جاده یکطرفه خودروسازی چین با رونق صادرات و کاهش واردات
صادرات خودروهای الکتریکی چین در ماه می 43 درصد رشد کرد اما واردات خودرو به این کشور با کاهش 33 درصدی مواجه شده که این تحول نشاندهنده تنشهای تجاری با غرب است.
صنعت خودروی چین همچنان در حال رشد است اما نه در جهتی که برخی در غرب انتظار داشتند. درحالیکه صادرات جهانی این کشور رو به افزایش است، چین کمتر از همیشه خودرو وارد میکند. این تغییر نهتنها نشاندهنده تحولات بازار است بلکه بازتاب تنشهای ادامهدار در اختلافات تجاری با ایالاتمتحده است که با بازگشت دونالد ترامپ به ریاستجمهوری برای دوره دوم، دوباره در کانون توجه قرار گرفته است. بر اساس دادههای انجمن فروشندگان خودروی چین، واردات خودرو به چین در ماه مه امسال با 25 درصد کاهش به تنها حدود 47 هزار دستگاه رسیده است. واردات از ابتدای سال تا مه نیز حدود 33 درصد کاهش یافته و به 180 هزار دستگاه رسیده است.
از بزرگترین واردکنندگان خودرو به چین میتوان به جنرال موتورز، فورد و تسلا اشاره کرد. بامو نیز تعداد زیادی خودرو از ایالاتمتحده به چین صادر میکند. ژاپن با 70,037 دستگاه در پنج ماه اول سال، با اختلاف در صدر فهرست کشورهای صادرکننده خودرو به چین قرار دارد. پسازآن، آلمان با 41,675 دستگاه و اسلواکی با 25,833 دستگاه در رتبههای بعدی هستند.
واردات خودروهای سبک از ایالاتمتحده به چین در ماه گذشته بهشدت کاهش یافته و با 68 درصد افت به تنها 3,130 دستگاه رسیده است. این کاهش مقطعی نیست زیرا در پنج ماه اول سال نیز واردات با 48 درصد کاهش به 18,849 دستگاه رسیده است. این در حالی است که آتشبس موقت بین دو کشور امیدی برای ثبات ایجاد کرده بود. در 12 مه (22 اردیبهشت 1404)، چین و ایالاتمتحده برای توقف افزایش تعرفهها به مدت 90 روز به توافق رسیدند اما تعرفههای موجود همچنان تأثیرگذار هستند. در چین، خودروهای آمریکایی با موتورهای بالای 2.5 لیتر مشمول تعرفه 25 درصدی و مدلهای با موتورهای کوچکتر مشمول تعرفه 15 درصدی هستند. در مقابل، ایالاتمتحده نیز استقبال گرمی از خودروهای چینی نکرده است. این کشور علاوه بر تعرفه، اخیراً قوانینی را نهایی کرده که عملاً تمام واردات خودروهای چینی را به بهانه نگرانیهای امنیت ملی ممنوع میکند. این قوانین جدید، فروش یا واردات نرمافزارهای خودروهای متصل از «کشورهای مورد نگرانی» که بهطور مشخص شامل چین است را هدف قرار دادهاند.
درحالیکه واردات به چین کاهش یافته، صادرات خودروهای این کشور همچنان رو به رشد است. در دوره ژانویه تا می 2025، چین 2.83 میلیون خودرو صادر کرد که نشاندهنده افزایش 16 درصدی نسبت به سال گذشته است. عملکرد چینیها در ماه می با صادرات 682 هزار دستگاه که 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته بسیار قدرتمند بوده است. همانطور که انتظار میرفت، خودروهای الکتریکیشده (شامل خودروهای تمام الکتریکی و پلاگینهیبریدی) چینی در بازارهای صادراتی محبوب بالایی داشتهاند. در ماه می، صادرات خودروهای الکتریکی چین به 296 هزار دستگاه رسید که افزایش 43 درصدی را نشان میدهد. بازارهای برتر برای این خودروها شامل برزیل با 35,478 دستگاه، بلژیک با 30,405 دستگاه، فیلیپین با 21,517 دستگاه، بریتانیا با 21,456 دستگاه، مکزیک با 14,587 دستگاه و استرالیا با 14,250 دستگاه بوده است.