Z9 GT در زمان 3.4 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد و دو دهم ثانیه از نسخه پلاگین هیبریدی سریعتر خواهد بود. این خودرو تست گوزن را با سرعت 93.6 کیلومتر برساعت انجام داده است.
پیشفروش دنزا Z9 GT در پنج تیپ شروع شده و قیمت آنها از ۴۸ تا ۵۹ هزار دلار است. اولین نمونههای این استیشن پرقدرت، مهرماه امسال به دست مشتریان میرسند. نزدیکترین رقیب دنزا را میتوان زیکر 001 لیفت بک دانست. در آینده قرار است Z9 GT در اروپا به مصاف رقبای مشهوری همچون پورشه پانامرا برود و نسخه سدان نیز داشته باشد.