فروش خودروهای چینی در اروپا از فورد و مرسدس بنز بیشتر شد!
فروش خودروهای الکتریکی و پلاگینهیبریدی برندهای چینی مانند بیوایدی باعث شده فروش این خودروسازان در ماه ژوئن در اروپا از مرسدس بیشتر شود. هرچند فروش خودرو در قارهٔ سبز در ژوئن امسال 4.4 درصد کاهش پیدا کرده اما موضوع مهمتر، رشد نجومی برندهای چینی است که برخی از نامهای قدیمی غربی را پشت سر گذاشتهاند و در نیمه دوم سال برای کسب جایگاههای بیشتری آمادهاند. درمجموع، فروش برندهای چینی در اروپا ۹۱ درصد افزایش یافته و به 347,100 دستگاه در نیمه اول ۲۰۲۵ رسیده است. این یعنی چینیها هماکنون 5.1 درصد از بازار خودروی اروپا را در اختیار دارند که بسیار به سهم 5.2 درصدی مرسدس نزدیک است و حتی در ماه ژوئن این برند قدیمی آلمانی را هم پشت سر گذاشتهاند. چینیها همچنین از فورد هم با سهم بازار 3.8 درصد پیشی گرفتهاند.
پیشتاز این برندهای چینی، بیوایدی است که فروش خودروهای الکتریکی آن در ژوئن ۱۳۳ درصد و در نیمه اول ۱۴۳ درصد رشد کرد. این شرکت با فروش 41,300 دستگاه خودروی الکتریکی، در جایگاه دوازدهمین برند الکتریکی پرفروش اروپا قرار گرفته است. در همین دوره، کوپرا با 37,400 دستگاه در رتبه سیزدهم و فورد با 35,200 دستگاه در رتبهٔ چهاردهم قرار گرفتند؛ اما تنها فروش خودروهای الکتریکی نبود که به چینیها کمک کرد تا چنین بخش بزرگی از بازار اروپا را تصاحب کنند. خودروهای پلاگینهیبریدی از بیوایدی، جیکو و اومودا نیز بسیار محبوب شدند بهطوریکه بیوایدی سیل U همراه با فولکسواگن تیگوان در رقابت برای پرفروشترین پلاگینهیبریدی اروپا در ژوئن به تساوی رسیدند.
البته چینیها تنها برندگان نیمه اول سال 2025 در اروپا نبودند زیرا گروه فولکسواگن با رشد ۳ درصدی، رنو با ۶ درصد، بامو با ۴ درصد و فورد با ۶ درصد شش ماه خوبی را پشت سر گذاشتند. از سوی دیگر، تسلا با افت ۳۳ درصدی و استلانتیس با کاهش ۹ درصدی فروش، بازندگان نیمسال اول بودند. داچیا ساندرو با فروش 128,800 دستگاه همچنان پرفروشترین خودروی اروپا است اما فروش این هاچبک اقتصادی ۱۱ درصد کاهش یافت و حالا رنو کلیو، پسرعموی آن، با رشد ۷ درصدی و 122,500 دستگاه در تعقیبش است. جایگاه سوم به پژو ۲۰۰۸ رسید و سه مدل فولکسواگن (تیراک، گلف و تیگوان) سه رتبه بعدی را تصاحب کردند درحالیکه اثری از تسلا مدل Y در جمع 10 خودروی پرفروش اروپا دیده نمیشود. فروش این کراساوور آمریکایی که زمانی پرفروشترین خودروی اروپا بود، ۳۳ درصد افت کرده و به 68,800 دستگاه رسیده تا از جمع ۱۰ خودروی برتر هم خارج شود.