عجیبترین خودروهای کپی چینی تاریخ را ببینید!
هرچند خودروسازان چینی طی سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشتهاند و بسیاری از برندهای معروف چینی به زبان طراحی خاص خود رسیدهاند اما در سالهایی نهچندان دور، اکثر خودروسازان این کشور و حتی برندهای بزرگی مثل بیوایدی کار خود را با کپی کردن طراحی خودروهای مشهور جهانی آغاز کردند. بعضی از این کپیها اما به دلایل مختلفی عجیبتر بودند و محصولات مضحکی را خلق کردند. در ادامه با عجیبترین نمونههای این خودروها آشنا خواهیم شد.
میپل ماریندو
شانگهای میپل یک شرکت خودروسازی کوچک بود که در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۲ به تملک جیلی درآمد. میپل اولین خودروی خود که یک هاچبک کامپکت بنام هیسون بود و بر اساس سیتروئن ZX دهه ۹۰ میلادی ساخته شده بود را در تابستان ۲۰۰۳ معرفی کرد. سپس حدود یک سال بعد، نسخه سدان هیسون با نام ماریندو معرفی شد. این خودرو ابتدا از طراحی مشابه برادر هاچبک خود استفاده میکرد اما در سال ۲۰۰۵ نسخهٔ فیسلیفت آن با نام هایسول معرفی شد که در نمای جلو از آئودی A4 زمان خود کپی کرده بود؛ اما این هم پایان ماجرا نبود و بعداً فیسلیفت دیگری با نام هایفنگ معرفی شد و این بار طراحان برای کپیبرداری سراغ نسل اول کادیلاک CTS رفته بودند! طراحی باوقار کادیلاک روی یک سدان اقتصادی و کوچک چینی خودروی عجیبی را خلق کرد.
بیوایدی S8
هرچند بیوایدی امروز به یکی از بزرگترین و معتبرترین خودروسازان چینی تبدیل شده است اما این شرکت هم کار خود را با کپیبرداری آغاز کرد. یکی از شاخصترین خودروهای کپی در تاریخ بیوایدی، کانورتیبلی بنام S8 است. این خودرو ابتدا در قالب پروتوتایپی با نام F8 در نمایشگاه شانگهای ۲۰۰۶ رونمایی شد و در سال ۲۰۰۹ روی خط تولید رفت. S8 یک کانورتیبل اسپرت بود که طراحی جلو را از مرسدس بنز CLK کپی کرده و در عقب شبیه رنو مگان کانورتیبل به نظر میرسید. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز بود که به چرخهای جلو نیرو میداد و در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تنها در ۱۰۳ دستگاه ساخته شد.
یما F12
شرکت سیچوان یما که پیشینهٔ آن به دههٔ ۸۰ بازمیگردد، در سال ۲۰۰۸ ابزار و حقوق تولید ون آستین مایسترو را از یک شرکت چینی دیگر خرید که خود در اواخر دههٔ ۹۰ حقوق تولید این خودرو را از گروه امجی روور بریتانیا خریده بود. یما علاوه بر ونهای مختلفی که بر اساس مایسترو ساخت، از این پلتفرم برای تولید یک سری شاسیبلند تحت عنوان سری F استفاده کرد. اولین مدل F99 بود که ظاهری بشدت شبیه نسل دوم سوبارو فارستر داشت و با پیشرانهٔ تویوتا تولید شد. خودرویی که در اینجا میبینید اما یما F12 نام دارد که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و یکی از آخرین مدلهای سری F یما بود. در این مدل درحالیکه فرم کلی بدنه و نمای عقبی که کپی سوبارو فارستر بود همچنان حفظ شد، طراحان یما برای نمای جلو سراغ کیا اسپرتیج رفتند تا خودرویی عجیبالخلقه با پلتفرم آستین، موتور تویوتا و طراحی ترکیبی سوبارو و کیا خلق شود!
هوانگای لنداسکیپ
شرکت SG اوتوموتیو که خودروهای خود را با برند هوانگای عرضه میکند (همان سازندهٔ پیکاپهای آمیکو که در کشورمان عرضه میشوند)، در سال ۲۰۰۸ شاسیبلندی بنام لنداسکیپ را معرفی کرد که خودروی بسیار عجیبی بود. اگر از نمای جلو به این خودرو نگاه کنید، نسل دوم هیوندای سانتافه را میبینید که خیلی دقیق کپی شده اما اگر به سمت عقب حرکت کنید، شرایط تغییر کرده و حالا با نسل اول کیا سورنتو مواجه میشوید! بعداً نسخهٔ فیسلیفت این خودرو با نام لنداسکیپ F1 معرفی شد و این بار طراحان برای نمای جلو سراغ مرسدس بنز ML رفتند درحالیکه نمای عقب همچنان کیا سورنتو باقیمانده بود!
هوانگای پلوتوس
هوانگای که علاقهٔ زیادی به کپی کردن خودروهای مشهور دارد، در سال ۲۰۰۷ پیکاپی را با نام پلوتوس معرفی کرد که در طراحی از نسل اول شورلت کلرادو کپی شده بود. برای نسل دوم این پیکاپ که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و هنوز هم در حال تولید است، هوانگای از همان پلتفرم شاسیبلند لنداسکیپ F1 استفاده کرد و طراحی جلوی پیکاپ خود را هم از این شاسیبلند گرفت. نتیجه، پیکاپ دو کابینی بود که در نمای جلو مرسدس بنز ML را تداعی میکرد!
گونو تروی
شرکت گونو که یکی از زیرمجموعههای گروه گک است، در سال ۲۰۰۵ شاسیبلندی با شاسی مستقل را با نام ویکتور معرفی کرد که در طراحی جلو و عقب کپی واضحی از تویوتا پرادو بود. این کپی تا اینجا چندان عجیب به نظر نمیرسید اما موضوع وقتی عجیب شد که گونو بر پایهٔ شاسیبلند ویکتور، پیکاپی با نام تروی را معرفی کرد. این خودرو در نمای جلو کاملاً مشابه همتای شاسیبلند خود بود اما در عقب فرم پیکاپی داشت که هیچ سنخیتی با طراحی پرادو مانند جلو نداشت و ترکیب عجیبی را خلق کرد.
کاوی W1
شرکت کاوی در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۴ پیکاپ و شاسیبلندی را با نامهای K1 و W1 معرفی کرد. طراحی نمای جلوی پیکاپ کاملاً از نسل دوازدهم فورد F150 کپی شده بود که میشد با آن کنار آمد اما در شاسیبلند W1 شاهد ترکیبی عجیبتر از تمام خودروهای این لیست بودیم! در این خودرو، درحالیکه نمای جلو مثل پیکاپ K1 کپی F150 بود، طراحی عقب از نسل اول کیا سورنتو کپی شده بود! ادغام یک پیکاپ فول سایز آمریکایی با یک شاسیبلند میان سایز کرهای ترکیبی است که شاید به مریضترین ذهنها هم نمیرسید ولی کاوی به این ایده جامهٔ عمل پوشاند!
زوتی دامای X7
زوتی ید طولایی در کپی خودروهای مختلف دارد اما در بین تمام کپیهای این شرکت، دامای X7 از همه عجیبتر است زیرا خودروسازان چینی معمولاً خودروهای تولیدی را کپی میکنند اما زوتی در ابن مدل خلاقیت به خرج داده و طراحی دامای X7 را از روی کانسپت فولکسواگن کراس کوپه GTE کپی کرده است! ازآنجاییکه این کانسپت هیچگاه تولید نشد، طراحان زوتی کپیبرداری خود را صرفاً با استفاده از تصاویر و یا شاید حضور در نمایشگاههایی که کراس کوپه GTE به نمایش درآمده انجام دادهاند و این هنری است که فقط از چینیها برمیآید!
اورا بالهکت
اگر فکر میکنید کپیبرداری در خودروهای قدیمی چینی انجام میشد و این روزها چینیها از کپی کردن دست کشیدهاند اشتباه میکنید زیرا در سال ۲۰۲۱، برند اورا متعلق به گریت وال یکی از عجیبترین خودروهای کپی چینی را در قالب کانسپت رونمایی کرد و عجیبتر آنکه خودروی موردبحث را به تولید رساند. این ماشین که یک هاچبک الکتریکی بود و ابتدا پانک کت نام داشت، کاملاً از روی فولکسواگن بیتل کلاسیک کپی شده و اساساً طراحی رترو داشت. این ماشین با نام بالهکت از سال ۲۰۲۲ روی خط تولید رفت تا جای خالی یک بیتل مدرن برقی با طراحی رترو که فولکسواگن هیچگاه تولید نکرد را در بازار پر کند! بالهکت آنقدر تمیز با الهام از بیتل طراحی شده که بهراحتی میتواند با لوگوی فولکسواگن عرضه شود و کسی متوجه نخواهد شد که چینی است.
آیکار V23
چری با اینکه به یکی از بزرگترین خودروسازان چینی تبدیل شده و حتی در بسیاری از بازارهای خارج از چین هم حضور دارد، هنوز دست از کپیکاری برنداشته است. یکی از جدیدترین و البته عجیبترین کپیهای این شرکت، شاسیبلندی الکتریکی به نام V23 از برند آیکار چری است. این خودرو که از سال ۲۰۲۴ عرضه میشود، شاسیبلندی جعبهای شکل است که در جلو بشدت تحت تأثیر تویوتا FJ کروزر طراحی شده است. در قسمت جانبی، گلگیرهای برجسته و فرم درها تا حدودی جیپ رانگلر را به یاد میآورند اما موضوع وقتی عجیبتر میشود که نمای عقب را میبینیم یعنی جایی که چراغهای کوچک افقی در پایین و جعبهای مشابه چرخ زاپاس، کاملاً مرسدس بنز G کلاس را تداعی میکند!