هشدار رئیسجمهور چین برای پایان جنگ قیمت خودروهای برقی چینی
دولت چین از جنگ داخلی صنعت خودروسازی خسته شده و خواهان پایان دادن به جنگ قیمتی است زیرا تخفیفهای سنگین خودروهای الکتریکی، رشد اقتصادی کشور را تهدید میکند. شی جینپینگ، رئیسجمهور چین از خودروسازان خواسته این روند را متوقف کنند وگرنه دولت مداخله خواهد کرد. شی جینپینگ اخیراً در چند سخنرانی درباره خطرات «اینولوشن» هشدار داده است؛ پدیدهای که در آن شرکتها مبالغ هنگفتی سرمایهگذاری میکنند اما بازده کمتری به دست میآورند. او به رشد انفجاری در بخشهای مختلف ازجمله هوش مصنوعی و قدرت محاسباتی اشاره داشت اما یکی از متهمان اصلی را صنعت خودروسازی دانست. تخفیفهای هنگفت، قیمت خودروهای چینی را به سطوحی کاهش دادهاند که در غرب باورنکردنی به نظر میرسد. خودروی الکتریکی سابکامپکت بیوایدی سیگال در چین تنها ۵۵,۸۰۰ یوان (۷,۸۰۰ دلار) قیمت دارد، اما قیمت همین خودرو در اروپا، جایی که با نام دلفین سرف عرضه میشود، معادل ۲۶ هزار دلار است. حتی با در نظر گرفتن تعرفههای گمرکی خودروهای چینی در اروپا، این اختلاف قیمت بسیار زیاد است.
اگرچه شرکتهای بیوایدی، لی آتو و سرس سودآور به نظر میرسند اما اکثر حدود ۵۰ برند الکتریکی چینی ضرر میدهند و انتظار میرود بسیاری از آنها طی چند سال آینده ناپدید شوند. تخفیفهای خودروهای الکتریکی در کل صنعت خودروسازی چین در آوریل بهطور متوسط به حدود ۱۷ درصد رسید درحالیکه در سال ۲۰۲۴ این رقم تنها ۸ درصد بود. دولت چین اصلاحیهای در قوانین قیمتگذاری پیشنهاد کرده که میتواند توانایی خودروسازان برای تعیین قیمتهای غیرطبیعی پایین را محدود کند. طبق گزارش گاردین، بیوایدی یکی از چندین خودروسازی بود که ماه گذشته در برابر مقامات چینی موردانتقاد قرار گرفت و به آن درباره تولید بیشازحد خودرو هشدار داده شد. سرمایهگذاری بیشازحد منجر به ظرفیت مازاد در صنعت شده بهطوریکه برخی کارخانههای خودروسازان تنها با دو درصد ظرفیت یا کمتر کار میکنند. یکی از گزینهها برای جلوگیری از عرضه بیشازحد خودرو در بازار چین بدون کاهش تولید، صادرات بیشتر خودروها است که در حال حاضر نیز در جریان است. خودروسازان چینی اکنون ۵.۱ درصد از فروش خودروهای نو در اروپا را به خود اختصاص دادهاند.