معرفی شیائومی YU7، شاسیبلند برقی با الهام از فراری پوروسانگوئه
خودروسازی شیائومی پسازاینکه با سدان SU7 برای اولین بار وارد بازار خودرو شد، حالا دومین محصول خود را در قالب کراسآور اسپرت با نام YU7 معرفی کرده است. این خودرو که قرار است اواسط سال 2025 راهی بازار شود، بشدت از زبان طراحی برادر سدان خود پیروی میکند. شباهت این دو خودرو آنقدر زیاد است که صرفاً ارتفاع کمی بلندتر YU7 آن را از SU7 متمایز میکند.
با نگاهی به پروفیل جانبی شیائومی YU7، کاملاً فراری پوروسانگوئه به ذهن میآید زیرا دهانهٔ گلگیرها و برجستگی گلگیرهای عقب شباهت زیادی به کراساوور ایتالیاییها دارد. بااینحال، شیائومی از کپیبرداری کامل خودداری کرده و در جلو همان چراغهای سدان SU7 را به کار برده که شبیه مکلارن 750S به نظر میرسند. در عقب نیز چراغهای LED سراسری و یک اسپویلر دُم اردکی بیشباهت به آستونمارتین نیستند تا پکیج سوپرکارهای گرانقیمت در این شاسیبلند شیائومی تکمیل شود!
این ماشین با 4,999 میلیمتر طول، 1,996 میلیمتر عرض و 1,600 میلیمتر ارتفاع همراه با فاصلهٔ محوری 3,000 میلیمتری، ابعادی کاملاً مشابه با همتای سدان دارد بهجز 145 میلیمتر ارتفاع بیشتر که شخصیت شاسیبلند آن را نشان میدهد. شیائومی هنوز از داخل YU7 تصویری منتشر نکرده ولی اگر طراحی بیرونی را ملاک قرار دهیم، این کراساوور در داخل هم باید کاملاً مشابه SU7 باشد. این یعنی احتمالاً در داخل دومین خودروی شیائومی شاهد همان نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 16.1 همراه با داشبورد ساده و غربیلک فرمان سه پره خواهیم بود.
مثل سدان شیائومی، روی سقف YU7 هم سنسور لیدار دیده میشود که نشان از وجود قابلیتهای پیشرفتهٔ رانندگی خودکار دارد. این شاسیبلند جدید چینی به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی با 295 اسب بخار قدرت در جلو و دیگری با 386 اسب بخار قدرت در عقب قرار دارد. مجموع خروجی این موتورها 681 اسب بخار قدرت است که باعث میشود YU7 از سدان SU7 Max با حداکثر قدرت 664 اسب بخار قویتر باشد.
تأمین انرژی این موتورها هم توسط باطریهای ساخت CATL صورت میگیرد ولی شیائومی فعلاً ظرفیت این باطریها را اعلام نکرده است. این در حالی است که SU7 با سه پکیج باطری 73.6 کیلووات ساعت، 94.3 کیلووات ساعت و 101 کیلووات ساعت عرضه میشود و شعاع حرکتی آن حداکثر 800 کیلومتر است. اگر YU7 هم از همین باطریها استفاده کند، با توجه به ارتفاع بیشتر و آیرودینامیک ضعیفتر، انتظار میرود کمی برد کمتری داشته باشد.
سازندهٔ چینی فعلاً در مورد قیمت شاسیبلند خود هم حرفی نزده است ولی رسانههای چینی به قیمت پایهای بین 250 تا 300 هزار یوآن معادل 34,500 تا 41,500 دلار اشاره کردهاند که YU7 را کاملاً در برابر تسلا مدل Y قرار میدهد. برای مقایسه، قیمت SU7 از نزدیک 30 هزار دلار آغاز میشود که با اختلاف از تسلا مدل 3 ارزانتر است. این خودرو در کارخانهٔ شیائومی در پکن تولید میشود یعنی جایی که بهتازگی به رکورد تولید 100 هزار دستگاه SU7 رسیده است.