وضعیت بغرنج خودروسازی چین، تولید بیشازحد، تقاضای ناکافی و برندهای فراوان
چین با بیش از 300 خودروساز داخلی، بیشازحد نیاز خودرو تولید میکند و به دلیل کمبود تقاضا، به اقداماتی مثل صادرات خودروهای نو در قالب دستدوم دست زده است.
چین سالهاست که با بیش از 300 خودروساز داخلی مشغول توسعه و تولید خودروهای جدید است و دولت محلی با فشار بر بازار، فروش و عرضه را افزایش میدهد؛ اما مشکلی وجود دارد. با وجود جمعیت عظیم چین، تقاضای داخلی برای این حجم از خودروها کافی نیست. طبق گزارشها، دولت چین حالا صادرکنندگان را تشویق میکند تا خودروهای نو را مستقیماً از خط تولید بهعنوان خودروهای دستدوم در بازارهای خارجی بفروشند. این کار قیمتها را در این بازارها بهطور مصنوعی کاهش میدهد و رقبای بینالمللی را کنار میزند. این جنگ قیمت برای خودروسازان خارجی، حتی آنهایی مثل تسلا که در چین تولید میکنند خبر بدی است.
این فرآیند با اهداف تولید و فروش اجباری که از سوی دولت تعیین شده، آغاز میشود. دولت به صنایع تحت کنترل خود اهدافی را دیکته میکند که باید به آنها برسند. در صورت تحقق این اهداف، مشوقهایی مانند ترفیع و بودجههای گستردهتر ارائه میشود اما ناکامی در رسیدن به این اهداف اغلب با مجازات دولتی همراه است. این موضوع باعث شده که صادرکنندگان و شرکتهای خارجی، خودروهای داخلی چین را مستقیماً از خط تولید بهصورت نو خریداری کنند و بلافاصله آنها را به خاورمیانه، آسیای مرکزی و روسیه صادر کنند، جایی که بهعنوان مدلهای دستدوم غیرواقعی با قیمتهای پایینتر فروخته میشوند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دولتهای محلی چین این رویه را با صدور مجوزهای لازم برای تولید، ثبت و صادرات خودروها تشویق میکنند. آنها بازپرداخت مشوقهای مالیاتی را تسریع کرده و زیرساختهای لازم برای جابهجایی حجم بالای خودروها را گسترش دادهاند. یک خودروی نو تولید میشود، پلاک و ثبت چینی دریافت میکند و سپس صادرکننده آن را بهعنوان یک مدل دستدوم صادر میکند. بدین ترتیب، خودروسازان چینی میتوانند به اهداف فروش دولتی برسند. با توجه به حجم بالای تولید خودرو در چین، این روند بر بازارهای هدف و رقبا تأثیر گذاشته است. برخی نمایندگان چینی این رویه را در رویدادهای عمومی آشکارا ستایش میکنند و از جزئیات آن ابایی ندارند.
این نشان میدهد که دولت کاملاً آگاه است که بیشازحد خودرو تولید میکند اما بازهم قیمتها را کاهش میدهد و رقابت جهانی را تضعیف میکند تا آمار افزایش یابد سیاستمداران را راضی نگه دارد. علاوه بر این، دولت چین به دنبال تسلط بر بازار جهانی خودرو است. جالب است که این اخبار درباره رویههای فروش جهانی مشکوک در حالی منتشر میشود که بازار داخلی چین از رشد به سمت کوچک شدن حرکت میکند. بزرگترین خودروساز چین یعنی بیوایدی تولید خود را کاهش داده و برنامههایی برای گسترش خطوط تولید با تغییر بازار دارد. همچنین برخی مقامات چینی از ادغام بازار و تجمیع برخی از صدها خودروساز موجود صحبت میکنند، بنابراین به نظر میرسد بازار چین در آستانه آشوب قرار دارد.