رازهای نیو / NIO؛ استارتاپ چینی چگونه خودروهای برقی پیشرفته را ارزان تولید می‌کند؟

یک‌شنبه 28 اردیبهشت 1404 - 11:30
مطالعه 4 دقیقه
Nio-Factory-1
کارخانه دوم نیو در هفی چین، با ربات‌های پیشرفته و فناوری سبز، خودروهای الکتریکی لوکس را با قیمت‌های رقابتی تولید می‌کند. رازهای این کارخانه چیست؟

نیو، استارتاپ چینی خودروهای الکتریکی، با مدل‌هایی مانند هاچ‌بک فایرفلای، شاسی‌بلند خانوادگی اونوو L60 و سدان لوکس نیو ET9 که رقیب میباخ است، در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 توجه‌ها را جلب کرد. در آخرین روز بازدید، به کارخانه دوم نیو (F2) در هفی چین، واقع در پارک صنعتی نئوپارک به مساحت 11.4 کیلومترمربع، رفتیم. این کارخانه 115 هکتاری با 2,500 کارمند و صدها ربات، ظرفیت تولید یک خودرو در دقیقه را (300 هزار خودرو در سال با دو شیفت) دارد و سال گذشته، 120 هزار خودرو در یک شیفت تولید کرد. کارخانه نیو با 53 گیگاوات ساعت انرژی خورشیدی، سیستم جمع‌آوری آب باران و تهویه مطبوع پمپ حرارتی، استاندارد زیست‌محیطی LEED Gold را کسب کرده است.

کپی لینک

مرکز تحویل نیو هاوس، تجربه‌ای منحصربه‌فرد

تور بازدید ما از نیو هاوس، یک فضای نمایشگاهی و مرکز تحویل دایره‌ای عظیم متصل به کارخانه آغاز شد. حدود پنج هزار خریدار از منطقه هفی ترجیح می‌دهند خودروهای نیو و اونوو خود را در این مرکز تحویل بگیرند و می‌توانند تور کارخانه را رزرو کنند.

کپی لینک

تولید سفارشی، انعطاف‌پذیری در مقیاس بزرگ

نیو تمام مدل‌های خود را به‌صورت سفارشی با تحویل در دو هفته تولید می‌کند. این کارخانه می‌تواند 3.5 میلیون ترکیب مختلف از پنج مدل را بسازد. برای بهینه‌سازی، بدنه‌ها به‌صورت دسته‌ای رنگ‌آمیزی شده و در انبار عمودی با ظرفیت 246 بدنه رنگ‌شده، 250 بدنه خام و 250 بدنه آماده رنگ ذخیره می‌شوند. این سیستم انعطاف‌پذیری تولید را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

کپی لینک

ربات‌ها در قلب تولید

کارخانه F2 تقریباً به‌طور کامل رباتیک است. 140 ربات تمام فرآیند رنگ‌آمیزی را انجام می‌دهند. کارگران انسانی فقط نظارت، بررسی کیفیت و کارهای ظریفی مانند صاف کردن لبه‌های درها را بر عهده دارند. درها پس از بررسی، در قفسه‌هایی با کد QR قرار گرفته و توسط وسایل نقلیه هدایت‌شونده خودکار (AGV) به خط تولید منتقل می‌شوند. این سطح از خودکارسازی، بهره‌وری را بالا برده و هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد.

کپی لینک

مونتاژ نهایی

برخلاف خطوط مونتاژ ثابت سنتی، خودروها در فضای 148 هزار مترمربعی مونتاژ نهایی F2 روی AGV حرکت می‌کنند. این سیستم اجازه می‌دهد هر خودرو برای بازرسی یا تعمیر به‌راحتی از خط خارج شود یا مدل‌های پیش‌تولیدی آزمایش شوند. این انعطاف‌پذیری، زمان تولید را کوتاه کرده و کیفیت را بهبود می‌بخشد.

کپی لینک

جزایر مونتاژ، نوآوری در زیرساخت‌ها

نیو از «جزایر مونتاژ» برای ساخت مجموعه‌هایی مانند داشبورد و درب عقب استفاده می‌کند که توسط AGV تغذیه می‌شوند. این روش، فرآیند مونتاژ را ساده‌تر و خطاها را کمتر می‌کند. همچنین، سیستم کنترل کیفیت مبتنی بر هوش مصنوعی نیو، بیش از هزار عملکرد خودرو را در سه دقیقه بررسی می‌کند که دقت و سرعت را تضمین می‌کند.

کپی لینک

خروج خودکار از خط تولید

تمام مدل‌های تولیدی F2 با حسگرها و نرم‌افزار رانندگی خودکار پیشرفته، خودشان از خط تولید خارج شده و به مسیر تست رانندگی می‌روند. این قابلیت نه‌تنها هزینه‌های لجستیک داخلی را کاهش می‌دهد بلکه نشان‌دهنده فناوری پیشرفته نیو است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.