هزینههای پنهان خرید خودروهای چینی، چرا افت قیمت این خودروها زیاد است؟
خودروهای چینی در بازارهای صادراتی بهسرعت در حال پیشرفت هستند و به لطف ارائهٔ امکانات فراوان با قیمت مناسب، توجهات را جلب کردهاند. بااینحال، مطالعهای اخیر نشان میدهد که ارزش این خودروها در مقایسه با رقبای دیگر کشورها سریعتر کاهش پیدا میکند. این مطالعه که در ویتنام انجام شده، نشان میدهد برندهای نوظهور چینی با افت ارزش بسیار بیشتری نسبت به رقبای خود از برندهای شناختهشدهتر مواجهاند. این مطالعه سه مدل پرطرفدار از برند امجی شامل سدان MG 5، کراساوور ZS و کراساوور HS را بین سالهای 2022 تا 2024 بررسی کرده است.
امجی در سال 2020 به بازار ویتنام بازگشت و اکنون بزرگترین خودروساز چینی در این منطقه است. شاسیبلند HS بیشترین افت ارزش را داشت و در دو سال 33 درصد از ارزش خود را از دست داد. سدان MG 5 با 27 درصد افت ارزش در رتبه بعدی بود و شاسیبلند ZS نیز 24 درصد کاهش ارزش داشت. برای مقایسه، سدان کیا K3 از کره جنوبی 19 درصد افت ارزش داشت، درحالیکه شاسیبلند هیوندای کرتا و هیوندای توسان هرکدام 17 درصد کاهش ارزش را تجربه کردند. مدلهای ژاپنی، مانند محصولات تویوتا، بهترین عملکرد را در حفظ ارزش داشتند و در بازه دوساله تنها 10 تا 12 درصد افت ارزش را ثبت کردند.
بااینحال، همه خودروهای چینی افت ارزش شدیدی ندارند. شاسیبلند بیجینگ X7 از بایک در دو سال تنها 12 درصد از ارزش خود را از دست داد که حتی از برخی رقبا بهتر است. تحلیلگران معتقدند این عملکرد به دلیل کمبود عرضه این مدل در ویتنام و امکانات پیشرفتهای است که آن را در بازار خودروهای دستدوم محبوب کرده است. خودروسازان چینی هنوز در ویتنام شهرت خیلی خوبی ندارند اما این وضعیت در حال تغییر است. خریداران با تجربه نسل جدید خودروها، بهبود در طراحی، کیفیت و امکانات را حس میکنند. بااینحال، افت ارزش بالای خودروهای چینی تحت تأثیر استراتژیهای قیمتگذاری تهاجمی ازجمله تخفیفهای سنگین روی مدلهای جدید برای جذب خریداران، قرار دارد. در حال حاضر، 13 برند چینی در ویتنام خودرو میفروشند که هفتتای آنها سال گذشته وارد بازار شدند.